Om pumpe var problemet, så er ville vel majoriteten av ølprodusenter ha oksydert øl før kokingen starter. Det virker helt urimelig på meg. Dessuten bøtet flerstegsmesk på problemet for min del.Hvis det er en opplevd forskjell på før og etter grainfather, og da regner jeg med det er ei pumpe med inn i bildet her, kan det jo være at forskjellen ligger i at vørteren i større grad blir oksidert under mesking med grainfatheren. Endimensjonale smaker er jo klassisk tegn på at noe har gått tapt underveis i prosessen
Jøss, jeg kommer aldri mer til å tørre å trakte en kopp kaffeHer er vi på linje. Enzymaktivitet er nok ikke forklaringen her, siden den ikke kan forklare forskjeller i farger og smak mellom ulike maltsorter. Jeg har en del erfaring (men ikke ekspertise) med brygging av espressokaffe. Her er det kortere tid som gjelder, men temperatur har enormt mye å si for hvilke smaker man får ut. Litt for varmt (vi snakker 1-2 grader), og man får en mer brentaktig smak, litt for kaldt, og man får for mye syre. Ved riktig temperatur får man ut en nydelig balanse av sødme, syre og alle de små smakskomponentene av bær, sjokolade, nøtter osv, uten at noen av dem dominerer og setter de andre i skyggen. Hvor kommer disse smakene fra? De kommer fra de 30 sekundene man presser vann med eksakt riktig temperatur- og trykkprofil gjennom kaffefilteret.
Jeg synes det ville være veldig rart dersom noen lignende mekanismer ikke fantes i forbindelse med mesking av øl. Det er jo fra maltsortene mange av smakskomponentene i ølet kommer, og det er kun i meskeprosessen maltet er i kontakt med ølet.
Alltid gjort det på den måten når jeg benyttet gelatin og det har fungert veldig fint. Skutt det inn i fatet med en sprøyte gjennom en ballock eller oppi gjæringskaret om jeg husket det før ølet var på fat.
Vi er kanskje litt forbi "mandatet" til tråden nå. Jeg er som sagt på "The proof of the pudding is in the eating"-nivå her. Jeg har ikke en bevist forklaringsmodell, men vet bare at jeg stort sett er mer fornøyd med ølet jeg lager med flerstegsmesk enn ved ett langt temperatursteg.Jøss, jeg kommer aldri mer til å tørre å trakte en kopp kaffe!
Så dramatiske virkninger har ikke temperaturforskjeller i mesken. Og prosessene er antakelig lite sammenlignbare, og dessuten skjer det også mye etter meskinga når vi brygger øl. Bryggosofene har jo gjort forsøk med nokså dramatiske mesketemperaturforskjeller - som selvfølgelig førte til stor forskjell i gjærbarhet,og følgelig i alkoholinnhold - men panelet klarte ikke å kjenne forskjell. Det overrasker meg ikke; det stemmer med egne erfaringer.
Er det smaksforskjell på et øl meska på 65 grader og det samme samme ølet meska på 67? Jeg tviler. Det burde være nokså tydelige forskjeller dersom variasjoner i temperatur i mesken skulle kunne skape forskjeller. Så nei, jeg klarer ikke å kjøpe at temperaturforskjeller er forklaringa på det du opplevde.
Et spørsmål: Hvor stabil og jevn er egentlig temperaturen i en GF under mesking? Sikkert mye jevnere enn i et lite BIAB-brygg, men ... ?
Hvilke andre forskjeller mellom de to systemene kan tenkes å påvirke smaken i det endelige produktet?
Jeg ville absolutt kokt vannet. Om ikke annet, så ihvertfall for å fjerne oksygenet best mulig.Gelatin: skal benytte dette for første gang i dag på en pils. Leser jo all verdens forskjellige fremgangsmåter på nett. Ser mange blant annet først blander ut i kaldt vann. Lar stå en stund, rører og styrer, varmer sakte opp osv... Dette virker noe omstendelig.
Jeg tenkte gjøre følgende; 1 teskje til 1 desiliter vann. Først koker jeg opp noen desiliter vann, så heller jeg 1 dl over i et desinfisert målebeger. Regner med temperaturen faller til en 70-80 grader (gelatin skal vel ikke koke). Hiver oppi en t-skje gelatinpulver, rører dette ut. Tilsetter så til gjæringskar.
Er det noe i veien for å gjøre det på denne måten? Noe som skulle tilsi at det gir et dårligere resultat enn den mer omstendelige metoden?
Ølet er så klart kaldkræsjet, og står på 2-ish grader.
Jeg ville absolutt kokt vannet. Om ikke annet, så ihvertfall for å fjerne oksygenet best mulig.
Dette kan være hentet fra Astringency from Grains – Oversparging and Hot Sparging Your BeerHvorfor SG i det siste du tar ut, skal ligge på en viss prosentdel av ønsket OG for å unngå tanninuttrekk, begriper jeg ikke. Det må være en misforståelse/klønete formulering.
Fra ølportalen.no:Klorofenoler har vel bare med klorforbindelser i vannet å gjøre?
Brad Smith sier ofte mye rart, og resirkulerer som oftest bare standardforestillinger - men det er vel greit nok, det han sier der. Jeg blir ikke noe klokere på det med 20% av OG. Han forklarer det ikke.Dette kan være hentet fra Astringency from Grains – Oversparging and Hot Sparging Your Beer
Dr. Thesis til Andrés Furukawa Suárez tror jeg sier mye av det samme men på en annen måte i annet avsnitt, side 57. Kildehenvisning er:
- Fix G. (1999). Principles of Brewing Science. 2nd ed, pp. 36, 42-52, 63, 75-78, 113, 114. Ed. Brewer’s Publications Inc., Boulder, Colorado, USA.
- Thum B., Miedaner H., Narziß L. and Back W. (1995). Bildung von “Alterungscarbonylen“ – möglische Mechanismen und Bedeutung bei der Bierlagerung. In: Proc. Congr. Eur. Brew. Conv. Brussels. pp. 491-498
Jeg tror han blander inn andre fenoler der. Må leite mer, men: https://www.cicerone.org/sites/default/files/resources/off_flavor.pdfFra ølportalen.no:
Klorofenoler
Hva: Plast, gassbind, røyk, medisinsk
Hvor: Skal ikke forekomme
Hvorfor: Kan skyldes klor i bryggevannet som reagerer med fenoler fra gjæren, villgjær, bakterier, for mye skylling av mesket før koking av vørter.
Hvordan kjenne: Gassbind, plaster, jodløsning, Laphroaig (ignorér røykaromaen)
(min utheving).
Alle ølprodusenter, hjemmebryggere og makro, har oksidert øl før kokingen starter. Spørsmålet er i hvor stor grad. Sier ikke at det er umulig å produsere godt øl med grainfather, men oksygen kan komme inn mange steder. Hvis det ikke er tette koblinger mellom slange og pumpe for eks så er det mulig å suge inn mye oksygen der. Spredning av vørter over vannflata er også et eksempel. Det finnes vel lite forskning som tilsier at en flerstegsmesk skal påvirke smaken i øletOm pumpe var problemet, så er ville vel majoriteten av ølprodusenter ha oksydert øl før kokingen starter. Det virker helt urimelig på meg. Dessuten bøtet flerstegsmesk på problemet for min del.
Hva kan jeg si ut over det jeg har sagt allerede? Enkeltsteg -> Jeg var ikke fornøyd med smaken. Flersteg -> Fornøyd. Da blir det likegyldig for meg hva forskning sier.Alle ølprodusenter, hjemmebryggere og makro, har oksidert øl før kokingen starter. Spørsmålet er i hvor stor grad. Sier ikke at det er umulig å produsere godt øl med grainfather, men oksygen kan komme inn mange steder. Hvis det ikke er tette koblinger mellom slange og pumpe for eks så er det mulig å suge inn mye oksygen der. Spredning av vørter over vannflata er også et eksempel. Det finnes vel lite forskning som tilsier at en flerstegsmesk skal påvirke smaken i ølet
Når man bruker plater burde de ligge i kaldt vann først, de går ikke i oppløsning, men blir myke. Så koke vann og kjøle ned til 65ish grader. Klemmer så mye kaldt vann som mulig ut av platene og løser de opp i vannet.Gelatin: skal benytte dette for første gang i dag på en pils. Leser jo all verdens forskjellige fremgangsmåter på nett. Ser mange blant annet først blander ut i kaldt vann. Lar stå en stund, rører og styrer, varmer sakte opp osv... Dette virker noe omstendelig.
Jeg tenkte gjøre følgende; 1 teskje til 1 desiliter vann. Først koker jeg opp noen desiliter vann, så heller jeg 1 dl over i et desinfisert målebeger. Regner med temperaturen faller til en 70-80 grader (gelatin skal vel ikke koke). Hiver oppi en t-skje gelatinpulver, rører dette ut. Tilsetter så til gjæringskar.
Er det noe i veien for å gjøre det på denne måten? Noe som skulle tilsi at det gir et dårligere resultat enn den mer omstendelige metoden?
Ølet er så klart kaldkræsjet, og står på 2-ish grader.
Jeg kjenner begrepet godt, og har også brukt det om Brulosofi-exbeerimentene. Jeg har ikke sagt at dette jeg opplever gjelder i noe generelt tilfelle. Det gjelder for min prosess, mine oppskrifter og min gane.Anekdotisk bevisføring – Wikipedia
no.wikipedia.org
Jeg burde kanskje presisert det enda bedre at jeg skal bruke pulverNår man bruker plater burde de ligge i kaldt vann først, de går ikke i oppløsning, men blir myke. Så koke vann og kjøle ned til 65ish grader. Klemmer så mye kaldt vann som mulig ut av platene og løser de opp i vannet.
Jeg bruker 2 plater på 70ml(det er plassen i sprøyta jeg bruker) og gjør det samme som nevnt, en ball lock med en slangebit som sprøyta passer inn i. Lufter mesteparten av CO2 gjennom sikkerhetsventil og siste rest igjenom ball lock så jeg ikke dytter inn O2 sammen med gelatinen.
Jeg har også en pils på Fermzillan, straks klar for CC. Har klødd meg i pæra hvordan tilsette gelatin uten å stikke om til et nytt kar.
Jeg bruker lukket overføring til fat, er sprøyte på ballock det beste her da? Hvordan får du det til på Spike @Marius K. ?
1. t-skje pulver i 1dl nok på 20l.?
Med fermzillaen kan jo enkelt bruke ball lock og sprøyte, men trykket i tanken må muligens reduseres.Jeg har også en pils på Fermzillan, straks klar for CC. Har klødd meg i pæra hvordan tilsette gelatin uten å stikke om til et nytt kar.
Jeg bruker lukket overføring til fat, er sprøyte på ballock det beste her da? Hvordan får du det til på Spike @Marius K. ?
1. t-skje pulver i 1dl nok på 20l.?