Tråden for dumme spørsmål.

Eg har akkurat gått bort frå hevert for å forsøke å unngå oksygenet, så vil gjerne få kran til å fungere.

Nedkjølinga skjer med pumpe og kjølekappe, så det blir ein del med. Eg skal forsøke å tillegge meg ein time ekstra der det kan få tid til å synke.

Dette er standard gjæringsbøtte frå Bryggselv. Og på Hasle så kan eg spørre om å få hullet der eg vil faktisk, så eg skal ordne meg ei bøtte med kranen eit par cm opp. Og Donald-pocket på denne batchen. :)
Jeg sjekka akkurat om det var forskjell på høyden på kranhølet i ei gammal Bryggselv-bøtte jeg har stående (og som jeg bruker til det de er best til, nemlig til å bære ut masken i:)), og i de Europris-bøttene jeg har brukt til nylig. Og det var det. Nesten 2 cm, faktisk. Så ei superenkel løsning er å kjøpe Europris-bøtter. De er av bedre kvalitet (tjukkere og stivere plast), også. Jeg likte dem mye bedre enn Bryggselv-bøttene. Eneste ulempen, om en kan kalle det det, er at de er litt høyere. Det kan være trøbbel om du skal ha bøtta inn i et kjøleskap med snaue mål.

Jo høyere du har krana, jo mer øl vil bli igjen i bøtta. Det er ikke snakk om veldig mye, men det er jo verdt å nevne. På den annen side er du ikke så utsatt for å suge inn rusk fra bunnfallet - noe som kan være et problem med tørrhumla øl, kanskje?

Jeg lager en liten whirlpool med meskespaden (et par minutter), og lar så vørteren stå i ro i kjelen 30-40 min etter nedkjølinga. Da kan jeg tappe klar og fin vørter til det er igjen vel 4 liter i kjelen. Da stopper jeg, og tapper resten på ei kanne som får stå til neste dag. Så kan jeg dekantere et par liter fin startervørter, så det går ikke noe til spille:).
 
Sist redigert:
Nå er det der et problem jeg aldri har hatt, og som uansett er lett å unngå. Hvilke er de andre viktige grunnene dine, igjen? (Jeg spør fordi jeg har dårlig hukommelse, og er nysgjerrig, altså:).)
1) Fare for lekkasje
2) Skal likevel stikke om til flaskingskar
3) Tilting av bøtte er uaktuelt i mitt gjæringsskap
4) Fare for infeksjon i unødvendige kriker og kroker

Spesielt bilder av gjæringsbøtter som har lekket gjennom krana er hovedgrunn, men det er noe med å holde det enkelt, og heverten har vært min venn siden dag 1.
 
1) Fare for lekkasje
2) Skal likevel stikke om til flaskingskar
3) Tilting av bøtte er uaktuelt i mitt gjæringsskap
4) Fare for infeksjon i unødvendige kriker og kroker

Spesielt bilder av gjæringsbøtter som har lekket gjennom krana er hovedgrunn, men det er noe med å holde det enkelt, og heverten har vært min venn siden dag 1.
1. Lekkasje kan unngås. Du får det bare hvis du gjør noe feil. (Joda, jeg har fått det, men aldri noen katastrofe:).)
3. Du trenger ikke tilte bøtta. Det er bare å ikke ha krana for lavt.
4. Jeg vil tru at heverten sånn sett ikke representerer noen mindre fare enn ei kran, som enkelt kan plukkes fra hverandre - noe jeg alltid gjør hver gang den har vært i bruk. Dessuten må du vel åpne karet når du skal bruke heverten, og dermed slipper du til både luft og alskens flyvende uhumskheter? Det samme gjelder om du skal ta prøver for å måle SG, vil jeg tro.

Skal du få til lukka overføring, må du vel i alle fall ha kran. (OK, jeg kan se for meg smarte løsninger, men ... .) Og når det gjelder enkelhet, vil jeg påstå at krana konkurrerer godt:).

Nåja - det slår meg at jeg kjører reprise på en gammel diskusjon - men det kan jo være til glede for nye lesere:). Uansett - det spiller ikke så stor rolle hvilken vei man tar, så lenge man bare kommer trygt og godt fram.
 
Et dumt spørsmål fra en som er ganske ny i omgangen med CO2-tanken:

Jeg bruker den bare i forbindelse med tapping av ølet på flaske.
  • Jeg fyller blandekaret (30 liters Speidel-kar) helt opp med starsan, kobler en slange fra CO2-tanken til toppen på karet, setter på svakt trykk, og begynner å tappe. Trykket er bare akkurat nok til å holde tritt med uttappinga av Starsanen, og det er så å si ikke noe trykk i karet.
  • Når jeg så flasker, setter jeg trykk på blandekaret, som nå er fylt med øl og karboneringsvørter. Igjen; det er ikke mer trykk enn at det holder tritt med uttappinga. (Det blir rimelig umulig å tappe hvis det er trykk; å akkurat balansere CO2 inn og øl ut er faktisk en liten kunst:).)
Til sammen skulle dette bli bortimot 60 liter CO2 ved normalt trykk. Mitt dumme spørsmål er da: Hvor mange sånne runder skulle jeg få til med ei flaske CO2?
 
Et dumt spørsmål fra en som er ganske ny i omgangen med CO2-tanken:

Jeg bruker den bare i forbindelse med tapping av ølet på flaske.
  • Jeg fyller blandekaret (30 liters Speidel-kar) helt opp med starsan, kobler en slange fra CO2-tanken til toppen på karet, setter på svakt trykk, og begynner å tappe. Trykket er bare akkurat nok til å holde tritt med uttappinga av Starsanen, og det er så å si ikke noe trykk i karet.
  • Når jeg så flasker, setter jeg trykk på blandekaret, som nå er fylt med øl og karboneringsvørter. Igjen; det er ikke mer trykk enn at det holder tritt med uttappinga. (Det blir rimelig umulig å tappe hvis det er trykk; å akkurat balansere CO2 inn og øl ut er faktisk en liten kunst:).)
Til sammen skulle dette bli bortimot 60 liter CO2 ved normalt trykk. Mitt dumme spørsmål er da: Hvor mange sånne runder skulle jeg få til med ei flaske CO2?
Kommer vel an på størrelsen på flaska det ;) Men lett å regne ut da, 1 liter CO2 i gassform veier 1,97 gram. I en sodastream/Aga flaske på 425 gram er det sånn ca 215 liter CO2 i gassform :)
 
1. Lekkasje kan unngås. Du får det bare hvis du gjør noe feil. (Joda, jeg har fått det, men aldri noen katastrofe:).)
3. Du trenger ikke tilte bøtta. Det er bare å ikke ha krana for lavt.
4. Jeg vil tru at heverten sånn sett ikke representerer noen mindre fare enn ei kran, som enkelt kan plukkes fra hverandre - noe jeg alltid gjør hver gang den har vært i bruk. Dessuten må du vel åpne karet når du skal bruke heverten, og dermed slipper du til både luft og alskens flyvende uhumskheter? Det samme gjelder om du skal ta prøver for å måle SG, vil jeg tro.

Skal du få til lukka overføring, må du vel i alle fall ha kran. (OK, jeg kan se for meg smarte løsninger, men ... .) Og når det gjelder enkelhet, vil jeg påstå at krana konkurrerer godt:).

Nåja - det slår meg at jeg kjører reprise på en gammel diskusjon - men det kan jo være til glede for nye lesere:). Uansett - det spiller ikke så stor rolle hvilken vei man tar, så lenge man bare kommer trygt og godt fram.
Som sagt er vel prøvetaking det eneste fortrinnet med en kran, slik jeg ser det. Jeg har ikke lukket overføring, men heverten har jo en slange som rekker til bunnen av bøtta jeg stikker om til, så det er minimalt med plasking der, ihvertfall.
 
Som sagt er vel prøvetaking det eneste fortrinnet med en kran, slik jeg ser det. Jeg har ikke lukket overføring, men heverten har jo en slange som rekker til bunnen av bøtta jeg stikker om til, så det er minimalt med plasking der, ihvertfall.
- og mye tyder på at det holder ganske langt:).
 
Kommer vel an på størrelsen på flaska det ;) Men lett å regne ut da, 1 liter CO2 i gassform veier 1,97 gram. I en sodastream/Aga flaske på 425 gram er det sånn ca 215 liter CO2 i gassform :)
OK - litt pinlig å ikke ha sett den:).

Hvor lang er en pinne:)? Flaska er den vanlige typen. Den holder vel 2 kg? Så litt rundt regna så har jeg 1000 liter gass der. Da holder ikke den flaska til mer enn 15 brygg, da. (Vi regner litt svinn). Det var litt nedtur.

Hva koster gassen igjen? Klarte ikke finne det på Bryggselv eller Strømmen.
 
Sist redigert:
OK - litt pinlig å ikke ha sett den:).

Hvor lang er en pinne:)? Flaska er den vanlige typen. Den holder vel 2 kg? Så litt rundt regna så har jeg 1000 liter gass der. Da holder ikke den flaska til mer enn 15 brygg, da. (Vi regner litt svinn). Det var litt nedtur.

Hva koster gassen igjen? Klarte ikke finne det på Bryggselv eller Strømmen.
Mener det er 150/kg på BS. Men kan huske feil …
 
OK - litt pinlig å ikke ha sett den:).

Hvor lang er en pinne:)? Flaska er den vanlige typen. Den holder vel 2 kg? Så litt rundt regna så har jeg 1000 liter gass der. Da holder ikke den flaska til mer enn 15 brygg, da. (Vi regner litt svinn). Det var litt nedtur.

Hva koster gassen igjen? Klarte ikke finne det på Bryggselv eller Strømmen.
På bryggselv koster den 149,- pr kilo. Du får ikke 2kg i en 2kg flaske dog. Jeg har ikke mulighet til å levne flasken min hos BS over natta(når den får noen solide timer på frysa får de plass til mer) sist jeg fylte fikk de 2,15kg på flasken og jeg har 4kg.
 
På bryggselv koster den 149,- pr kilo. Du får ikke 2kg i en 2kg flaske dog. Jeg har ikke mulighet til å levne flasken min hos BS over natta(når den får noen solide timer på frysa får de plass til mer) sist jeg fylte fikk de 2,15kg på flasken og jeg har 4kg.
2,15 er bare tull, selv om flaska er "varm". Da var de isåfall tomme for gass på tanken, er det jeg tenker. Man får fylt opp ei flaske uten stress.
 
2,15 er bare tull, selv om flaska er "varm". Da var de isåfall tomme for gass på tanken, er det jeg tenker. Man får fylt opp ei flaske uten stress.
Jeg skal ikke krangle for jeg har ikke peiling, men han var ikke tom for gass, og jeg har aldri fått i nærheten av full flaske noen ganger jeg har fylt. 1,6 tror jeg var det meste jeg fikk på 2kg flasken min, og det var den gangen jeg lot den stå på frysen til BS 2 dager.

Edit: Hva har BS å tjene på å ikke fylle flasken min så mye de kan?
 
Heisann! Når jeg begynte med ølbrygging i fjor kjøpte jeg digiboil 65 startsettet til ølbrygging. (Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS) Har også kjøpt tilhørende "silkar-oppgradering" (Digiboil 65 Mash Upgrade Kit silkar for digiboil 65L - Ølbrygging AS) og en magnetpumpe for sirkulasjon. (Magnetpumpe 25 watt - Ølbrygging AS) Har i senere tid lurt på om det er noen enkel måte man kan koble denne sirkulasjonspumpen til selve lokket til digiboilen, slikt som dette.
Original-lokket er nok noe vanskelig og modifisere, da dette er av glass. Tenkte eventuelt om man kunne kjøpt dette lokket og modifisert det slik at det fikk tilsvarende funksjonalitet. (BrewZilla/Digiboil 65L Rustfritt lokk - Ølbrygging AS) Noen som har noen ideer om hvordan dette kan gjøres? I det hele tatt, burde det gjøres? Hørt om "Hot side aeration" men vet ikke om dette er noe reelt?.
PS: Slangene som benyttes til sirkulering ifra magnetpumpen (Slangesett til 10 w magnetpumpe - Utstyr til brygging - Ølbrygging AS)
Hei, håper du har funnet svar på spørsmålet ditt! Vurderer å kjøpe upgrade kit’et selv til min Digiboil 35 som jeg til nå har brukt til BIAB. Hvordan synes du det fungerer i bruk?
 
Tilbake
Topp