Tråden for dumme spørsmål.

Skal brygge en wit og bruke T-58, noen som har et anbefalt temp regime på gjæringen? Aldri brygget wit, og aldri brukt denne gjæren før ... :)
 
Skal brygge en wit og bruke T-58, noen som har et anbefalt temp regime på gjæringen? Aldri brygget wit, og aldri brukt denne gjæren før ... :)

Aldri brygga wit selv heller, men jeg ville kanskje sagt 21 C
Oppgitt temperatur er 15 -20
Nøgne brygger sin på 22, og det er fin profil på den, ikke for mye
 
Noen som har tips til rimelig varmebelte som fungerer ålreit? Samt hva brukes egentlig for å isolere selve temperaturmåleren mot gjæringsdunken?
Noen som har tips til rimelig varmebelte som fungerer ålreit? Samt hva brukes egentlig for å isolere selve temperaturmåleren mot gjæringsdunken?
Dekker tempføleren til incbird med ca. 10x10 cm bit av sitteunderlag, tapes fast med maskeringstape, varmekilde nederst i kjøleskap er en omsk varmekabel (konstant effekt, tenker ikke selv) montert på en nettingrist. Gjæringskar står på kryssfinerplate med 6 hull (9cm dia.)på neste avsats i skapet. Ca 8-9 cm over. Funker aldeles glimrende!
 
Jeg brukte den her som varmebelte, funket fint det. https://www.felleskjopet.no/hjem-og...us/tilbehoer/varmematte-230v-53x22cm-50319804

Men skaffer etter hvert varmeelement for montering i gjæringsskap
etter tips på forumet.

Fun fact: kjøpte varmematten som
«hent i butikk», da hadde de funnet frem denne:

Da tenker jeg jeg måtte oppskalert gjæringskaret litt, eller kjørt veldig belgisk/kveik!
 
Jeg brukte den her som varmebelte, funket fint det. https://www.felleskjopet.no/hjem-og...us/tilbehoer/varmematte-230v-53x22cm-50319804

Men skaffer etter hvert varmeelement for montering i gjæringsskap
etter tips på forumet.

Fun fact: kjøpte varmematten som
«hent i butikk», da hadde de funnet frem denne:

Da tenker jeg jeg måtte oppskalert gjæringskaret litt, eller kjørt veldig belgisk/kveik!
Ser fin ut den fra Felleskjøpet.

Har selv sett på denne fra AliExpress.

Enkel temperatur kontroll, mye svakere varmekilde.

Alternativet er et 35w varmebelte, hvor man kan klippe et liggeunderlag til.

Eventuelt en litt lenger. Som man surrer et par runder.

Har noen brukt varmeteppe som kjøpes for noe hundringser på Biltema eller lignende?
 
Nokon som har funne ei fin løysing for å unngå at gjærkaka blir med på tappinga slik?

Screenshot 2021-03-01 at 09.53.56.png

Sist så vippa eg bak karet rett før tapping, men gjærkaka låg solid og fast. Det enklaste er kanskje rett og slett berre å be om gjæringskar med hull høgare oppe?
 
Nokon som har funne ei fin løysing for å unngå at gjærkaka blir med på tappinga slik?
Mulig du kan teste med en slik? I tillegg til å legge et donald pocket under bøtta på sida til tappekrana et par dager før du tapper?
 
Nokon som har funne ei fin løysing for å unngå at gjærkaka blir med på tappinga slik?

Vis vedlegget 50068

Sist så vippa eg bak karet rett før tapping, men gjærkaka låg solid og fast. Det enklaste er kanskje rett og slett berre å be om gjæringskar med hull høgare oppe?
Den enkle løsninga er sjølsagt å plassere karet skrått fra starten av:).

Den aller enkleste løsninga er å ikke ta med bunnfallet fra kokinga. Jeg gjør ikke det, og har aldri hatt noe problem. (Vi snakker om 30-liters kar? De mindre typene med ferdige høl har jeg ikke noen erfaring med.)

Jeg tviler vel på om du får spesialsydde gjæringskar. Men du kan kjøpe bøtter uten høl på Europris, og lage høl sjøl.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Nokon som har funne ei fin løysing for å unngå at gjærkaka blir med på tappinga slik?

Vis vedlegget 50068

Sist så vippa eg bak karet rett før tapping, men gjærkaka låg solid og fast. Det enklaste er kanskje rett og slett berre å be om gjæringskar med hull høgare oppe?
Det der er en viktig grunn (av flere) til at jeg gjærer i bøtte uten kran. Hevert fungerer helt fint.
 
Det der er en viktig grunn (av flere) til at jeg gjærer i bøtte uten kran. Hevert fungerer helt fint.
Nå er det der et problem jeg aldri har hatt, og som uansett er lett å unngå. Hvilke er de andre viktige grunnene dine, igjen? (Jeg spør fordi jeg har dårlig hukommelse, og er nysgjerrig, altså:).)
 
Nokon som har funne ei fin løysing for å unngå at gjærkaka blir med på tappinga slik?

Vis vedlegget 50068

Sist så vippa eg bak karet rett før tapping, men gjærkaka låg solid og fast. Det enklaste er kanskje rett og slett berre å be om gjæringskar med hull høgare oppe?
Jeg har aldri fått så svær gjærkake at den kommer helt opp til tappekranen. Og jeg er ikke akkurat forsiktig med bunnfallet når jeg overfører vørter fra kokekjele.
Hva slags bøtte er det? Sitter tappekraner veldig lavt? Nå ble jeg nysgjerrig:)
 
Eg har akkurat gått bort frå hevert for å forsøke å unngå oksygenet, så vil gjerne få kran til å fungere.

Nedkjølinga skjer med pumpe og kjølekappe, så det blir ein del med. Eg skal forsøke å tillegge meg ein time ekstra der det kan få tid til å synke.

Dette er standard gjæringsbøtte frå Bryggselv. Og på Hasle så kan eg spørre om å få hullet der eg vil faktisk, så eg skal ordne meg ei bøtte med kranen eit par cm opp. Og Donald-pocket på denne batchen. :)
 
Eg har akkurat gått bort frå hevert for å forsøke å unngå oksygenet, så vil gjerne få kran til å fungere.

Nedkjølinga skjer med pumpe og kjølekappe, så det blir ein del med. Eg skal forsøke å tillegge meg ein time ekstra der det kan få tid til å synke.

Dette er standard gjæringsbøtte frå Bryggselv. Og på Hasle så kan eg spørre om å få hullet der eg vil faktisk, så eg skal ordne meg ei bøtte med kranen eit par cm opp. Og Donald-pocket på denne batchen. :)
Beklager for dumt spørsmål - men vi er jo i tråden for dumme spørsmål. Hvordan klarer du å få så massiv gjærkake? Mye tørrhumling, eller? Poenget mitt er at problemet kan ligge i prosessen din - og ikke utstyret.

Her ser du mine to gjæringsbøtter - og jeg overfører gjerne masse trub fra kokekjele:)
YIAC0940.JPGYIAC0941.JPG
 
Eg trur absolutt det er eit problem med prosessen ja, blant anna:

  • Ingen humleposer
  • Ingen humlefilter
  • Kjøler med pumpe på, og deretter tapper like etter

Det kan vere at eg løyser veldig mykje med å la vørteren stå ein times tid etter nedkjøling, kanskje whirlpoole også. Og eventuelt prøve meg på humleposer. Tar gjerne i mot andre tips for å redusere!

Dette er ein stout med 30 gram tørrhumle, så burde ikkje vere problemet.
 
Tilbake
Topp