Tråden for dumme spørsmål.

kan også bare bruke en spisepinn, en finger eller butte enden av en smørkniv og presse "pinen" inn så ball locken åpner seg og så skylle igjennom
Det gjør jeg. Trenger ikke en ekstra dings til det
 
FG testet DIPA som jeg brygget for ~14 dager siden. OG på 1.074, tilsatte 28g demerara per liter når stormgjæringen var på hell, så OG med sukker blir 1.083. Split batch, en med SNS Nottingham, den andre med SNS Verdant. Førstnevnte endte på 1.014, dvs. 83.1% utgjæring, Verdant'en på 1.017, dvs. 79.5% utgjæring. For meg høres dette "innafor ut", da Nottingham har "high attenuation" mens Verdant har "medium to high attenuation". Førstnevte smakte best, men her kommer også forskjellig tørrhumling inn.
 
God dag finnes det noe jeg kan bruke for å få ut vaskemiddel og starsan fra ball lock til ball lock? Vis vedlegget 58453
Jeg pleier å skru opp øl-ballockene (svarte) og skylle dem (og slangen) etter bruk. Desinfisering skjer når jeg presser starsan fra fat til fat før bruk. (Oppsettet på bildet er vel en jumperslange – og den brukes mest til å flytte starsan eller øl mellom fat.)
 
Etter siste ipa-brygginga har leg sett meg lei på den utilfredstillende jobben hop-spideren gjør med å holde på humlepartikler. Mesteparten siger gjennom. Så jeg har dratt fram en gammel idé jeg har pønsket på; å binde en nylonstrømpe (damemodell) rundt resirkslangen. Det burde fange opp det meste av partikler.

Men, (og har kommer det dumme spørsmålet); vil det frigjøres noen ulumskheter fra strømpa?

Vil selvsagt vaske den i varmtvann først.
 
Skulle bokse en del øl til NM, men seansen ble avbrutt pga. for mye skumming.

Spørsmålet er om boksene som har fått seg en dukkert i saniclean, kan bare tørkes, for så å bli brukt siden? Eller må jeg skylle dem i vann igjen? Tenker på om det blir noe reaksjon med aluen.
 
Skulle bokse en del øl til NM, men seansen ble avbrutt pga. for mye skumming.

Spørsmålet er om boksene som har fått seg en dukkert i saniclean, kan bare tørkes, for så å bli brukt siden? Eller må jeg skylle dem i vann igjen? Tenker på om det blir noe reaksjon med aluen.
Gått fint med mine bokser som har fått seg en ekstra dukkert i starsan i hvertfall
 
Sist redigert:
Har en IPA på fat som har stått nesten to uker på 4c med ca 1 bar trykk. Jeg koblet fra gass i går kveld men sjekket trykk på fatet nå og det var nede på 0.7-0.8 bar.
Er det muligens lekkasje i fat eller tar ølet fremdeles opp CO2?
 
Tilbake
Topp