Tråden for dumme spørsmål.

Det kan vel være lekkasje ja, ølet burde ikke ta opp så mye mer etter 1 bar i en uke på 4c. Kan du spraye StarSan eller noe annet som skummer rundt lokket og ventilene etter at du har satt litt trykk på fatet?
 
Har en IPA på fat som har stått nesten to uker på 4c med ca 1 bar trykk. Jeg koblet fra gass i går kveld men sjekket trykk på fatet nå og det var nede på 0.7-0.8 bar.
Er det muligens lekkasje i fat eller tar ølet fremdeles opp CO2?
Har du tappet deg et glass eller to? Er karboneringen slik den skal være?

Ellers er den aller mest pålitelige metoden for påfylling av CO2 å veie gassmengden du tilfører. Det er enkelt om du har en god digital kjøkkenvekt: Vei gassflasken før start – og nullstill TARE. Koble til fat og rist eller rull fatet noen minutter. Vei gassflasken en gang eller to underveis. Det finnes tabeller for gassmengde, men en tommelfingerregel er ca 70 g for et 19 liters fat.
 
Har du tappet deg et glass eller to? Er karboneringen slik den skal være?

Ellers er den aller mest pålitelige metoden for påfylling av CO2 å veie gassmengden du tilfører. Det er enkelt om du har en god digital kjøkkenvekt: Vei gassflasken før start – og nullstill TARE. Koble til fat og rist eller rull fatet noen minutter. Vei gassflasken en gang eller to underveis. Det finnes tabeller for gassmengde, men en tommelfingerregel er ca 70 g for et 19 liters fat.

Jeg sjekket igår igjen, det virker som om det har stoppet opp. Jeg satt vel trykket på 1 bar noen dager, og når jeg målte visste det 0.8 bar. Har ikke gått lavere men skal ut å sjekke etterpå og tappe meg første glass
 
Har en golden ale nå som er ferdig utgjæret ihht oppskrift etter 6 dager (1.050-1.009 med Nottingham). Tommelfingerregelen sier 14 dager pga oppryddinga til gjæren. Alt ser helt normalt ut og tenker å kjøre cc nå. Har det ikke travelt, men er det noe gjæren foretar seg på gjæringstemp som ikke en cc rydder opp i?
 
Jeg tenker at ølen er ferdig utgjæret og skal etter cc og en galatinshot rett på fat og oppbevares kjølig. Da bør vel ikke diacetyl være noe problem. Men det er mulig jeg tenker feil.
Når FG er stabil så gir jeg ølet 48 timer på å rydde, hva de nå enn styrer med. Jeg legger meg ikke oppi detaljene, de gjør sin greie og jeg gjør min, vi pleier å komme til en enighet med denne taktikken :)
 
Har en golden ale nå som er ferdig utgjæret ihht oppskrift etter 6 dager (1.050-1.009 med Nottingham). Tommelfingerregelen sier 14 dager pga oppryddinga til gjæren. Alt ser helt normalt ut og tenker å kjøre cc nå. Har det ikke travelt, men er det noe gjæren foretar seg på gjæringstemp som ikke en cc rydder opp i?
Palmer formulerer tommelfingerregelen slik: "The maturation phase should be as long as the high-growth phase". Jeg ville i alle fall gitt ølet 8-10 dager.

En cc rydder vel ikke opp i så mye. Den sørger for at gjæren går til ro kjapt, og at partikler (forbindelser av proteiner og polyfenoler) som gjør ølet uklart, felles ut, sånn at ølet klarner. Cc-en rydder ikke opp i avfallsproduktene etter gjæringa.

Du kan gjerne sette opp temperaturen litt. Når gjæringa er ferdig, har ikke det noen negativ effekt. Gjæren jobber da mer effektivt med oppryddinga, og acetolaktat - som gjæren danner under gjæringa - omdannes raskere til diacetyl, som gjæren så vil ta opp som næring. Om acetolaktatet ikke omdannes, kan det omdannes til diacetyl seinere. (Omdanninga er en kjemisk prosess og vil skje uavhengig om det er aktiv gjær i ølet eller ikke.) Det andre stoffet som ryddes opp, er acetaldehyd (grønne epler). Også H2S reduseres.
 
Sist redigert:
Har en golden ale nå som er ferdig utgjæret ihht oppskrift etter 6 dager (1.050-1.009 med Nottingham). Tommelfingerregelen sier 14 dager pga oppryddinga til gjæren. Alt ser helt normalt ut og tenker å kjøre cc nå. Har det ikke travelt, men er det noe gjæren foretar seg på gjæringstemp som ikke en cc rydder opp i?
Dr. Chris White foreskriver 3-10 dager for det han kaller ”the stationary phase”. Selv har jeg sjelden utfordret 14-dagers total gjæringstid for ales. Har det aldri så travelt. https://byo.com/article/fermentation-time-line/
 
Min rekord er en mild med Imperial A09 Pub (tilsv. WLP002). Nådde FG etter 3 dager. Jeg lot den stå to dager ekstra før jeg overførte til fat og trykksatte. Drakk av den samme dag - helt fin. Men så er det også en gjær som flokkullerer voldsomt - du kan riste den opp og se den legger seg paddeflatt i karet i løpet av 30 sekunder.
 
Min rekord er en mild med Imperial A09 Pub (tilsv. WLP002). Nådde FG etter 3 dager. Jeg lot den stå to dager ekstra før jeg overførte til fat og trykksatte. Drakk av den samme dag - helt fin. Men så er det også en gjær som flokkullerer voldsomt - du kan riste den opp og se den legger seg paddeflatt i karet i løpet av 30 sekunder.
En mild vil vel gjerne gå gjennom det hele kjappere. Og Fuller's-gjæren er nok også et spesielt tilfelle.
 
Skal igang med vannjustering og har ett dumt spørsmål: når måler en PH? Før eller etter kornet går oppi vannet?
 
Skal igang med vannjustering og har ett dumt spørsmål: når måler en PH? Før eller etter kornet går oppi vannet?
Maltet senker ph i vørt i forhold til det utgangspunktet du har i vannet du bruker (egentlig tror jeg ph i vannet ikke er så viktig så lenge den er "normal"). Lyst malt senker ph minst, mens malt rundt 200EBC senker ph mest. Så avtar denne effekten litt når maltet blir mørkere enn 200 EBC. Så som @Kloakk skriver, så sjekker du litt etter innmesk. Når jeg selv drev å målte dette under alle steg i ølbrygginga, var min første måling 10-15 minutter etter innmesk.
 
Maltet senker ph i vørt i forhold til det utgangspunktet du har i vannet du bruker (egentlig tror jeg ph i vannet ikke er så viktig så lenge den er "normal"). Lyst malt senker ph minst, mens malt rundt 200EBC senker ph mest. Så avtar denne effekten litt når maltet blir mørkere enn 200 EBC. Så som @Kloakk skriver, så sjekker du litt etter innmesk. Når jeg selv drev å målte dette under alle steg i ølbrygginga, var min første måling 10-15 minutter etter innmesk.
Helt enig i det du sier, men jeg er så "heldig" å ha en pH på 7,9 så jeg sjekker vannet sånn ca hver 6. måned, og bruker Brewfather til å fikse resten, det har ikke feilet enda og derfor tar jeg utgangspunkt i vannet og ikke mesken, men jeg er en enkel sjel :)
 
Mens vi er inne på justering, er det en måte å få Brewfather til å huske hva jeg har av salter og mineraler, eller må jeg inn å velge i hver eneste oppskrift?
 
Tilbake
Topp