Tråden for dumme spørsmål.

God dag finnes det noe jeg kan bruke for å få ut vaskemiddel og starsan fra ball lock til ball lock? Vis vedlegget 58453
Jeg pleier å skru opp øl-ballockene (svarte) og skylle dem (og slangen) etter bruk. Desinfisering skjer når jeg presser starsan fra fat til fat før bruk. (Oppsettet på bildet er vel en jumperslange – og den brukes mest til å flytte starsan eller øl mellom fat.)

Etter siste ipa-brygginga har leg sett meg lei på den utilfredstillende jobben hop-spideren gjør med å holde på humlepartikler. Mesteparten siger gjennom. Så jeg har dratt fram en gammel idé jeg har pønsket på; å binde en nylonstrømpe (damemodell) rundt resirkslangen. Det burde fange opp det meste av partikler.

Men, (og har kommer det dumme spørsmålet); vil det frigjøres noen ulumskheter fra strømpa?

Vil selvsagt vaske den i varmtvann først.

Skulle bokse en del øl til NM, men seansen ble avbrutt pga. for mye skumming.

Spørsmålet er om boksene som har fått seg en dukkert i saniclean, kan bare tørkes, for så å bli brukt siden? Eller må jeg skylle dem i vann igjen? Tenker på om det blir noe reaksjon med aluen.

Skulle bokse en del øl til NM, men seansen ble avbrutt pga. for mye skumming.

Spørsmålet er om boksene som har fått seg en dukkert i saniclean, kan bare tørkes, for så å bli brukt siden? Eller må jeg skylle dem i vann igjen? Tenker på om det blir noe reaksjon med aluen.
Gått fint med mine bokser som har fått seg en ekstra dukkert i starsan i hvertfall

Sist redigert:
Har en IPA på fat som har stått nesten to uker på 4c med ca 1 bar trykk. Jeg koblet fra gass i går kveld men sjekket trykk på fatet nå og det var nede på 0.7-0.8 bar.
Er det muligens lekkasje i fat eller tar ølet fremdeles opp CO2?

Det kan vel være lekkasje ja, ølet burde ikke ta opp så mye mer etter 1 bar i en uke på 4c. Kan du spraye StarSan eller noe annet som skummer rundt lokket og ventilene etter at du har satt litt trykk på fatet?

Har en IPA på fat som har stått nesten to uker på 4c med ca 1 bar trykk. Jeg koblet fra gass i går kveld men sjekket trykk på fatet nå og det var nede på 0.7-0.8 bar.
Er det muligens lekkasje i fat eller tar ølet fremdeles opp CO2?
Har du tappet deg et glass eller to? Er karboneringen slik den skal være?

Ellers er den aller mest pålitelige metoden for påfylling av CO2 å veie gassmengden du tilfører. Det er enkelt om du har en god digital kjøkkenvekt: Vei gassflasken før start – og nullstill TARE. Koble til fat og rist eller rull fatet noen minutter. Vei gassflasken en gang eller to underveis. Det finnes tabeller for gassmengde, men en tommelfingerregel er ca 70 g for et 19 liters fat.

Har du tappet deg et glass eller to? Er karboneringen slik den skal være?

Ellers er den aller mest pålitelige metoden for påfylling av CO2 å veie gassmengden du tilfører. Det er enkelt om du har en god digital kjøkkenvekt: Vei gassflasken før start – og nullstill TARE. Koble til fat og rist eller rull fatet noen minutter. Vei gassflasken en gang eller to underveis. Det finnes tabeller for gassmengde, men en tommelfingerregel er ca 70 g for et 19 liters fat.

Jeg sjekket igår igjen, det virker som om det har stoppet opp. Jeg satt vel trykket på 1 bar noen dager, og når jeg målte visste det 0.8 bar. Har ikke gått lavere men skal ut å sjekke etterpå og tappe meg første glass

Har en golden ale nå som er ferdig utgjæret ihht oppskrift etter 6 dager (1.050-1.009 med Nottingham). Tommelfingerregelen sier 14 dager pga oppryddinga til gjæren. Alt ser helt normalt ut og tenker å kjøre cc nå. Har det ikke travelt, men er det noe gjæren foretar seg på gjæringstemp som ikke en cc rydder opp i?

Tilbake
Topp