Tråden for dumme spørsmål.

så smaken kan bli dårligere om jeg venter til lørdagen med tappinga?
Det er sikkert det beste å få ølet av humla nå - sjøl om jeg ikke har opplevd katastrofale følger av å ha den liggende i lenge.

Det var vel egentlig et "ja" - men det riktige er kanskje et "tja, jo - men kanskje ikke veldig merkbart":).

Hvilke pitchrate brukes på belgisk trippel f.eks. mener å ha lest at man burde pithe noe lavere? Hva gjør dere som brygger litt belgisk?

Er det snakk om hop creep - og det er vel ikke helt usannsynlig - trur jeg det er litt usikkert å stole på det så lenge det fremdeles er aktivitet i gjærlåsen. Slik forlenga plopping kan også være tegn på en infeksjon som utvikler seg langsomt. Det er kanskje vanligere enn vi trur.

Plopper det hvert 10. sekund, er det så klart ingen vits i å måle. Om det går lang tid mellom ploppene samtidig som målingene forteller at det ikke skjer noe mer, har du en litt tricky situasjon. Jeg ville i så fall drøyd - og vært veldig stressa:).

Det gjør jo ikke noe om du fater for tidlig, og det vil helst gå bra om du flasker, også. Men generelt venter jeg gjerne så lenge jeg er det minste i tvil. Når jeg ikke har gjort det i seinere tid, har det vært pga. at jeg ikke har villet la tørrhumla ligge altfor lenge - og da har belønninga blitt overkarbonering. Det går ut over munnfølelsen, men smaken har greidd seg bra.

Det store spøkelset er jo flaskebomber. Men det skal mye til for å få det.
Njaaaa, det kommer vel ann på hvor store temperatursvingninger det er i rommet den står. Og plåpping kan jo pågå i mange uker etter at gjæringa er over, selv uten hop creep eller infeksjon.

Så lenge man er i nærheten av antatt FG og målingen står stille over 3 døgn ville jeg ikke vært nevneverdig bekymret, men så har jeg heller aldri opplevd en flaske bombe, så jeg tar kanskje litt lett på akkurat det.

Sist redigert:
Hvorfor står det ikke i alle oppskrifter at man bør tilsette kaliumsorbat for å stanse gjæringen eller kaliumsulfitt om det er mistanke om villgjær? Da unngår man jo hop creep. (Dette gjelder selvfølgelig etter endt gjæring og før/når man tørrhumler.) Jeg vet at sulfitt gir lukt og kan forverre astma/allergi, men ellers kan jo lukta flushes bort med CO2.
Et siste spørsmål; vil hop creep forhindres ved å ta opp humleposen etter tre døgn?

Hvorfor står det ikke i alle oppskrifter at man bør tilsette kaliumsorbat for å stanse gjæringen eller kaliumsulfitt om det er mistanke om villgjær? Da unngår man jo hop creep. (Dette gjelder selvfølgelig etter endt gjæring og før/når man tørrhumler.) Jeg vet at sulfitt gir lukt og kan forverre astma/allergi, men ellers kan jo lukta flushes bort med CO2.
Et siste spørsmål; vil hop creep forhindres ved å ta opp humleposen etter tre døgn?
Skal du flaske, kan du jo ikke ta livet av gjæren.

Skal du flushe ut lukt med CO2 flusher du samtidig ut aroma.

Du forhindrer ikke hop creep ved å ta ut humla, men det har begrensende effekt. Jeg kunne tenke meg å humle to dager like etter at hovedgjæringa er over/helt på tampen av hovedgjæringa, så stikke om, og la ølet stå til det ikke lenger er aktivitet i gjærlåsen.

Skal du flaske, kan du jo ikke ta livet av gjæren.

Skal du flushe ut lukt med CO2 flusher du samtidig ut aroma.

Du forhindrer ikke hop creep ved å ta ut humla, men det har begrensende effekt. Jeg kunne tenke meg å humle to dager like etter at hovedgjæringa er over/helt på tampen av hovedgjæringa, så stikke om, og la ølet stå til det ikke lenger er aktivitet i gjærlåsen.
Det høres bedre ut. I min oppskrift sto det humle etter 7 dager og forventet gjæringstid var 14 dager. Humle i 7 dager burde ikke være nødvendig på 20⁰C. Og kanskje større sjanse for hop creep.

Det høres bedre ut. I min oppskrift sto det humle etter 7 dager og forventet gjæringstid var 14 dager. Humle i 7 dager burde ikke være nødvendig på 20⁰C. Og kanskje større sjanse for hop creep.
Det lekker hele tida ut enzymer, så kort tid begrenser mengden enzymer. Og om humla blir liggende lenge, vil du - i alle fall i teorien - også ekstrahere en del stoffer som ikke bidrar positivt. Så å begrense tida humla ligger i, og gi tid etter at den er tatt ut, er gunstig.

Tilbake
Topp