Tråden for dumme spørsmål.

Hvorfor står det ikke i alle oppskrifter at man bør tilsette kaliumsorbat for å stanse gjæringen eller kaliumsulfitt om det er mistanke om villgjær? Da unngår man jo hop creep. (Dette gjelder selvfølgelig etter endt gjæring og før/når man tørrhumler.) Jeg vet at sulfitt gir lukt og kan forverre astma/allergi, men ellers kan jo lukta flushes bort med CO2.
Et siste spørsmål; vil hop creep forhindres ved å ta opp humleposen etter tre døgn?

Hvorfor står det ikke i alle oppskrifter at man bør tilsette kaliumsorbat for å stanse gjæringen eller kaliumsulfitt om det er mistanke om villgjær? Da unngår man jo hop creep. (Dette gjelder selvfølgelig etter endt gjæring og før/når man tørrhumler.) Jeg vet at sulfitt gir lukt og kan forverre astma/allergi, men ellers kan jo lukta flushes bort med CO2.
Et siste spørsmål; vil hop creep forhindres ved å ta opp humleposen etter tre døgn?
Skal du flaske, kan du jo ikke ta livet av gjæren.

Skal du flushe ut lukt med CO2 flusher du samtidig ut aroma.

Du forhindrer ikke hop creep ved å ta ut humla, men det har begrensende effekt. Jeg kunne tenke meg å humle to dager like etter at hovedgjæringa er over/helt på tampen av hovedgjæringa, så stikke om, og la ølet stå til det ikke lenger er aktivitet i gjærlåsen.

Skal du flaske, kan du jo ikke ta livet av gjæren.

Skal du flushe ut lukt med CO2 flusher du samtidig ut aroma.

Du forhindrer ikke hop creep ved å ta ut humla, men det har begrensende effekt. Jeg kunne tenke meg å humle to dager like etter at hovedgjæringa er over/helt på tampen av hovedgjæringa, så stikke om, og la ølet stå til det ikke lenger er aktivitet i gjærlåsen.
Det høres bedre ut. I min oppskrift sto det humle etter 7 dager og forventet gjæringstid var 14 dager. Humle i 7 dager burde ikke være nødvendig på 20⁰C. Og kanskje større sjanse for hop creep.

Det høres bedre ut. I min oppskrift sto det humle etter 7 dager og forventet gjæringstid var 14 dager. Humle i 7 dager burde ikke være nødvendig på 20⁰C. Og kanskje større sjanse for hop creep.
Det lekker hele tida ut enzymer, så kort tid begrenser mengden enzymer. Og om humla blir liggende lenge, vil du - i alle fall i teorien - også ekstrahere en del stoffer som ikke bidrar positivt. Så å begrense tida humla ligger i, og gi tid etter at den er tatt ut, er gunstig.

Hvorfor jobber gjæren tilsynelatende så ulikt?
Lager en IPA for 11 dager siden. To bøtter a 23l fra samme vørter.
Like mye/lite grums i bøttene. OG ca 1.065 og a 2 pakker Nottingham m samme dato.
Ingen tørrhumle. 16/18 C i romtemperatur.
Etter fire dager så var det ikke mer bobling i den ene låsen, den andre slipper fortsatt gjennom
ei boble hver 10 sekund.
Har ikke målt så de har kanskje gjæret like langt ned, men hvorfor så ulikt?

-Flasker ikke før det har roet seg i begge bøttene.

Tilbake
Topp