Brodern lå hjemme med fyllesyken og dukka aldri opp, haha. Men i morra blir det brygging for alle penga!Håper dere hadde en hyggelig dag i går. Det viktigste er å trives med bryggingen. Gjør du det har du mye kos å se fram til.
Det er helt standard ball lock kobling.Jeg får ikke co2 inn på oxebar flasken. Jeg har dette settet https://www.olbrygging.no/kegland/1...g-head-kit-tappeutstyr-til-oxebar-polymer-fat
Må det spesial co2 kobling på her? Jeg ser at den lille tappen som skal presses inn for å åpne står litt lengre inne på denne i forhold til på Corneliusfatet.
Antar jeg får samme utfordring ved tapping
Jeg bruker oxebar nesten daglig, og det funker perfekt. Rød er Co2 og Gul er Øl.Jeg får ikke co2 inn på oxebar flasken. Jeg har dette settet https://www.olbrygging.no/kegland/1...g-head-kit-tappeutstyr-til-oxebar-polymer-fat
Må det spesial co2 kobling på her? Jeg ser at den lille tappen som skal presses inn for å åpne står litt lengre inne på denne i forhold til på Corneliusfatet.
Antar jeg får samme utfordring ved tapping
Jeg måtte bytte kobling, den har alltid virket på Cornelius fatene, men virket av en eller annen grunn ikke her. Tappen som skyver inn og åpner må være kortere på den første.Det er helt standard ball lock kobling.
Når du sier det så har jeg en svart ball lock på en picnic kran som må trykkes ekstra ned for å få øl ut av en Fermzilla med sånne plast ball locker. Den også virker fint på fat. Så det er vel noen av dem som har en litt kort tapp da.Jeg måtte bytte kobling, den har alltid virket på Cornelius fatene, men virket av en eller annen grunn ikke her. Tappen som skyver inn og åpner må være kortere på den første.
De er faktisk identiske, så det har egentlig ikke noe å si hvilken farge man bruker. Men det kan jo være lurt å bruke rød på co2 og gul på øl for å ha litt system i galskapen.Rød er Co2 og Gul er Øl.
Det er mulig. Da må du koble CO2 inn på PRV-utgangen. Men karboneringsgjær og sukker er vel kanskje en bedre løsning.Er det mulig å overføre øl fra flaske til fat?
Kan man bruke f.eks. en mottrykksfyller bare andre vei?
Resultatet kan avhenge av øltypeEr det mulig å overføre øl fra flaske til fat?
Kan man bruke f.eks. en mottrykksfyller bare andre vei?
Har et øl som ikke er karbonert nok, der jeg allerede har tilsatt mer sukker og korket på nytt. Mulig det ikke er nok gjær igjen for å karbonere mer.
I «verste fall» må jeg brygge den på nytt, men hadde vært flott om det hadde gått an å overføre fra flaske til fat uten alt for mye oksygen eksponering
Ja dette var en imperial stout som vel må kunne sies å være litt mer oksidasjonstolerant enn feks pils.Resultatet kan avhenge av øltype
@AndyHagen flyttet en gang en Stout (?) fra flaske til fat og tilbake på flaske. Den vant han årets nykommer med på Norsk ølfestival.
Støtter @Tor. i at sukker og karboneringsgjær er enklest og trolig best.
Siden du allerede har tilsatt sukker, ville jeg ha målt SG. Du står nå i fare for å tilsette dobbelt av hva flasken tåler / trenger.
Ølen det er snakk om er en Begisk Quad (10%). Så dette bør egentlig gå greit..håper jegJa dette var en imperial stout som vel må kunne sies å være litt mer oksidasjonstolerant enn feks pils.
Ble litt usikker på rekkefølgen her, men er ganske sikker på at jeg opprinnelig hadde det på flaske, men fylte det på fat. Mener jeg da purget starsanfylt fat, og hadde litt sig av CO2 inn på ventil under fyllingen for å sikre oksygen«fritt» der hvor øl traff fatveggen. Så flasket jeg vel noen flasker en gang senere igjen.
Tror ikke jeg hadde gjort dette med en pils.
Ser det har gått noe tid, men hvilket utstyr brygger du på?Brygger nå en Belgisk Blond og fått potte tett maltseng. Aldri vært borti før.Snart to timer etter mesking drypper det bare så vidt fra rørt mens vørteren står over maltsenga. Umulig å starte skylling når det er slik Noen tips?
Seint svar. Jeg ville først har rørt i mesken og latt den sette seg i 10-15 minutter uten å skylle eller bruke pumpa, før jeg hevet maltrør sakte.Brygger nå en Belgisk Blond og fått potte tett maltseng. Aldri vært borti før.Snart to timer etter mesking drypper det bare så vidt fra rørt mens vørteren står over maltsenga. Umulig å starte skylling når det er slik Noen tips?
Grainfather G30. Jeg har nå tatt en avgjørelse. Ventet til det meste hadde rent av, Slo malten over i et rent kar, renses meskerør og sil og ausa over malten på nytt. Da gikk skyllevann greit i gjennom. Ble vel feil temp på malten ved skylling, men det får gå for denne gangen....Ser det har gått noe tid, men hvilket utstyr brygger du på?
Skylletemperatur spiller liten til ingen rolle.Grainfather G30. Jeg har nå tatt en avgjørelse. Ventet til det meste hadde rent av, Slo malten over i et rent kar, renses meskerør og sil og ausa over malten på nytt. Da gikk skyllevann greit i gjennom. Ble vel feil temp på malten ved skylling, men det får gå for denne gangen....
Så 15 grader rett fra springen gjør tilnærmet samme nytten som 78 og der omkring?Skylletemperatur spiller liten til ingen rolle.