Tråden for dumme spørsmål.

… så de har stått til gjæring i én uke?
Det er kort til å være pils

Det ene ølet har trolig lavere temp og er ikke ferdig
Det andre er ‘ferdig’ gjæret, men trenger tid for opprydding av usmaker som dannes etter den hurtige gjæringen.

La begge stå slik de er i 1-2 uker til.
Ingen grunn til å gjøre tiltak ut over mer tid.

Når jeg tidligere gjærer to kar, borret jeg to hull til pc-vifter i plata det stod på. De blåste hver sin veg for sirkulasjon. Det hjelper, men kjøleelementet er ofte øverst og gir direkte ‘stråle’ kjøling. Jeg gikk siden over til en 50L for store batcher.
Ja jeg justerte temp til 19 gr i går. Den er på tur dit den skal nå så jeg lar dem heller stå ett døgn til på 19 gr

Ska jammen ta opp det tipset med PC vifter. Trur jeg har minst 3 stk liggende ett lurt sted. Må bare finne det rette lure stedet :D

Opskrifta her.
Jeg er åpen for endringer om noen har forslag

Vedlegg

• Brewfather_BohemianPilsner_20251106.pdf
    167,6 KB · Sett: 12
Opskrifta her.
Jeg er åpen for endringer om noen har forslag
Du har helt rett at det er det som står i oppskriften deres...
I oppskriften står at at du etter 7 dager skal sette den på coldcrash. Der skal den stå i ytterligere 7 dager på 5 graderC.
Totalt 14 dager
Jeg ser at alle pilsoppskriftene til Ølbrygging på BrewFather har det samme regimet.
Det ser merkelig ut for meg...
1762432822194.png

Du har helt rett at det er det som står i oppskriften deres...
I oppskriften står at at du etter 7 dager skal sette den på coldcrash. Der skal den stå i ytterligere 7 dager på 5 graderC.
Totalt 14 dager
Jeg ser at alle pilsoppskriftene til Ølbrygging på BrewFather har det samme regimet.
Det ser merkelig ut for meg...
Vis vedlegget 75175
Det hadde vært greit nok å legge ut sånne skjemaer så lenge de bare gjorde oppmerksom på at å følge dem slavisk kan bære veldig galt av gårde - og at man altså må følge med på hva som skjer,og tilpasse tiltakene etter det.

"Merkelig" er en litt svak betegnelse på sånt:)!

Til helga skal jeg tappe en belgisk blonde, høste gjær og brygge en tripel. Jeg skjønner at det er dumt å pitche rett på gjærkaka, så jeg høster gjæren først for å tilsette en passende mengde. Men kan være lat og pitche rett i samme kar uten å styre med full nedvask og desinfisering? Eller er det unødvendig risikabelt?

Det går fint hvis du høster gjæra på en trygg måte. Du kan jo kjapt skylle karet med kokt vann også når du har tatt ut den gjæra du skal ha, så får du fjernet humlerester også.

Sist redigert:
Det går fint hvis du høster gjæra på en trygg måte. Du kan jo kjapt skylle karet med kokt vann også når du har tatt ut den gjæra du skal ha så får du fjernet humlerester også.
Ølet som er der nå har lite rusk i seg. Men det slår meg at 10min latskap med risiko for å surre til et flere ukers prosjekt er en dårlig deal, så glem at jeg spurte :D

Til helga skal jeg tappe en belgisk blonde, høste gjær og brygge en tripel. Jeg skjønner at det er dumt å pitche rett på gjærkaka, så jeg høster gjæren først for å tilsette en passende mengde. Men kan være lat og pitche rett i samme kar uten å styre med full nedvask og desinfisering? Eller er det unødvendig risikabelt?
Jeg har pitcha lager på samme kaka flere ganger med hell. Fater med lukket overføring for så å pitche på samme kaka. Planer om å gjøre det samme neste uke. Har pleid å brygge et sterkere øl og/eller mer volum på brygg nr 2 for å unngå enorm overpitch av gjær. Tilført godt med oksygen og.

Ang risiko ved å droppe vask og desinfisering så tenker jeg det bør gå bra gitt at ikke ølet som ble fatet er infisert på noen måte? Snakk om å åpne lokket i 5 min ved fylling av ny vørter.

Jeg har pitcha lager på samme kaka flere ganger med hell. Fater med lukket overføring for så å pitche på samme kaka. Planer om å gjøre det samme neste uke. Har pleid å brygge et sterkere øl og/eller mer volum på brygg nr 2 for å unngå enorm overpitch av gjær. Tilført godt med oksygen og.

Ang risiko ved å droppe vask og desinfisering så tenker jeg det bør gå bra gitt at ikke ølet som ble fatet er infisert på noen måte? Snakk om å åpne lokket i 5 min ved fylling av ny vørter.
Risikoen er nok lav.

Hele gjærkaka blir overkill. Kan sikkert funke greit på en lager der gjæringa skal være clean, men i et belgisk øl der gjæringa bærer bortimot hele smaksbildet vil ikke det funke.

Tilbake
Topp