Forslag til temperaturkontroll til Petits varmebrett

Jeg tror at varmetepper er en bedre løsning. Om det skulle bli overkill å surre hele teppet rundt dunken er det sikkert ikke verre enn å sette dunken oppå det, som en varmeplate. Spesielt hvis teppet tåler å ligge brettet mens det står på. Mange av teppene har også effektregulering, "1,2,3". Det største "drawback"-et fra mitt syn er brannfaren ved disse teppene, som jeg antar er mye høyere enn varmeplaten.
 
Lars skrev:
Hopper litt tilbake til selve varmeplatene:

Jeg har altså 2 slike fra Petit, som jeg har brukt noen ganger, den ene til låns fra Ola for å få den testet.

Mine erfaringer etter noen gangs bruk med gjæringsbøtter på ulike ales hvor jeg har ønsket temperaturer i vørteren/ølet fra 18 til 30 grader i kjeller:

+ Platene er veldig enkle i bruk, en enkel plate man setter bøtta på, og en ledning som man setter i støpselet, som fortrinnvis styres av en termostat, men manuell styring vil jo også være mulig, eksempelvis med en skjøteledning man slår av og på ved behov.
+ De dekker godt på gjæringsbøttene (se bilde)
+ De krever veldig lite strøm (25W), en av grunnene til at jeg ønsket å teste dem, og kutte forbruket til en varmeovn på 1000/2000W.

- De klarer bare å dra opp temperaturen med rundt 4 grader uten isolering. Dermed må jeg bruke en varmeovn i tillegg, og selv om det likevel vil være strømsparende, bør det altså 2 termostater til. Om man gjærer på soverom eller liknende, kan det likevel være tilstrekkelig. Isolering eller gjæringsskap vil også kunne hjelpe på dette. Selv liker jeg at bøttene står fritt, så ikke temperaturen spretter like lett i været.
- Jeg har nå målt temperaturen mellom varmeplate og gjæringskar til 38,8 °C og 41 °C, ved gjæring rundt 26 °C grader (tror jeg, glemte å notere dette). Dette var en Saison som ble gjæret fra 20 °C stigende til 30 °C over ca 10 dager, før platene ble koblet fra. Målingen ble gjort to ulike termometer, men begge var konsekvente på begge bøttene, og gir uansett en pekepinn om en temperatur rundt 40°C i bunnen av bøtta. Troels Prahl sa på Tautra at så lenge dette ikke var over 26 °C burde det ikke være noe problem, men her er det altså passert med god margin. Jeg har kontaktet ham om dette, men venter enda på svar. Dette virker ihvertfall å kunne være i forhold til gjæren som ligger i bunnen både underveis i gjæringa, og ved gjenbruk av gjæren.

Andre erfaringer, inkl. bruk med glassballong/better bottle?
hvor sitter temperatursensoren på disse varmeteppene? og hvor fester du de?
 
Kyrre D K skrev:
hvor sitter temperatursensoren på disse varmeteppene? og hvor fester du de?

Jeg har kun brukt varmeplater (art.nr 7411 hos Petit), en enkel plastplate med varmetråder på 25W, og tilhørende støpsel.
Bruker ekstern termostat (UT-200) med probe som jeg fester midt på gjæringskaret (30 liters bøtte) bak litt isolasjon (bobleplast og teip).

Vil tro det er denne måten man bør bruke varmeteppene på også, altså med en ekstern termostat, og vurdere hvilken innstilling (ofte 1-3) på varmeteppet som er hensiktsmessig å bruke sammen med dette.

Jeg bruker forøvrig 2 gjæringskar per brygg, gjerne med ulike gjærtyper, og bruker da et av disse karene til å være "master" for temperaturstyringen.
 
Jeg har også tenkt å kjøpe denne varmeplaten fra Petit, da jeg som oftest gjærer på et gjestesoverom. og da koble min STC-1000 til varmeplaten. Er det mulig å få se bilder av koblingsløsningen din Lars.. ? :) Er rimelig håpløs når det gjelder tekniske el installasjoner..  :noway:
 
Natürlichweiss!

Jeg bruker UT-200 som termostat nå, men STC-1000/TC-10 eller liknende (hvor man setter på stikkontakter, eller eventuelt klipper av støpselet på varmeplaten og kobler det rett i varmekretsen) går like fint. Jeg kobler termostat->skjøteledning->varmeplate, for å ha mulighet til å sette på flere varmeplater og eventuell varmeovn på samme kretsen. Dette fordi jeg gjærer parallelt i to gjæringskar, og har såpass kald kjeller at jeg har behov for å varme mer enn varmeplatene klarer.

Varmeplatene passer bedre til litt kjølige rom (som f.eks gjesterom..) enn kalde kjellere, da de ikke klarer å løfte temperaturen så veldig mye, men rundt 4 grader går fint.

Akkurat nå har jeg ikke noe øl til gjæring (ajaj, det hendte en gang i fjor også :laugh:), så jeg satte en erlendmeyerkolbe på platen som illustrasjon. :)
 

Vedlegg

  • Varmeplate.JPG
    Varmeplate.JPG
    282 KB · Sett: 517
Akkurat! Så dvs jeg kan klippe av støpselet til varmeplaten og koble det rett i varmekretsen på STC-1000, og kjøpe en ekstra ledning med støpsel som jeg kobler fra STC-1000 og i kontakten i veggen. Har jeg skjønt det da?  :)
og selvfølgelig føleren til spannet.

Hvordan er erfaringene med kvaliteten på gjæren til gjenbruk her? og om noen har erfaringer med kvaliteten på øllet i forhold til varmen fra platen.. ? 
 
Kyrre D K skrev:
Akkurat! Så dvs jeg kan klippe av støpselet til varmeplaten og koble det rett i varmekretsen på STC-1000, og kjøpe en ekstra ledning med støpsel som jeg kobler fra STC-1000 og i kontakten i veggen. Har jeg skjønt det da?  :)
og selvfølgelig føleren til spannet.

Hvis du ikke forsto koblingskjemaet og bildene tidligere i tråden her, så spørs det om du burde la være, strøm er ikke noe man leker med..
UT-200 er den greia som henger på veggen til Lars, de ser ut som en timer, stikkontakt i begge ender, slike er enkle å bruke uten dikkedarier.

STC1000 derimot krever litt mer, her er noen bilder folk har postet tidligere i tråden her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4376.msg40251.html#msg40251
L og N på tegningen der er våre blå og brune ledninger, og E er jord, grønn/gul ledning
STC har releer på utgangene, så når den slår til så er det bare en bryter som slår strøm av og på, den leverer altså ikke strøm ut fra boksen sin, noe som er fint, siden du kan da styre ting som bruker andre spenninger enn 220volt..

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4376.msg40263.html#msg40263 http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4376.msg40393.html#msg40393
 
Hm, synes det høres ut som det skulle gå, i tillegg til en link på + eller -, men har ikke skjemaet foran meg, og ikke tid til å se på det nå dessverre.

Er litt usikker på gjenbruk av gjær og gjæring ved høyere temperaturer i lengre tid på disse platene, etter at jeg nylig oppdaget at temperaturen mellom varmeplate og gjæringskar var rundt 40°C. Har imidlertid ikke konstantert ulemper av dette selv foreløpig. Se forøvrig ett eller to av de tidligere innleggene mine om dette.
 
Da havner jeg på en slik sammen med varmeplate fra petit. Da slipper jeg å ta elekrolinja først   :brygging:

Edit: Jeg bestilte fra denne leverandøren. Med frakt ble det 390 norwegischer kronen.
 
Lars skrev:
Knall, har lenge gått å grublet på nytt digitalt termometer til mesking og varmtvann, som kan stå mer eller mindre permanent på plass.
Har brukt UT-200 til det nå, men stikkontakten er plassert bak meskekaret...

Kor/korleis plasserte du følaren då du brukte UT-200?
 
Tarjei77 skrev:
Lars skrev:
Knall, har lenge gått å grublet på nytt digitalt termometer til mesking og varmtvann, som kan stå mer eller mindre permanent på plass.
Har brukt UT-200 til det nå, men stikkontakten er plassert bak meskekaret...

Kor/korleis plasserte du følaren då du brukte UT-200?

Ved gjæring klemmer jeg føleren inntil gjæringskaret (standard 30 liters gjæringsbøtte), dekker til med noen lag bobleplast og setter teip over.

Ved mesking plasserer jeg føleren ca midt i karet, inne i mesken. Rører i mesken 10-15 minutt etter innmesking.
Det vil alltid være litt temperaturforskjeller i en mesk, men jeg har ikke sett behovet for å jobbe mer med å utjevne disse.
Bruker enda UT-200 til dette, oppkoblingen av de nye termostatene ligger på is frem til sommerferien. :)
 
Huub skrev:
UT-200 enda 10 Euro billiger her ser det ut: http://www.elv.de/Universal-Thermos...ausatz/x.aspx/cid_74/detail_10/detail2_22053
og angående 'Forslag til temperaturkontroll til Petits varmebrett' har jeg brukt varmebrett som 'panelovn' i et isolert område slik at gjæringsdunken står ikke på platen selv. Det kan nemlig bli opp til 40 °C har jeg målt. Så nå er det ikke direkte kontakt med platen og dunken og det er bedre. 

Vær obs på at den versjonen du linker til (den rimelige) kommer som byggesett, jeg fikk problem med å lodde på en av komponentene, og måtte sette det bort til en servicetekniker til slutt, som også byttet ut denne delen. Hadde jeg kjøpt den i dag, ville jeg betalt litt mer for å få den ferdig montert.

Jeg har nå fått opp mot 6 grader økning av temperaturen i ølet ved bruk av varmeplaten. Er enig i at hvis det går an å bruke varmeplaten uten direkte konkakt med gjæringskaret (spesielt i bunnen), så er nok det fordelaktig for gjæren, uten at jeg har opplevd konkrete problemer knyttet til dette foreløpig. Har kun gjenbrukt gjær 1 gang etter at jeg begynte å bruke platene.
 
Huub skrev:
Nei, jeg tenkte ikke på byggesett til 19 euro men ferdig UT200 til 29 euro i forhold til 39 euro på Conrad :)

Den ferdigbygde koster 39EUR hos Elv, mens du linket til byggesettet, som koster 29,95EUR.. ("Komplettbausatz")..

Jeg har også begynt å sjekke ut varmeteppe/FermWrap (MoreBeer), men har måtte pause dette, da pluggen til 115V adapteret jeg kjøpte på Ebay var elendig.
 
Tilbake
Topp