Malt tar til seg 0.8 liter pr kilo.I handlekurven har jeg ingredienser til et brygg jeg er usikker på om jeg har utstyr til å håndtere.
Jeg har en Digiboil 35 liter med BIAB-pose til.
I den tenker jeg å fylle 7,3 kg malt og 25 liter vann til mesk for en runde med "no sparge"
Dette er tenkt etterfylt med 8,5 liter for 28 liter til kok
Spørsmålet blir da om dette kan la seg gjennomføre til et godt resultat, eller om jeg bør redusere ønsket om 22 liter til gjæring?
Ah! Så det blir regnestykketMalt tar til seg 0.8 liter pr kilo.
28 liter + 7,3 kg * 0.8 = under 35 liter.
Eller forstår ikke jeg hva du skal til med?
Det høres jo ut som det skal gå om man rører forsiktig. Eventuelt overføre litt av meskevannmengden til etterfyllingen.Tror kanskje det blir i meste laget ja.
Tilsett så mye vann det er plass til. Resterende når mesking er ferdig.
Du kan jo og meske en times tid, tappe av 8 liter og fylle på 8 liter meskevann igjen og la stå et kvarters tid. Så lar du posen renne av, tilsetter det du tappet ut, og koker. Så har du fått noe bedre utbytte ved å fortynne "andre part" av meskingen.Det høres jo ut som det skal gå om man rører forsiktig. Eventuelt overføre litt av meskevannmengden til etterfyllingen.
Får vel gjerne (enda) dårligere utbytte, men det må jeg sikkert leve med
Ja, det virker som en god løsning. Den har sikkert et navn også?Du kan jo og meske en times tid, tappe av 8 liter og fylle på 8 liter meskevann igjen og la stå et kvarters tid. Så lar du posen renne av, tilsetter det du tappet ut, og koker. Så har du fått noe bedre utbytte ved å fortynne "andre part" av meskingen.
Det blir en slags delvis partiskylling. Til mer vørter du får tappet av til høyere utbytte klarer du. Bare ikke ta en "Finn" når du skal slå den varme vørteren tilbake i kokekjelen.Ja, det virker som en god løsning. Den har sikkert et navn også?
Hele den opprinnelige skylleprosessen har vært litt tungvint i mine omgivelser, så jeg har gått bort fra den. Men denne måten ser mye mer gjennomførbar ut
Jeg koker på verandaen, på et bord mellom sittegruppe og solstoler, så noe heve/senkebord blir trangt. Talje er vurdert da skylling av biab-pose ble så knotete, men enn så lenge ble no-sparge den enkleste løsningen for meg.Det blir en slags delvis partiskylling. Til mer vørter du får tappet av til høyere utbytte klarer du. Bare ikke ta en "Finn" når du skal slå den varme vørteren tilbake i kokekjelen.Hev og senk bord er ganske billige blitt, så for dere som tapper mellom kjeler så er det noe jeg ville ha sett på om ikke taljer er en mulighet for å hjelpe med løft, eller pumper for å flytte væsken. Dette bordet kan høydejusteres fra 70-119 cm. Usikker på vekta det tåler, men det er jo laga for å tåle et par PC-skjermer som fort blir 20 kg alene. Går an å finne ut. Tipper at det tåler en vekt på 50-60 kg.
![]()
Hev og senk-pult SVANEKE 60x120 hvit | JYSK
SVANEKE hev og senk-pult lar deg veksle mellom å sitte og stå gjennom dagen for å forbedre arbeidsstillingen din. Bordet har en jevn, elektrisk høydejustering som du enkelt styrer med kontrollpanelet. Det hvite heve-/senkbordet har et minimalistisk design og en bordplate med rene, rette linjer...jysk.no
Det var "tilfeldig".Og samtidig ser jeg nå at ølbrygging har hevet prisen med 1500 ...
Jeg får være våken og tappe litt om det bygger seg for mye oppDu får det sikkert til, men væsken utvider seg på høyere temperatur, så det kommer til å bli breddfullt![]()
Ja, det er vel på tide å legge seg i posisjon for å senke prisene i november?Det var "tilfeldig".
Veldig greit å kjøpe brukt, halv pris. Svært mange er knappest brukt.Du finner mange på finn for 3500-5000 kroner
Ja, den kostnaden var såpass stiv at en fort nærmer seg ny maskinDu kan ta ut pipen i midten og tette hullet med skive+mutter. Vær obs på at du da ikke har vern mot at pumpa kjører det tomt under silen.
Jeg gjør det og det funker fint. Bytte ut rør og sil koster 2400.
Tenkte akkurat på det i går kveld. Når jeg får spredern min ser jeg fram til litt enklere meskingDu kan ta ut pipen i midten og tette hullet med skive+mutter. Vær obs på at du da ikke har vern mot at pumpa kjører det tomt under silen.
Jeg gjør det og det funker fint. Bytte ut rør og sil koster 2400.