Beer Brew 30

Det hadde vært spennende! Prøv å filme begivenheten, speidel vs beer brew.
Begge brygger da på samme oppskrift, slik at ulikhetene kommer kun ifra utstyret :)
Bre-boil OG, OG osv :) Og ikke minst, hvor lang tid de bruker på de enkelte steg osv.
 
Det skal en del til for at det "bare" er utstyrsforskjellene det går på. Men artig læll!

Manuell sirkulering av vørteren i gravitasjonsretning på BeerBrew gjør jo dette til to ganske forskjellige systemer..
 
Kan jo ha en challenge med en beer brew som har blitt "modifisert" med vørterpumpe for sirkulering?
Da blir forskjellen at vørteren sirkuleres hver sin vei i de enkelte systemene.
 
Hvordan er det med filtreringsevnen til disse systemene (inkludert speidel)? Jeg startet en tråd en tid tilbake om et problem jeg hadde BIAB metoden. Jeg fikk alltid en slags vemmlig astringent smak på alle mine brygg. Nå har jeg gått over til kobbermanifold og kjøleboks der jeg ikke har dette problemet. (Vet ikke om det er vannjustering som må til, eller om man rett og slett er avhengig av god siling). BjarneHB nevnte også i denne i tråden (se link under) at han hadde et tilsvarende problem med Speidelen. Nå kjenner jeg ikke disse systemene så godt. Men det kan hende at Beer Brew er bedre siden den siler ved hjelp av gravitasjon og får en naturlig filterseng nederst i silkaret. Men dette er kanskje avhengig av at man sirkulerer en hel del?

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2621.msg52732.html#msg52732
 
Kva treng ein utanom denne, dersom ein vil bryggje all grain?

Eg har utstyr for ekstraktbrygging (http://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/358). Treng eg noko utover dette?

Det einaste eg veit om er maltmølle.
 
Kegerator :D

Men har du BB30 og den startpakken + en skikkelig maltmølle er du godt på vei!
Maltmølle er ikke så kritisk da bryggselvherremanden knuser malten for deg ved behov :)

ellers kan jeg anbefale Monster Mill 2.0, som selges på bryggselv.no.
Har den selv og er meget fornøyd. Kjøpte med hopper (trakt) og den er gull!
Kjører igjennom 5kg korn på no-time.
 
da ble det en bestillt til meg og gitt , fant ut at det var for bra til og la være og prøve , 2950 er jo heller ingen pris og en greit billig inngangsbillet til all grain.
håper det virker så bra som det loves da.
 
Thom79 skrev:
sto at de hadde den på lager , men satser på litt før 1 okt

Om eg har forstått det riktig (sjå lenger opp i tråden), så vil Per Inge Haavik få denne inn på lager I LØPET AV oktober.
 
Etter hva jeg har forstått er det snakk om i slutten av oktober. Dette pga. hele forsendelsen blir sendt via båtfrakt. Noe som alle vet kan ta tid. :(
Men mulig at det har går noe fortere enn antatt. Da blir denne guten gla'! :)
 
Da ble det bestilling her også. Det som blir spennende nå, er å høre erfaringene fra de som først kommer igang.
Vil vel ikke bli så veldig overrasket om det kommer opp endel smarte modifikasjoner  ;D
Tror dette kan bli en veldig lang tråd.
 
Ingen som har noen kommentarer angående filtreringsevnen til dette systemet? :)

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6983.msg63489.html#msg63489
 
Nå er det vel ikke noen som har fått den enda og fått testet selv, men med et forholdsvis smalt meskekar vil det danne seg en god filterseng i dette vil jeg tro. Det blir nok endel manuell sirkulering hvis man ikke mekker til et pumpesystem ja, men Per Inge har nevnt at det vil komme et tilpasset pumpesystem om ikke så alt for lenge.
 
Snuser litt på denne jeg og. Ser at effekten er på 2500W, som er litt mer enn det som går på ein vanlig 10A sikring, er det noen mulighet til å justere dette så ikke sikringen går hver gang jeg prøver å brygge med dette utstyret? Gammelt hus, kun 10A på alt annet enn komfyren.

Fint om noen har innspill på dette i løpet av dagen, da dette er siste dag den finnes til tilbudsprisen.
 
Tilbake
Topp