Beer Brewer30--Beer Maker30

Er det noen forskjell på BB30 og BeerMaker30..? Kjøpte en hos Vin&Bar..kostet 2990,-..ikke bra ..termostaten viser helt bort i natta..40 grader er 65 i virkligheten..første gangen jeg brukte den stillte jeg termostaten på 65 grader..og den kokte som bare det..den er grei å koke i...men jeg bruker en Katla 36 med sovepose som meskekar...
 
De bruker vel de samme prinsippene og er forholdsvis like, men BB30 har nå kommet i 2. generasjon med endel forbedringer. BM30 er fortsatt 1. generasjon og sliter med litt barnesykdommer.

BB30 2. gen:
- 2 varme element (1,5 + 1 kw) gir bedre varmejustering under mesking og man slipper fosskok av vørter.
- Skal også ha tykkere bunn slik at man lettere unngår fastbrente rester i bunn.
- Ny kran i litt metall og litt bedre kvalitet.

Du finner mye informasjon her på forumet om hvordan du kan forbedre din BM30, feks med effekt regulator slik at du får litt mer kontroll over varmeelementet.
Selv leste jeg igjennom hele denne og en haug med andre poster her på forumet før jeg bestemte meg for BB30.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8015.0.html
Jeg har så langt utført følgende modifikasjoner.
- Isolert kokekar med et liggeunderlag.
- Hevet maltrøret noen cm for å få litt mer avstand fra varmeelementet.

Har hittil blitt 3 brygg på min BB30, men alle sammen står fortsatt på gjæringskar og skal tappes i helgen eller starten av neste uke.
 
Har brygget med begge BM30 og BB30 1.e gen

brygger vanligvis med BB30 men strømmen gikk på det så til nød fikk jeg låne en BM30 av en ven.

Meskekaret til BB30 får du mye mer malt i, har brukt 7,5kg som maks, mulig man får 8kg, men BM30 har maks 6kg
Meskekaret er MYE enklere å løfte ut av BM30 da den er mye mer stabil, og mye enklere å vaske.

Termostaten var ikke noen stor forkjell på syns jeg.

Men helt enkelt vil man kunne lage høy ABV øl så bør man satse på en BB30 over en BM30
 
Tilbake
Topp