Blir dyrt dette!

Jeg har alltid vært nøye med å ha nok gjærceller til bryggene mine, så fra dag en har jeg laget startet :)

MEN! hver eneste batch har "sprengt" lokket til Europris gjæringskarene mine! Har jeg for mye gjær i dunken? Prøver å følge kalkulatorene slavisk! :) Akkurat no har ikke jeg silikonslange så jeg kan bruke "blowoff tube" heller! Stor mulighet for infeksjon eller oksidering når det er kommet en liten brett på lokket til Karet?

2013 startet med Et smell :-D
 
Har ikke hatt behov for dette selv, men lest flere som tipser om å la lokket ligget løst på gjæringskaret under storm gjæringen.
Da presses det så mye co2 ut av bøtta at det er liten fare for infeksjoner.
 
Tony André skrev:
Akkurat no har ikke jeg silikonslange så jeg kan bruke "blowoff tube" heller!

Blow off tube kan vel også lagast av anna en silikonslange skulle eg tru - det viktigste er vel at den er sterilisert på førehand med f.eks. starsan.   

Silikonslange er grei å bruka når du skal transportera varm/kokande vørter.  Og kald for dei som er nøye på det - men akkurat til å lufta gjæringsbøtta er det vel strengt tatt ikkje det viktigaste.    Men det kan jo vera smart å bruka ein slange som ikke luktar for sterkt og kanskje er nokolunde næringsmiddelgod.  Biltema har PVC-lignande vann-slangar som vel er beregna for vatn i lysbåtar og dei er vel gode nok til denne bruken (men kanskje ikkje til varm vørter). 

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Vannslange-10-m-15330/
 
Jeg var veldig usikker på om jeg kunne bruke anna type silikonslange når det gjaldt blow off tube. Har bestillt hos bryggselv som jeg venter på, men da lurer jeg på å ta meg en tur på BilTema no! ;-) Da kan jeg bruke den fra bryggselv til transport av varm vørtel siden jeg er tom for dette å ;-)

Har akkurat vært på flyttefot og jeg er alt for glad i å kaste kontra flytte på ting :-/
 
Jeg lar lokket ligge løst på dunken med alufoil over gjærlåshullet de første 3-4 dagene. Etter det klemmer jeg på lokket og setter i gjærlåsen. Blowoff tube bruker jeg ikke lenger.
 
Absolutt. Jeg tenkte å droppe lokket under stormgjæringen så fort jeg får plass i egnet rom. Må passe på at det ikke kan falle partikler oppi.

Google: open fermentation  :ilike:
 
Jeg gjærer øla mi i en 400L boksfryser og det er et helvete å vaske denne for hver eneste batch! Hha, skal bli bra til neste batch når jeg skal la lokket ligge løst oppå og ingenting kan bli ødelagt pga det enorme trykket under stormgjæringa :)

Det skal googles ;-)
 
Lag litt mindre batcher. Hvis det ikke er nok head space i gjæringskaret trenger man blow off tube. Du bruker gjærlås, ikke sant? Den må være tett isåfall hvis lokket "sprenges"...
 
Det presses så mye gjær oppi gjærlåsen at den mest sannsynlig tettes. Jeg brygger 28L batcher i 30L dunker. Blir for lite headspace med 2L?
 
Ja, det vil jeg tro. Har opplevd å behøve blow off tube når jeg har lagd batcher på kanskje 27 L. Nå brygger jeg stort sett bare batcher på 20-23 L og har ikke hatt problem med det på ei stund.

Noen gjærtyper er også mer "eksplosive" enn andre.
 
Jeg tror du løser dette helt fint med å la lokket ligget løst, spesielt når du bruker en lukket fryser som har blitt vasket godt etter siste gjæringer :)
Brewing TV har også en episode om åpen gjæring.
http://www.youtube.com/watch?v=X9xT8DHOZFE
 
Ingen fare for infeksjoner ved å la lokket ligge løst på. Bakterier kryper ikke oppi, de faller evt. ned fra oven via støvpartikler o.l.
Hver gang jeg brygger med hvetemalt blir det en hels... aktivitet oppi der, med gjærsøl i låsen og alt som hører med.
 
Ja, det er litt av en aktivitet oppi bøtta av og til ;-) skal sette en Brown Porter på søndag så får jeg ta til meg tipsene jeg har fått og se om det blir bedre :)
 
Jeg antar at det ikke er en akseptabel løsning å brygge litt mindre batcher. Jeg har ikke på mine 20 brygg aldri opplevd dette, men har heller aldri brygget mer enn 20 til 25 liter av gangen og da er det jo litt mer plass å gå på når skummet begynner å stige. Jeg har derimot opplevd det når jeg har laget starter. Det er ufattelig irriterende, så all mulig medfølelse fra meg.
 
Jeg prøver alltid å ha igjen ca 10cm opp til gjærlåsen. så slipper jeg blowoff tube og øl utover gulvet. 
 
Foam control / defoamer (skumkontroll) frå Bryggselv løyser problemet. Ha 1 drope pr liter vørter i gjæringskaret samstundes som de set til gjæring. Reinaste vidundermiddelet.
 
Akkurat no har jeg fryseren på  20 grader stabilt. Den går fra 19,9 til 20,2 når den korrigerer seg. Brygger en Sierra Nevada Pale Ale clone og i følge folkene på Northern Brewer forumet så skulle denne gjæres på 20 grader :)
 
Tilbake
Topp