Bygge fatkjøler

kom på en ide, men om det vil virke vet jeg ikke, er jo alltid et problem å holde fat som skal ut av huset kalde.

Tenkte på om det gikk an å lage seg magnetiske peltier elementer som var buet som fatet, så kunne man feste 2-3 sånne rundt fatet nederst, smelle på strøm
og voila kaldt øl :) litt mer transportvennlig enn jockey Box :D
 
Tenker du noe lignende jeg har gjort på gjæringskaret mitt?
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14447.msg140698.html#msg140698 For at det skal virke trenger du en plate til peltierelementer som må freses med en CNC fres for å passe buen rundt fatet. Ellers vil du ikke få god nok varmeledning. Du får uensett en liten kontaktflate, så dette er ingen god løsning. Fatene er nok såpass ugjevne at det er vanskelig å lage ett stort element som passer godt rundt.
Ett alternativ er å ha karet stående i en passelig bøtte (eller ett rør) med vann og la kjøleelementene kjøle ned vannet. Da er det mye lettere å få god kjøling, og du får god hjelp hvis du starter med kaldt vann. En "enkel" løsning er å kjøpe en vannkjøler beregnet på PC CPUer som du monterer på peltierelementet og kobler til en sirkulasjonspumpe. Da kan du også montere flere elementer på en stor kjøleribbe og plassere det under fatet. Kjøling kan da også gjøres med en spiral tynt kobberrør som ligger rundt fatet så du får stor kontaktflate.
Hvis du tar en kjøler fra en kjølebag kan du montere den ene kjøleribben inne i bøtta og den andre utenfor, og tette hullet med silikon.
For å kjøle peltierelementet godt bør du ha en 120mm PC vifte med god luftstrøm. Kjøleeffekten er avhengig av temperaturdifferansen, så det er viktig å kjøle så godt som mulig.
Med to stk. 50W peltierkjølere montert i en vannkappe rundt fatet med god isolasjon på utsiden bør dette fungere greit, vil jeg tro:=) Husk at du trenger 50W strømforsyning for hvert element, to elementer krever 12V/8A.
Ett tips til peltierkjøling: Effektiviteten på elementene øker når spenningen reduseres. Best effektivitet får du rundt halvparten av maks spenning. Kjølebokselementer (TEC1-12705) er 16V maks, så de er mest effektive rundt 8V. Det gir mest kjøling i forhold til tilført effekt, men du trenger flere elemente fordi kjøling pr. element blir mindre.
Jeg bygger peltierkjøling til fatene mine for tiden, og der skal jeg bruke 4 stk. mindre elementer som er koblet to og to i serie og parallell. Dette er for å kjøle ett lite rom, og skal ikke monteres direkte på fatet.
 
Tilbake
Topp