Endelig HERMS ferdig

Ketil

 
Og for en fantastisk opplevelse. Har hatt PID i mange år, men egentlig aldri vært helt fornøyd. Først BB30, og deretter ei Kervel 2000W kokeplate med kjele på toppen. Tydeligvis håpløse forhold for en PID.
Etter en autotune brygget jeg for første gang i dag. PIDen jobber som gal for å holde riktig temp. Her snakker vi klikk klakk og millisekunder. Rett og slett en opplevelse å stå å se på.
Jeg skriver ikke dette for å skryte av mitt eget opplegg, men for å gi et godt tips til alle dere andre bryggevenner som kanskje har et tilsvarende opplegg.
Protto har (som vanlig) gitt mange gode råd og tips. Tusen takk og heia Vansgnes, (hvertfall litt) . I mårra ære Godset som gjelder!
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    950,9 KB · Sett: 3.579
Opplegget du har nå er sikkert knall, men hva var problemet med Kervel-plata? Jeg bruker også en 2000W Kervel og synes det funker helt supert. Holder tempen helt fint innenfor +\- 0,3 °C fra set-temperaturen.
 
Ketil skrev:
heia Vansgnes, (hvertfall litt) . I mårra ære Godset som gjelder!

Med sine 450 innbyggarar (pluss ein til på veg...) har ikkje Vangsnes eige fotballag, så ingen fare der. Eigentleg er eg så lite interessert i fotball at eg knapt veit kor mange spelarar det er på eit lag, sjølv om eg snart har eit 1/4 fotballag å mette ;)

(men eg har ein fin hagegnom oppført av verdens mektigaste mann anno 1913: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Statue_av_Fridtjov_den_frøkne_oppført_av_Vilhelm_II.jpg  :cheeky:)

Ser meget snasen og kompakt ut den HERMSEN din.
 
Den var din ja! Hvor fikk du tak i termosen? Og hvordan fikk du laget coilen i bling? :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Gahr: Jada, kokeplate fungere, men jeg syntes den var så treg. Særlig ved temperaturendringer ved steg- og utmesk. PIDen lærer seg denne tregheten. Den vil derfor være veldig forsiktig når den nærmer seg rett temp. Typisk vil den begynne å kutte strømmen 6-8 grader før satt temp. Den vil deretter ta ca 30 min før den er i nærheten av temp jeg har bedt den om. Det var vel rett og slett et raskere system, som var min motivator til å bygge sammen dette.
Som Protto har nevnt i en tidligere tråd: "Ei kokeplate er som å stoppe en bil med automatgir i utforbakke". Samt at PID jobber best når den kan jobbe i et "hurtig" system. Med 3000W element i snaut 2 liter vann, vil den ha optimale forhold for lynraske reaksjoner.

Espen: Termosen var noe jeg hadde liggende, men er en slags helefamilenutpåtur type termos på 2 liter. Indre diameter er ca 10cm, og derfor yppelig til dette formålet. Den er godt isolert, og holder seg kjølig utvendig gjennom hele bryggeprosessen. Merket er Coleman, som jeg tror er et relativt kjent merke i US på kjølebokser og liknende.
Coilen er fra Gryphon Brewing i Australia. Jeg googlet og søkte over hele verden, men det som stort sett dukker opp er coiler til HLT. Det var jeg ikke interessert i. Gryphon sender dessverre ikke utenlands, men det er en utrolig hyggelig kar som driver den butikken. Ikke umulig han gjør unntak fra regelen, men det blir kanskje veldig dyrt? Jeg fikk det via en niese i Melbourne, som tok den med hjem til Norge.
Bildet ble litt flattrykt, så jeg legger ved et som forhåpentlig er mer riktig.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Sett: 3.056
Og eg som syntes min coil av drivstoffrør og vannkoker fra co blei fin..... Bøyer meg i støvet. Lekkert.
 
Meget pent ja :) Takker for info. Når jeg en gang setter i gang selv så blir det nok coil av kobber. Ikke like pent, men får trøste meg med at det gir bedre varmeledning :)
 
Ketil skrev:
Gahr: Jada, kokeplate fungere, men jeg syntes den var så treg. Særlig ved temperaturendringer ved steg- og utmesk. PIDen lærer seg denne tregheten. Den vil derfor være veldig forsiktig når den nærmer seg rett temp. Typisk vil den begynne å kutte strømmen 6-8 grader før satt temp. Den vil deretter ta ca 30 min før den er i nærheten av temp jeg har bedt den om. Det var vel rett og slett et raskere system, som var min motivator til å bygge sammen dette.

Merkelig. Jeg har ingen slike problemer. Oppvarming går greit og tempen treffes kjapt og nøyaktig. Kunne selvsagt vært ennå raskere, men 1,5 min/1 °C er kjapt nok for meg.
 
Gahr skrev:
Ketil skrev:
Gahr: Jada, kokeplate fungere, men jeg syntes den var så treg. Særlig ved temperaturendringer ved steg- og utmesk. PIDen lærer seg denne tregheten. Den vil derfor være veldig forsiktig når den nærmer seg rett temp. Typisk vil den begynne å kutte strømmen 6-8 grader før satt temp. Den vil deretter ta ca 30 min før den er i nærheten av temp jeg har bedt den om. Det var vel rett og slett et raskere system, som var min motivator til å bygge sammen dette.

Merkelig. Jeg har ingen slike problemer. Oppvarming går greit og tempen treffes kjapt og nøyaktig. Kunne selvsagt vært ennå raskere, men 1,5 min/1 °C er kjapt nok for meg.

Dere har nok litt forskjellige koeffisienter for P, I og D :)

Genial og kompakt HERMS. Isolert, lite volum, lang rustfri kveil, kraftig varmeelement. Mange gode egenskaper :skitbra:
 
Espen: Jeg hadde like gjerne tatt en coil i kobber, men det var nå engang sånn at det var SS han lagde og solgte. Når atpåtil størrelsen passet perfekt til min termos, var det egentlig ikke noe å lure på.

Gahr: Min Kervelplate er godt over 30 år gammel. Kan ha noe med saken å gjøre?
 
EspenL skrev:
Når jeg en gang setter i gang selv så blir det nok coil av kobber. Ikke like pent, men får trøste meg med at det gir bedre varmeledning :)

Jeg vil ikke tro at man merker forskjell på rustfritt og kobber. Kobber leder bedre men har normalt mye tykkere vegger enn rustfritt :)
 
Ketil skrev:
Espen: Jeg hadde like gjerne tatt en coil i kobber, men det var nå engang sånn at det var SS han lagde og solgte. Når atpåtil størrelsen passet perfekt til min termos, var det egentlig ikke noe å lure på.

Gahr: Min Kervelplate er godt over 30 år gammel. Kan ha noe med saken å gjøre?

Skal jeg være ærlig har jeg ingen anelse. Tror nok Bjarte er inne på noe.
 
Bjarte H skrev:
EspenL skrev:
Når jeg en gang setter i gang selv så blir det nok coil av kobber. Ikke like pent, men får trøste meg med at det gir bedre varmeledning :)

Jeg vil ikke tro at man merker forskjell på rustfritt og kobber. Kobber leder bedre men har normalt mye tykkere vegger enn rustfritt :)

Godt poeng. Koker vel ned til at man bruker det man får tak i :)
 
Hvilket varmeelement bruker du? Det så ut til å passe så fint midt inne i coilen der.. :)
Flott oppsett, og takk for tips!
 
Elementet er på 3000W og er kjøpt her.

http://www.ebay.com/itm/AC-220V-3000W-U-Shaped-Stainless-Steel-Electric-Water-Heating-Element-Tube-/310708299380?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4857a86674
 
Tilbake
Topp