Fermzilla. Bruk, tips og triks

Men ble ikke bunnfallet blandet inn i ølet når du snudde tanken på hodet?




Hvorfor det?

Bunnfallet og gjæren forsvant når jeg tok ut den nederste literen som sto i beholderen.

Jeg er redd for at det er blitt for dårlig blandet, slik at de første flaskene har fått for mye sukker, men jeg håper jo at jeg tar feil.
 
Litt kjip på co2 og neste brygg skal på tanken i morgen :D

Meeen, du flushet sukkerlaken med Co2 i to minutter...

Det jeg gjør når jeg ikke har tid til å karbonere på tanken er å slenge en sukkerbit i hver flaske og mottrykksfylle.
Dette er så effektivt og enkelt at det er mulig at jeg gjør det på alt jeg flasker framover.
 
Meeen, du flushet sukkerlaken med Co2 i to minutter...

Det jeg gjør når jeg ikke har tid til å karbonere på tanken er å slenge en sukkerbit i hver flaske og mottrykksfylle.
Dette er så effektivt og enkelt at det er mulig at jeg gjør det på alt jeg flasker framover.

Kan en bruke vanlige sukkerbiter fra Kiwi?
 
Full demontering og vask av Fermzilla for første gang i går siden den kom i hus. 4 brygg med bare "vanlig vask" før denne storrengjøringen. Som det har blitt meldt i tråden her tidligere fant jeg gjær/trub som var presset inn mellom selve tanken og den store gummipakningen. Bortsett fra det kunne jeg ikke finne noe smuss som hadde satt seg fast noe sted.
 
Det gikk akkurat, men må ta den ut for å ta ut en prøve til SG, og karbonering på tanken blir vanskelig.

87360292_172121537542937_3647658128981360640_n.jpg
 
Har prøvd å søke litt uten å finne svar på noen dumme spørsmål jeg har.
1. Kan Fermzilla rengjøres med vanlig maskinoppvaskmiddel(uten glansemiddel). ? Ser at PBW er anbefalt, men det er dyrt nok ..
2. Og regner med at oppsamlingsenheten nederst være lukket når man fyller opp med vørter? Så åpner man opp og tømmer vekk trub og gjær etter noen dager? Hvordan går jeg frem for å gjøre dette?
3. Hvordan går jeg frem for å gjære under trykk? Jeg har kjøpt både trykksettet og overtrykksventilen.
Overtrykksventil med ballock - Humle og Malt
FermZilla - Trykksett - Humle og Malt
 
Sist redigert:
Har prøvd å søke litt uten å finne svar på noen dumme spørsmål jeg har.
Kan Fermzilla rengjøres med vanlig maskinoppvaskmiddel(uten glansemiddel). ? Ser at PBW er anbefalt, men det er dyrt nok ..
Har ikke keglube eller annen food grade type fett til pakningene her, kan jeg f.eks. bruke hvit silikon som er kjøpt på apoteket, evt. solsikkeolje eller noe?
Og regner med at oppsamlingsenheten nederst være lukket når man fyller opp med vørter? Så åpner man opp og tømmer vekk trub og gjær etter noen dager?
Jeg har brukt Zalo på spruteflaske som jo egentlig ikke er anbefalt som du skriver fordi det inneholder glansemiddel til enkel rengjøring. Tar av koppen og setter fermzillaen i en kum og spyler først godt rent. Spruter på zalo innvendig og lar det virke noen minutter før jeg vasker over med en myk svamp, bruker en stor flaskekost igjennom butterflyventilen. Fortsetter å "svampe, koste og spyle" til det er helt rent. Vasker så koppen og setter den på igjen. Fyller så godt med lunkent vann på fermzilla og rister som bare det, heler ut og gjentar noen ganger til jeg er fornøyd. Fyller så på ca. 3 liter med starsan-blanding som jeg lar stå en stund og rister godt innimellom. For meg har dette funket, og jeg har også prøvd PBW uten å kunne si at det er noen stor forskjell. Bruker du zalo må du bare sørge for å skylle ekstra godt.

Ser at det flere ganger på forumet her er skrevet at hvit vaselin fungerer utmerket til å smøre med. Selv har jeg kjøpt en "keglube", og den vil vare i årevis …
 
Jeg har aldri brukt annet enn vanlig oppvaskmiddel på gjæringskar. Bare å skylle.
Husk bare at den ikke tåler så varmt vann. Var det 50 grader som var max?
 
Det står at 50 grader er maks, ja.

Det står også i manualen at du alltid skal la oppsamlingsenheten være åpen under gjæring. Du stenger den når du skal fjerne trub, høste gjær eller tilsette humle.

For å gjære under trykk med trykksettet, kan du enten vente på at det bygger seg opp nok trykk/CO2-produksjon fra gjæringsaktiviteten eller - hvis du for eksempel skal gjære lager i romtemperatur og ønsker trykk fra starten av - koble til CO2 og sette det til ønsket trykk fra starten av. Jeg ser anbefalinger ofte ligge på 0,5-1,0 bar. Du regulerer hvilket trykk du vil ha med spunding valven.
 
Tilbake
Topp