Fermzilla. Bruk, tips og triks

Et godt tips jeg vil dele her, og som jeg fikk fra @Holmentoppen i tråden for dumme spørsmål, er å bytte ut den grå ball lock-koblingen som spunding valven er koblet til med en sort - dersom du som jeg opplever at den er "slarkete" og ikke holder tett når noe er koblet til den.
 
Verdt å nevne at man ikke ha på beholderen under gjæring. Hvis man ikke skal høste gjær eller tørrhumle, så er det like greit å ikke sette den på.
 
Tusen takk for svar!
Har vi en enkel løsning for å ta ut prøver for å måle OG med vanlig hydrometer da? Koble til noe kjekke greier på beholderen nederst kanskje?
 
Trub/gjær samles i oppsamleren under gjæring, så du kan la den stå på og åpen, fremfor å åpne den for samling av trub.

Manualen er strengt tatt litt misvisende, følger man den slavisk så får man ikke ftørrhumlet før gjæringsforløpet er ferdig. Det rette er jo at så lenge du har aktivt gjær i oppsamleren, og denne står på FermZilla, så må ventilen være åpen.Oppsamleren tåler muligens mindre trykk, og har ingen sikkerhetsløsning. Og det er vel ikke så lurt å skru lokket på denne med aktivt gjær i heller.

Når det gjelder vask så er det ikke veldig varmt vann som skal til før det går skeis, så det er nok lurt å holde seg til anbefalt maks temperatur, i hvert fall hvis det er snakk om lengre perioder.

Og ser spundingvalve omtalt (og annonsert som) overtrykksventil her. Overtrykksventilen sitter i lokket på kittet.
 
Tusen takk for svar!
Har vi en enkel løsning for å ta ut prøver for å måle OG med vanlig hydrometer da? Koble til noe kjekke greier på beholderen nederst kanskje?

Ja, det er enkelt å tappe dette fra en piknick-kran, Pluto-gun eller det du skulle ha tilgjengelig. Er derfor kjekt å ha en sodastream flaske (eller større flaske) og regulator tilgjengelig, i tilfelle det ikke skulle være tilstrekkelig trykk til å dytte ut det du trenger til prøven.
Fra beholderen vil det være litt mer arbeid og komplisert.
 
Sist redigert:
Hmm opplever at karboneringsskruene (de rustfrie) lekker når jeg har hurtigkoblingen. Virker til å være o-ringene som ikke er store nok. Hvis jeg vigger litt på den frem og tilbake så kan jeg finne en posisjon der det virker til være helt tett.
Får klage på disse til mandagen tenker jeg.

Tok dere fra hverandre og vasket og smørte opp alt sammen (nederste delen) før førstegangsbruk? Ikke bare enkelt å demontere ass .. :\
 
Hmm opplever at karboneringsskruene (de rustfrie) lekker når jeg har hurtigkoblingen. Virker til å være o-ringene som ikke er store nok. Hvis jeg vigger litt på den frem og tilbake så kan jeg finne en posisjon der det virker til være helt tett.
Får klage på disse til mandagen tenker jeg.

Tok dere fra hverandre og vasket og smørte opp alt sammen (nederste delen) før førstegangsbruk? Ikke bare enkelt å demontere ass .. :\

Lekker når du har noe koblet til de? Jørgen O hadde i så fall samme problemet, og står litt om dette i tråden her, og i tråden for dumme spørsmål (på side 595/596).
 
Synes det er vanskelig å få tette carbonation caps på toppen (uten tilkoblet ballock). Det er lettere å få de tette på bunnkoppen. Som oftest blir det til at jeg skrur de veldig hardt til. Ser når jeg åpner de igjen at pakningen da ligger innenfor kanten på flensen. Mulig dette er fordi jeg bruker keglube og at de lettere begynner å gli av flensen når capsen skrus hardt til. Det har aldri vært noe problem med tetthet når jeg har brukt de på pet flasker for å lage kullsyrevann. Er det noen som har funnet en bra metode for å få dem tette hver gang på første forsøk?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Ser ikke noe grunn til å bruke keglube før det evt. er utett, ser at noen bruker mye av det.
Jeg har ikke brukt det på en eneste pakning ennå, og har ikke hatt noen problemer.

Jeg liker de carb caps som er i plast, de har ikke pakning og tetter som toppa på en brusflaske.
 
Synes det er vanskelig å få tette carbonation caps på toppen (uten tilkoblet ballock). Det er lettere å få de tette på bunnkoppen. Som oftest blir det til at jeg skrur de veldig hardt til. Ser når jeg åpner de igjen at pakningen da ligger innenfor kanten på flensen. Mulig dette er fordi jeg bruker keglube og at de lettere begynner å gli av flensen når capsen skrus hardt til. Det har aldri vært noe problem med tetthet når jeg har brukt de på pet flasker for å lage kullsyrevann. Er det noen som har funnet en bra metode for å få dem tette hver gang på første forsøk?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jeg opplever nøyaktig det samme. Inspirert av en kommentar tidligere i tråden her hvor "det hadde hjulpet å løsne litt" med andre deler på fermzilla for å få den tett, ville jeg prøve dette med capsene. På batchen jeg satte nå sist skrudde jeg de bare til så hardt at jeg ga meg "når jeg måtte begynne å bruke kraft". De har vert tette, men hver gang kan jeg ikke si ;)
 
Jeg opplever nøyaktig det samme. Inspirert av en kommentar tidligere i tråden her hvor "det hadde hjulpet å løsne litt" med andre deler på fermzilla for å få den tett, ville jeg prøve dette med capsene. På batchen jeg satte nå sist skrudde jeg de bare til så hardt at jeg ga meg "når jeg måtte begynne å bruke kraft". De har vert tette, men hver gang kan jeg ikke si ;)
Det var jeg som la inn kommentaren om å løsne litt, men det var på bunnkoppen. Virker som om o-ringen setter seg bedre når den åpnes litt igjen. Har ikke opplevd samme effekt på carbonation caps, men skal teste litt mer. Kanskje beste løsning å gå over til de i plast som nevnt i forrige post. De korkene som følger med blir jo alltid tette.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg har aldri brukt annet enn vanlig oppvaskmiddel på gjæringskar. Bare å skylle.
Husk bare at den ikke tåler så varmt vann. Var det 50 grader som var max?
Speidel oppgir 60 grader på en mail.
Eeh, men nå var det vel ikke Speidel det var snakk om her.....
 
Spm til, går det fint å sette på 0,5 bars trykk midtveis eller etter stormgjæringen? Hvis ja, når er ølet ferdig karbonert tro? Kjøler den vel ned etter ca 12 - 14 dager
 
Tilbake
Topp