Fermzilla. Bruk, tips og triks

Har mye fritid for tiden så jeg har prøvd å finne kilden til en litt ekkel lukt i Fermzillaen, litt sånn svidd gummi-lukt som kan komme fra gjær. Jeg begynte med å vaske den godt, ingen forandring, kloret den i fem timer, ingen forandring, demonterte alt og vasket alle deler (30 stk) i oppvaskmaskinen. Begynte så å lukte på delene en for en, og da fant jeg synderen. Det var slangene til flyteballen som var kilden. Forsøkte å koke dem i 15 min, men de lukter like jævlig. Så disse må tydeligvis byttes med jevne mellomrom.

Vis vedlegget 44089
Der, ja! Bringeberlineren min har nå fått denne gummi-smaken, og jeg mistenkte først autolyse. Kveiken ble stående lengre enn nødvendig, men normalt ville jeg anta at det ikke skulle hatt en betydning. Mistanken er nå mot slangen.

Etter at jeg gjorde rent Fermzilla-en, måtte også jeg gi opp å gjøre rent den slangen. Den luktet sur geuze - altså ganske godt, men ikke helt det jeg ville dytte nedi Birger Eriksen. Jævlig irriterende dersom denne har føkket opp brygget.

Hvilken erfaring har andre med denne slangen?
 
Sist redigert:
Har erstattet den, ja. Var helt nødt til det. Vet ikke diameter, men fant noe som passet. Lukter din dritt din også?
 
Kina. Er nok samme produsent, selges med KegLand-logoen på AliExpress også.

Slangen har id på 6 mm, men det er en litt spesiell kvalitet på plasten. Den er veldig lett og fleksibel, kanskje ikke lett å finne en erstatning?
 
Første forsøk med tørrhumling via gjæroppsamleren i kveld. Det gikk mildt sagt til helvete...

300g pellets, 0,5-1bar trykk på beholderen (vet ikke nøyaktig trykk), ingen trykk på gjærkaret.
Åpnet ventilen og maks 1 pellet forlot beholderen. Forsøkte å gjenta prosedyre med trykk og også å flushe CO2 rett igjennom. Ingenting hjalp.
Det endte med at jeg skrudde av beholderen igjen og regelrett spadde en steinhard humleklump opp i karet via topplokket.

flushet CO2 lenge og vel fra bunnen etterpå så håper det gikk greit med ølet....

Kan for høyt trykk i gjerbeholderen når jeg åpnet Butterfly være årsaken til problemet?
 
Jeg snuser litt på en FermZilla, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal gå for All Rounder eller en Conical med dump-ventil.

Hovedformålet er gjæring av pils under trykk og muligheten for lukket overføring av NEIPA osv. for å hindre oksidering. Jeg har ingen planer om å høste gjær, så eneste grunn til å eventuelt å ha dump-ventil er å kunne tørrhumle gjennom porten. Men jeg ser at det er litt varierende grad av suksess med dette i tråden her, så jeg vurderer om det i det hele tatt er vits. Alternativet blir jo å kaste humle inn gjennom toppen i stedet. Å få laget et lokk med port i toppen for tørrhumling hadde vært moro, men blir nok en dyr affære om det i det hele tatt er plass.

Ventilen introduserer dessuten flere ting som må vaskes, kan lekke eller generelt gå galt, så jeg er litt lunken til dump-ventil med mindre det er veldig nyttig.

Hva mener dere som har litt erfaring med FermZilla?
 
Allrounderen er så mye lettere å sette sammen og koble fra hverandre, rengjøre, etc. Så personlig vil jeg anbefale den.
 
Enig, allrounderen er så mye enklere at det er den jeg helst bruker.
Har ikke hatt problem med tørrhumling fra beholderen, men det er så sjelden at jeg tørrhumler at jeg klarer meg fint uten.
Skal du ha en til senere så kan du jo vurdere å kjøpe en 'fullversjon'.
 
NEIPA er vel den øltypen som lettest vil la seg oksidere, så der kan det nok være en fordel med FermZilla, og brygger du stort sett ting som tørrhumles så ville jeg også valgt FermZilla.

Hvis du ikke tørrhumler, eller det er ok at oksygen slipper til under tørrhumling så en er en AllRounder det beste valget.
De har lavere stativ, det er mindre deler å vaske og ingen ytterligere demontering ved vask.

Fordeler med FermZilla = tørrhumling, og er kanskje lettere å bære rundt med standard utstyret (håndtak er vel tilleggsutstyr?). Samt dumping av gjær, kanskje den også lar deg tappe litt mer klart øl enn du ville klart i AllRounder. (F.eks hvis du lar gjæret samles opp to ganger)

Jeg lever selv fint med vaskingen av FermZilla for øvrig, så bytter nok ikke den ut her. Men hvis jeg kan sette to AllRoundere i høyden i kjøleskapet, så kan jeg vurdere de også. (Men hvor ofte vil jeg brygge to ganger rett etter hverandre med gjær som trenger samme temperatur?)

Jeg har et tips også, siden det er det tråden dreier seg om.

Klipp opp slangen til flyteballen før du monterer :)
 
"Please note, these silicone dip tubes are a one size fits all. You will need to trim your dip tube to suit your vessel. If you do not trip the tube it will not work correctly. The dip tube should be trimmed so that it only just gets to the bottom of your fermentation vessel with no additional length to spare."

FermZilla 27L & 55L - SS Float & 80cm Silicone Dip Tube for Kegmenter, Keg, Home Brew


Edit:
Her er en video også
Linke til tidspunkt i videoen fungerer visst ikke i forumet, spol til 9:50 :)
 
Sist redigert:
Jepp, jeg visste jo veldig godt jeg skulle det, men glemte det i farten når jeg satt på lokket.

Resultatet var at den stort sett sugde gass (er slangen for lang så vil den flyte langt lettere, og ballen dytter den også litt opp), etter å funnet ut hva som var feil så klarte jeg kanskje å tappe fem liter før det ble for mye jobb å sørge for at slangen lå under vann. Måtte åpne og klippe av.

Den beste løsningen ville vært et regulerbart rør, men ikke så gunstig med tanke på høyden som skulle til. Muligens en litt tyngre vekt på slangen.
 
Håndtak følger med. Men like nyttig hadde det vært med bæresæler som fester allrounderen til stativet slik at du kan løfte begge samtidig. Det har jeg bestilt på Aliexpress. For når Allrounderen ikke kan stå uten stativ, er det ikke nødvendigvis veldig lett å flytte både den og stativet over i kistefryseren som jeg bruker...
 
Den beste løsningen ville vært et regulerbart rør, men ikke så gunstig med tanke på høyden som skulle til.

Det skal være mulig å få til en sånn løsning. Thermowellen til KegLand er lang nok. Så hvis man kutter av tuppen, så det blir et rør, og får festet en ballock på toppen har man et rør som kan flyttes opp og ned.

Jeg er godt fornøyd med slangen, men kanskje noen andre vil teste ut?
 
Håndtak følger med. Men like nyttig hadde det vært med bæresæler som fester allrounderen til stativet slik at du kan løfte begge samtidig. Det har jeg bestilt på Aliexpress. For når Allrounderen ikke kan stå uten stativ, er det ikke nødvendigvis veldig lett å flytte både den og stativet over i kistefryseren som jeg bruker...

https://www.keg-king.com.au/fermenter-king-junior.html

De er kanskje kjekkere hvis du bruker fryser. Høyere, så du ikke trenger bøye deg, og integrert i stativet. Samtidig et meget godt alternativ til Cornelius-fat, men de er kanskje akkurat såpass brede i bunn at det byr på problemer for mange som har tilpasset plass i kjøleskap.
Rimeligere, tapper fra topp og gjennomsiktige så du ikke trenger gjøre annet enn å løfte lokket eller åpne døra for å se gjenværende mengde. (Samt at du også ser om det er infisert)

Lurer på om de har ekstremt mye Fermentasaurus-tanker til overs siden de fremdeles lager nye versjoner av de:

https://www.keg-king.com.au/g3-fermenter-king-pressure-fermenting-kit.html

Er mye bra løsninger på den, den lar man untytte hele dimensionen på hullet. Det er thermobrønn i stanga/plungeren, flyteballen er sentrert inn mot stanga. Samt at man kan montere 2" TC-utstyr i bunn.
Burde være et marked for å selge oppgraderings-kit.
 
Tilbake
Topp