Fermzilla. Bruk, tips og triks

Eg måtte nylig kvitte meg med gjæringsskapet mitt pga plassmangel. No vurderer eg å kjøpe Fermzilla – og lurer på to ting:

1. Klarar eg å karbonere ølet i romtemperatur? Eg ser at maks PSI er 2.5 bar.

2. Ølet skal stort sett flaskast. Har nokon produktanbefalingar til å tappe oksygenfritt frå FZ til flaske?
 
1. Skal i teorien gå bra. Berre å sjekke karboneringstabellane. Tabell på Ølbrygging.no

2. Med trykksett og flyteball ser ikkje eg nokon grunn til å gå for "conical" fermzilla gjær og trub vil stor sett legge seg på botn, men vil absolutt anbefale å finne ein måte å få kjørt Cold Crash. Er velig fornøgd med iTap som redskap til å flaske oksygenfritt, frå fat og fermzilla. Ølbikkja har en fin film om den
 
Takk for svar! Skal sjekke ut. :)
Ja, coldcrash blir vanskeleg. Fungerer produkt ala Irish Moss brukbart som alternativ?
 
Takk for svar! Skal sjekke ut. :)
Ja, coldcrash blir vanskeleg. Fungerer produkt ala Irish Moss brukbart som alternativ?
Irish Moss, Protafloc og alle de andre Karrageenan-produktene fungerer aldeles utmerket til å bunnfelle protein etter kok. Cold Crash er helst en metode for å bunnfelle trub etter gjæring. Altså humle, gjær og det som måtte ha blitt med av protein til gjæringskaret. Om du ikke tørrhumler er CC slett ikke nødvendig, etter min mening.

1. Du kan bygge opp en del trykk i en Fermzilla. Men for å komme noe særlig høyere enn medium karbonering må du nok bevege deg farlig nær 2,5 bar i romtemperatur. F.eks. vil 2,7 Vol i 21 C være på kanten.

2. Du trenger en god mottrykkfyller. Dessverre fungerer de best når hele tappelinjen er kald. Har ikke testet det, men mistenker at det blir mye skum om du prøver å tappe i romtemperatur, dessverre.

Husk også at disse PET trykkkarene har begrenset levetid. Er det 2 år, tro? Jeg har en Fermzilla selv, men den er satt i skammekroken.
 
Irish Moss, Protafloc og alle de andre Karrageenan-produktene fungerer aldeles utmerket til å bunnfelle protein etter kok. Cold Crash er helst en metode for å bunnfelle trub etter gjæring. Altså humle, gjær og det som måtte ha blitt med av protein til gjæringskaret. Om du ikke tørrhumler er CC slett ikke nødvendig, etter min mening.

1. Du kan bygge opp en del trykk i en Fermzilla. Men for å komme noe særlig høyere enn medium karbonering må du nok bevege deg farlig nær 2,5 bar i romtemperatur. F.eks. vil 2,7 Vol i 21 C være på kanten.

2. Du trenger en god mottrykkfyller. Dessverre fungerer de best når hele tappelinjen er kald. Har ikke testet det, men mistenker at det blir mye skum om du prøver å tappe i romtemperatur, dessverre.

Husk også at disse PET trykkkarene har begrenset levetid. Er det 2 år, tro? Jeg har en Fermzilla selv, men den er satt i skammekroken.
Du kan vel likevel bruke den som et vanlig gjæringskar, hvis du ellers har stelt pent med den?
 
Du kan vel likevel bruke den som et vanlig gjæringskar, hvis du ellers har stelt pent med den?
Det kan man. Man kan også fylle dem med vann og kjøre en trykktest før man kjører på med trykk etter 2 år også, trykktesting med bare gass er ikke å anbefale derimot. 2 år fra produksjonsdato er bare tiden produsent garanerer for at den skal tåle trykk.
 
Irish Moss, Protafloc og alle de andre Karrageenan-produktene fungerer aldeles utmerket til å bunnfelle protein etter kok. Cold Crash er helst en metode for å bunnfelle trub etter gjæring. Altså humle, gjær og det som måtte ha blitt med av protein til gjæringskaret. Om du ikke tørrhumler er CC slett ikke nødvendig, etter min mening.

1. Du kan bygge opp en del trykk i en Fermzilla. Men for å komme noe særlig høyere enn medium karbonering må du nok bevege deg farlig nær 2,5 bar i romtemperatur. F.eks. vil 2,7 Vol i 21 C være på kanten.

2. Du trenger en god mottrykkfyller. Dessverre fungerer de best når hele tappelinjen er kald. Har ikke testet det, men mistenker at det blir mye skum om du prøver å tappe i romtemperatur, dessverre.

Husk også at disse PET trykkkarene har begrenset levetid. Er det 2 år, tro? Jeg har en Fermzilla selv, men den er satt i skammekroken.
Takk for god innsikt! Håpet om å lage godt øl utan gjæringsskap var kanskje litt urealistisk. :) Får vurdere meg ein Ferminator.

Men! Eg likar tanken på å karbonere ølet på FZ og flaske direkte derfrå. Eg bur i ei lita leiligheit, så forsøker stadig å minimalisere/forenkle alt mtp utstyr.
 
Jojo, men den har utrolig mye rallemikk i form av koblinger, pakninger og andre bestanddeler. Burde kjøpt en Allrounder, men siden jeg aldri trykkgjærerer er en Europrisbøtte mitt foretrukne 30 liters alternativ.
Da er vi på samme sted. Men jeg er blitt veldig fornøyd med mine Flatbottom'er.
 
Da er vi på samme sted. Men jeg er blitt veldig fornøyd med mine Flatbottom'er.
Har både Conical, Allrounder og Flatbottom. Allrounder er så absolutt favoritten min, Gjærer ikke så mye under trykk, men muligheten til å gjære mest mulig oksygenfritt er veldig fint. Enda bedre ble den etter at jeg fikk meg Hopbong og kan tørrhumle oksygenfritt fra toppen.
Conical brukes kun når jeg skal gjenbruke gjær fra øl som skal tørrhumles og flatbottom i kriser :)
 
Har både Conical, Allrounder og Flatbottom. Allrounder er så absolutt favoritten min, Gjærer ikke så mye under trykk, men muligheten til å gjære mest mulig oksygenfritt er veldig fint. Enda bedre ble den etter at jeg fikk meg Hopbong og kan tørrhumle oksygenfritt fra toppen.
Conical brukes kun når jeg skal gjenbruke gjær fra øl som skal tørrhumles og flatbottom i kriser :)
Flatbottomen slipper da ikke inn uønska oksygen, heller? Ser ingen forskjell der. Jeg tørrhumler via trakt som passer i et av hullene i lokket, og slipper inn lite luft på den måten. (En annen sak er at den vesle mengden med oksygen som kommer inn blir tatt effektivt hånd om av gjæren. Ikke noe å bekymre seg om.)
 
Flatbottomen slipper da ikke inn uønska oksygen, heller? Ser ingen forskjell der. Jeg tørrhumler via trakt som passer i et av hullene i lokket, og slipper inn lite luft på den måten. (En annen sak er at den vesle mengden med oksygen som kommer inn blir tatt effektivt hånd om av gjæren. Ikke noe å bekymre seg om.)
Lettere med oksygenfri overføring til fat fra et kar som tåler mer enn 2-3psi trykk. Har modifisert flatbottomen min med lokk og carbcaps fra "storebrødrene", men kjøper man det lokket i tillegg så er det ikke rare prisforskjellen opp til en allrounder som tross alt har muligheten for trykkgjæring og karbonering i karet.
 
2. Du trenger en god mottrykkfyller. Dessverre fungerer de best når hele tappelinjen er kald. Har ikke testet det, men mistenker at det blir mye skum om du prøver å tappe i romtemperatur, dessverre.

Når man mottrykksfyller kan man gjøre det i romtemperatur. Har gjort det selv med alle komponentene i romtemperatur, null stress og null skum.
Hvis man bruker beergun eller lignende må alt være kaldt, men da mottrykksfyller man jo heller ikke.
 
Lettere med oksygenfri overføring til fat fra et kar som tåler mer enn 2-3psi trykk. Har modifisert flatbottomen min med lokk og carbcaps fra "storebrødrene", men kjøper man det lokket i tillegg så er det ikke rare prisforskjellen opp til en allrounder som tross alt har muligheten for trykkgjæring og karbonering i karet.
Jeg flasker alt ølet mitt, og overfører til blandingskar - noe som vel i prinsippet blir det samme som å overføre til fat. Det er ikke noe problem å gjøre det oksygenfritt. Jeg lar tyngdekrafta gjøre jobben:).
 
Jeg flasker alt ølet mitt, og overfører til blandingskar - noe som vel i prinsippet blir det samme som å overføre til fat. Det er ikke noe problem å gjøre det oksygenfritt. Jeg lar tyngdekrafta gjøre jobben:).
Har du ein post der du viser prosessen din og utstyret? Synest mitt oppsett i dag er noko kronglete.
 
Har du ein post der du viser prosessen din og utstyret? Synest mitt oppsett i dag er noko kronglete.
Sånn ser det ut. Dette er fra før jeg skaffa flatbottom, men det er samme teknikken. Slangen passer fint ned i hullet til gjærlåsen på FB'en.

Jeg har alltid blandingskaret fyllt med starsan, så det jeg gjør , er å kople CO2 til blandingskaret (silikonplugg med hull i, og en avsaget bit av en gammel gjærlås, som du ser på bildet der.) og tappe ut samtidig som jeg fyller på med CO2 fra tank. Da har jeg speidelkaret fyllt med CO2. Jeg heller vørter i blandingskaret (kommer muligens litt luft inn der, men det spiller ingen rolle, siden gjæren fint håndterer det), og så kopler jeg en loop og tapper over fra gjæringskaret til blandingskaret.
Oksygenfri overføring.jpg
 
Tilbake
Topp