Filtrering. Utvikle chill-haze i gjæringskaret?

Skal prøve meg på filtrering av ein pils med morebeer sitt "plate filter".
Har lest at eg skal sette ølet så nærme 0 grader et par dager for å utvikle mest mulig chill haze før filtreringa.

Spørsmålet er da. Kan eg gjere dette i gjæringskaret? Så får eg fordelen av mest mogeleg botnfelling i samme slengen? Eller er det ein fordel å tappe det over på midlertidig corneliusfat først?

LT

Nå vet jeg ikke hvordan dette filteret fungerer, men mulig det er nødvendig med CO2-trykk for å presse ølet gjennom filteret, og da må du selvsagt tappe over i fat først..

Det har du rett i, så eg må uansett tappe over på midlertidig fat når det skal filtreres,

Tanken var at det ville vore lettare tappe frå gjæringskar også ta filtrering når eg først er i gang med vask og sanitering av ting (dvs, frå gjæringsdunk til cornelius og direkte via filter til ny cornelius = ferdig)

LT

Ser ikke noe problem med det du sier.

1. Kjøl ned vørter i gjæringskar til 0+ grader.
2. Tapp til nedkjølt desinfisert fat purget med CO2 (nedkjølt fat for å beholde lav temp.)
3. Luft ut som vanlig, og sett på trykk.
4. Tapp over til nytt nedkjølt desinfisert og purget fat via filter med slange fra Øl ut / Øl ut.
5. Luft ut som vanlig.
6. Karboner kunstig.
7. Modne/lagre.
8. NYT!  ;D

Jeg tror kanskje jeg ville latt ølet modne før jeg hadde filtrert det. Når gjæren ikke er der lenger, til å spise opp de siste ulumskhetene i ølet, vil ikke ølet modnes bra, eller tar jeg helt feil her nå?

Hallstein skrev:
Jeg tror kanskje jeg ville latt ølet modne før jeg hadde filtrert det. Når gjæren ikke er der lenger, til å spise opp de siste ulumskhetene i ølet, vil ikke ølet modnes bra, eller tar jeg helt feil her nå?

Det kommer litt an på hva du mener med å modne, men stort sett har du rett.

Når ølet filtreres, fjernes all gjær og f.eks. diacetyl- og acetaldehyd-nivå vil ikke endres etter filtering. På den annen side, vil prosesser som oksydering fortsette selv om det ikke er gjør til stede i ølet. Dersom du tenker på bunnfelling av gjær og proteiner, vil selvfølgelig mye av det forsvinne i filteret.

Forøvrig er filtrering av kjøletåke vanskelig, for partiklene er mindre enn det mange filtre vil klare å fjerne.

Tilbake
Topp