Først ølgjær så vingjær ?

sTor

 
Sikkert ett enkelt spørsmål og er kun ekstraktbrygg.. :bank2:
Hørte no rykter om at når ølet er ferdig gjæret på kar at en kunne gjære en gang til eller avslutte med vingjær for å øke alkoholprosenten?  (oi så lang setning..)

Er det helt på jordet? evt så ser jeg jo det finnes mye forskjellig "turbogjær" til vin.. er det brukende?  ::)

:help:
 
Når gjæra har "spist opp" alle sukkerstoffene, er det ikke mere næring igjen for gjæra og da nytter det ikke å pøse på med mer. Turbogjær er mest egnet til å lage alkohol og ikke stort mer.  Best å bruke ølgjær til øl for et best mulig resultat.
 
Noen må jo prøve eller ha prøvd for å finne fasit, får du en ifeksjon så kan resterende sukker bli spist opp, vingjær er vel nesten det :)
Uansett, jeg kommer aldri til å prøve, litt restsødme er en selvfølge for meg og sikkert de fleste.
 
Det er en svært utbredt misforståelse at det å tilsette vingjær nødvendigvis vil øke alkoholprosenten i øl. Vingjær kan IKKE gjære komplekse sukkerarter, ei heller maltotriose (slik ølgjær kan). Vingjær har stort sett en høyere alkoholtoleranse enn ølgjær, men vil kun gi mer alkohol i ølet dersom det er enkle sukkertyper igjen i ølet eller om man tilsetter sukker. Normalt sett er alt det gjærbare sukkeret allerede spist av ølgjæren. Noe man også bør tenke på er at svært mange vingjærtyper skiller ut enzymer som tar livet av ølgjæren.
 
Fantastisk med så konkrete svar!  :amen:

Akkurat funnet igjen no gammal øl jeg brygget 2011 som jeg trodde bare var å helle ut.... Wow, neida! smakte så bra at det var vanskelig å skrive her...  :namnam:

Happy helg! :)  :angel:
 
Tilbake
Topp