Gjær - viability

ØyvindBråthen

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg prøver å skjønne hvordan de forskjellige kalkulatorene regner ut viability på gjær, og har funnet ut at alle jeg har sjekket benytter en av to metoder som gir vesentlig forskjellig resultat. Jeg har derimot ikke klart å finne ut noen litteratur på hvilken metode som er riktig og hvorfor.

Stort sett alle kalkulatorene opererer med ca. 5% tap i uken, men det som er den store differansen er om de 5 prosentene regnes av gjenværende gjærceller, eller det originale antallet.

BeerSmith, yeastcalculator.com: Disse regner 5% av til enhver tid gjenlevende celler som tilsier at det faller mindre og mindre etter hvert, og aldri vil ende opp med 0%. Så etter rundt 5 måneder ligger de fremdeles på ca. 25% viability.

Mr.Malty, Brewers Friend: Disse regner 5% av opprinnelig mengde gjær hele veien slik at det hver uke dør like mange gjærceller. Det vil jo si at etter ca. 20 uker så er alle gjærcellene døde. En forskjell på disse er at Mr. Malty sin stopper på 10% og går ikke lavere enn det, mens brewers friend går ned til 0% før den stopper.

Er det noen som har noe dokumentasjon og vise til på hvilken av disse fremgangsmåtene som er "riktig"? Vet at mange bruker Mr. Malty sin kalkulator, men det virker jo som en forenkling at det er det samme antall gjærceller som dør hver uke uavhengig av hvor mange det er igjen.

All hjelp mottas med takk!

Første måte (BS/yc) høres intuitivt ut som den mest fornuftige.
Hvorfor skulle det være slik at andelen av de levende cellene som dør hver uke skal øke,
etter 11 uker dør 10% av cellene, etter 16 uker dør 20% ifølge MM/BF.
Høres merkelig ut.

Når det er sagt så er forskjellene på kalkulatorene relativt små, når 10% forskjell
ved ca 8 uker. Differansen øker imidlertid raskt etter dette.
Men jeg vet ikke helt om forskjell i viabilitet på 20-30 % gir store utslag i starterstørrelse.

Sist redigert:
Første måte (BS/yc) høres intuitivt ut som den mest fornuftige.
Hvorfor skulle det være slik at andelen av de levende cellene som dør hver uke skal øke,
etter 11 uker dør 10% av cellene, etter 16 uker dør 20% ifølge MM/BF.
Høres merkelig ut.

Når det er sagt så er forskjellene på kalkulatorene relativt små, når 10% forskjell
ved ca 8 uker. Differansen øker imidlertid raskt etter dette.
Men jeg vet ikke helt om forskjell i viabilitet på 20-30 % gir store utslag i starterstørrelse.

Ville det ikke vært intuitivt å tro at andelen celler som dør øker med alderen på cellene? Altså at sjansen for at en gjærcelle dør øker etterhvert som den blir eldre?

Nå har jo Whitelabs økt levetiden på pakkene sine med 2 måneder, og jeg tror ikke dette er lagt inn i kalkulatorene. Så jeg manipulerer kalkulatoren (bruker brewer'sfriend) og juger på fødselsdatoen med et par måneder. Jeg manipulerer antakelig meg sjøl litt, også:p.

Jeg har wlp001 liggende mørkt og kjøling i et glass.. Det var anslagsvis 220mrd gjærceller den 27 juni.. Hvor mye kan det anslåes at dette er i dag? Tenkte å bruke det opp, men kanskje jeg bare skulle kjøpt nytt?

Jeg har wlp001 liggende mørkt og kjøling i et glass.. Det var anslagsvis 220mrd gjærceller den 27 juni.. Hvor mye kan det anslåes at dette er i dag? Tenkte å bruke det opp, men kanskje jeg bare skulle kjøpt nytt?

Jeg ville kastet den. Det vil koste deg omtrent like mye i tørrmalt å dyrke opp den der som det du gir for en pose 05 tørrgjær - som er den samme gjæren, og jeg er nokså usikker på resultatet. Så hvis du ikke trenger 001 oftere enn hvert halvår, så er løsningen enkel: Gå over til 05.

Da kjører jeg 05. Er det ikke 5% reduksjon av gjærceller man regner pr uke?

Det er vel tallet for gjær med optimale forhold i en pakke fra Wyeast eller Whitelabs? De stryker antakelig med fortere i et norgesglass i kjøleskapet. Utgangspunktet er jo også gjær med dårligere helse enn den som kommer fra laboratoriene til de store produsentene.

Mange vil sikkert fortelle om den gjæren de hadde hatt stående et år, og som det gikk helt fint å dyrke opp - men ikke regn med at det går bra.

Mange vil sikkert fortelle om den gjæren de hadde hatt stående et år, og som det gikk helt fint å dyrke opp - men ikke regn med at det går bra.

Hvorfor skal det ikke gå bra hvis man klare å dyrke opp gjæren etter et år?
Lure litt på dette siden jeg har litt gjær som begynner å bli 4-6 måneder.

Hvorfor skal det ikke gå bra hvis man klare å dyrke opp gjæren etter et år?
Lure litt på dette siden jeg har litt gjær som begynner å bli 4-6 måneder.

Jeg mente at du ikke skal regne med at oppdyrkingen går bra. Jeg ville i alle fall satt den starteren i god tid i forhold til planlagt brygging, så jeg hadde mulighet til å skaffe annen gjær om det ikke gikk.

Skal du ta vare på gjær, kan du jo lage litt ekstra vørter når du brygger, og bruke den til å vedlikeholde den gamle gjæren. Det er en billig måte å skaffe seg gjær på. Men dreier det seg om 001, hadde jeg ikke giddet det; da mener jeg en pose 05 er en bedre løsning. Da er du også garantert at du har gjær med topp helse.

Et poeng er det kanskje også at du ikke blir kvitt den døde gjæren, og at du inviterer autolysespøkelset inn i ølet ditt når du bruker gammel gjær. Jeg aner ikke hvor reelt dette er, men jeg hadde nok ikke tatt sjansen.

Sist redigert:
Da kjører jeg 05. Er det ikke 5% reduksjon av gjærceller man regner pr uke?
Whitelabs sier at Pure Pitch har 50 % viability ved utløpsdato.

Ellers er 5 % pr uke et greit utgangspunkt som dødsrate. Kalkulatorene må manipuleres manuelt – men ved større startere er jo ikke utgangspunktet så viktig.

Syns det er blitt ganske køddete etter at PurePitch-pakkene kom. Ingen er enig om hvor lang holdbarhet gjæren egentlig har. Kalkulatorene må trikses med. Store avvik mellom kalkulatoreneIngen. Ingen faste parametre (som JEG har funnet).

Fant en grei sak på Vestbrygg sine sider. Med mindre folk har bedre forslag, tror jeg at jeg kommer til å bruke den:

Anbefalt gjærmengde mengde til 20L vørter:
ALE: Original Gravity opp til 1.048 - 1 Purepitch pakke
ALE: Original Gravity 1.050 til 1.065 - 2 Purepitch pakke (eller 1 pakke i 1L starter)
ALE: Original Gravity over 1.065 - 3 Purepitch pakke (eller 1 pakke i 2L starter)
LAGER: Original Gravity opp til 1.048 - 3 Purepitch pakke (eller 1 pakke i 2L starter)
LAGER: Original Gravity 1.050 til 1.065 - 3 Purepitch pakke (eller 1 pakke i 3L starter)

Syns det er blitt ganske køddete etter at PurePitch-pakkene kom. Ingen er enig om hvor lang holdbarhet gjæren egentlig har. Kalkulatorene må trikses med. Store avvik mellom kalkulatoreneIngen. Ingen faste parametre (som JEG har funnet).

Fant en grei sak på Vestbrygg sine sider. Med mindre folk har bedre forslag, tror jeg at jeg kommer til å bruke den:

Anbefalt gjærmengde mengde til 20L vørter:
ALE: Original Gravity opp til 1.048 - 1 Purepitch pakke
ALE: Original Gravity 1.050 til 1.065 - 2 Purepitch pakke (eller 1 pakke i 1L starter)
ALE: Original Gravity over 1.065 - 3 Purepitch pakke (eller 1 pakke i 2L starter)
LAGER: Original Gravity opp til 1.048 - 3 Purepitch pakke (eller 1 pakke i 2L starter)
LAGER: Original Gravity 1.050 til 1.065 - 3 Purepitch pakke (eller 1 pakke i 3L starter)

Det må vel ligge en forutsetning om hvor gammel gjæren er, i det der? Eller går man tvert ut fra at gjæren er så holdbar at man kan behandle den som fersk i 6 mnd, da den altså fremdeles har 72% levedyktige celler?

Jeg setter forøvrig uansett en starter. Men det er en annen sak.

Det må vel ligge en forutsetning om hvor gammel gjæren er, i det der? Eller går man tvert ut fra at gjæren er så holdbar at man kan behandle den som fersk i 6 mnd, da den altså fremdeles har 72% levedyktige celler?

Jeg setter forøvrig uansett en starter. Men det er en annen sak.

Det der er det som står på PP-pakkene.

Jeg har tatt utgangspunkt i linken under hvor White labs skriver at gjæren mister 3,2 % "viability" hver måned, noe som tilsvarer ca. 0,1 % per dag. Har så lagt tallet jeg får inn i mr. malty.

https://www.whitelabs.com/news/purepitch-shelf-life
Etter noen kjappe tester, så sier Mr. Malty kalkisen det samme som det som står på pakkene dersom man tar det litt røffli, +/- en måned fram og tilbake (jamfør linken til Whitlabs).

Jammen er det det:p!

Jeg har jo aldri brydd meg om å lese det der. Jeg setter jo som sagt en starter uansett - og alltid 3 liter, så jeg har en del til overs for starter til neste runde.

men du setter vel ikke ike stor starter uansett gravity, volum og viabilitet vel?

Tilbake
Topp