Gjærsmak

Hepp!
For noen dager siden smakte jeg på en rimelig rykende fersk APA (laget med spesialmalt og ekstrakt). Det er andre gangen jeg lager dette ølet, og jeg gjorde noen forandringer (mer humle i alle ledd, tørrhumle rett i karet). Alt gikk knallfint flrste gangen og ølet ble himmelsk, men denne gangen sitter jeg igjen med en litt kjip gjærsmak som ikke var der sist gang. Den er ikke totalt dominerende, men jeg synes den ødelegger litt for helhetssmaken. Ølet fikk stå sine to uker i gjæringskaret, pluss tre uker på flaske, før smaking.

Hva kan dette komme av? Vil det bedre seg med lagring eller er jeg stuck med et gjærsmakende øl? Jeg kan selvsagt poste oppskrift og fremgangsmåte om det er nødvendig for å løse problemet.

Dette kan også være oksidert humle. Jeg tror jeg vet hvilken smak du mener, og siden du nevner IPA synes jeg det er verdt å nevne. Det er en ufin smak jeg finner igjen i mange norske IPAer, men som ikke kan relateres til gjær.

Smaken vil forsvinne med lagring, men i saktere tempo enn selve humlesmaken fra de andre humlene.

Takker for nyttige svar! Da har jeg satt ølet kaldt, og venter på bedre tider.

Dersom det er oksidert humle, kan den smaken unngåes i utgangspunktet på noen måte?

Dersom det er oksidert humle, kan den smaken unngåes i utgangspunktet på noen måte?
Ved å bruke ny humle. Oppbevare åpnet pakker så kaldt som mulig og i vakum om mulig. Oljene i humle reagerer oxygen på lik linje med olivenoljen som har stått litt for lenge på kjøkkenet eller en åpnet boks med makrell i tomat som ikke lenger er like god som da den ble åpnet.

Hmm. Humlen var rykende fersk fra Brygg Selv her i Kristiansand. Lener da kanskje litt mer mot teorien om et par uker kald lagring. Tiden vil uansett vise!

Tilbake
Topp