Gjærstartar

Eg har laga 2 gjærstartarar på 1,5 liter - 1 rør WLP002 på kvar. Tenkjer å nytte 1 per 25 liter vørter [OG 1048]. Kor lenge kan starteren stå i kjøleskapet? Står no med folie over. Maltekstrakten står fortsatt på, er det ok, eller bør eg slå av det meste no? For å med mest mulig av gjæra, er det lurt å ta av den nye vørteren og blande i gjærglaset før pitching?
 
Hvor er maltekstraketen? Du sier den står på. For seg sjøl, eller sammen med fruen? (les: gjæren)
Den bør vel helst ha samkvem med gjæren for at den skal kunne formere seg *gudforby*
Jeg tolker posten din slik at gjær og malt&vørter er adskilt på bryllupsnatta. Sånn bør det ikke være.
Har jeg tolka deg feil, kan du se bort fra alle vittighetene mine.
 
Me lar den ferdig gjæra "øl" stå på kolba til me skal bruke gjæra. Slår då av det aller meste.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
 
Audun F: eg laga ferdig gjærstartane på søndag. Dei står no i kjøleskapet med maltekstrakten på. Spørsmålet er kor lenge dei kan stå i kjøleskapet. Eg får ikkje tid til å brygge før neste laurdag/søndag. Då er starteren 1 veke gamal.
 
En uke går vel greit. Det du kan gjøre er å dekantere starteren dagen før du skal brygge, tilsette ny spraymalt og bruke det, på den måten så har du en aktiv gjær til pitching.
 
Vi har vel latt den stå sån ei veke på kobla i kjøleskapet. Er litt sån om skal steppe fleire ganger

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
 
Uvitende som jeg er jeg må jeg driste meg til å spørre om enda en ting.
Hvis man har en slik magnetrører. Lar man den gå hele tiden til starteren er ferdig? Sikkert dumt spørsmål men slik er det å være nybegynner. Jeg fikk kjeft ;D for å ikke bruke starter her så tenkte jeg rett og slett og slutte med å ikke bruke starter ;)

Jeg har forstått hvordan man lager en starter men jeg forstår ikke hvordan man beregner gjærmengden ut av den.
Har kjøpt mr Malty appen. 
 
Rørene går til starteren vert sett til kjøling. Mr Malty vil hjelpe deg til å regne ut kor stor starter du treng og kor mykje gjær du har når den er ferdig gådd.
Nok og frisk gjær tar brygginga eit skritt videre . 

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
 
Når det gjelder wlp002 er det svært enkelt å se når den er ferdig. Da sviver det rundt små hvite klumper i kolben. Jeg lar starteren gå på magnetrøreren til den er ferdig. Er ikke mange ukene siden jeg satte en slik starter til en old ale. Lag tiden var på to timer så den var vist stor nok og at gjæra var ved riktig god helse er det ingen tvil om. Det var med ett rør og to liter starter, dekantert. Så wlp002 er kraftige saker.

En starter som står i kjøleskapet i en uke vil tape seg bittelitt, men ikke slik at det er et problem. Hvis starteren skal stå lenger enn et par uker skal følgende være en løsning. Gjær klarer seg bedre hvis det er litt aktivitet i starteren. Det skal ikke mye til. Bitte litt restsukker i starteren gir lengre levetid i kjøleskapet. Det blir ikke mye gjæring av dette i et kjøleskap men akkurat nok til at gjæra skal holde lengre. Jeg har aldri testet dette ut i praksis, har aldri hatt bruk for det. Men det er beskrevet i litteratur om gjær. Jeg hadde ikke valgt denne løsningen for en uke.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp