Gjærstarter uten skum

Hei! Har satt en 2L starter på magnetrøreren son har gått snart et døgn. I starten skummet det noe, men skummet har lagt seg i løpet av natten. Den kan vel umulig være ferdig flokkulert på så kort tid? Gjær - slurry (vasket) WLP 007. Moss maltekstrakt 240gr.
 
Hei, vi har tidligere lagd 2 startere med WLP007. Ingen av disse har skummet spesielt. Etter ca. 24 timer har starterne vært klare og blitt benyttet med positivt resultatet.

Vi har ikke benyttet rører på disse og jeg er usikker på om man forventer mer skum med rører versus "regelmessig risting"? Jeg tror i hvert fall WLP007 har meget gode flokkuleringsegeneskaper, noe som gjør at flere rapporterer utfordringer med WLP007 og naturlig karbonering. 
 
Mats Thu skrev:
Hei! Har satt en 2L starter på magnetrøreren son har gått snart et døgn. I starten skummet det noe, men skummet har lagt seg i løpet av natten. Den kan vel umulig være ferdig flokkulert på så kort tid? Gjær - slurry (vasket) WLP 007. Moss maltekstrakt 240gr.

Helt normalt, mine startere står sjeldent mer enn 1 døgn.
 
Bernts skrev:
Mats Thu skrev:
Hei! Har satt en 2L starter på magnetrøreren son har gått snart et døgn. I starten skummet det noe, men skummet har lagt seg i løpet av natten. Den kan vel umulig være ferdig flokkulert på så kort tid? Gjær - slurry (vasket) WLP 007. Moss maltekstrakt 240gr.

Helt normalt, mine startere står sjeldent mer enn 1 døgn.

Takk for det! Setter du den kaldt etter 1 døgn, så dekandere etter 2 døgn i kjøla?
 
Kort svar: Ja, som oftest!.

Litt lengre svar: Det varierer alt etter hvor gammel gjæren er, hvilken gjær det er snakk om og om du bruker slurry eller rør.
Wlp007 er en ekstremt flokkulerende  og hurtigjobbende gjær, da tar ting kort tid.
hadde du brukt feks Wlp400 så kan det være at den må ha lenger tid på kolben og at den må ha opp til 2-3 dager på bunnfelling før den kan brukes.

Som medlem i Norbrygg så kan jeg absolutt anbefale deg denne artikkelen:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,2176.0.html
Det du ikke finner svar på der, finner du nok i spørsmålrekken i etterkant av artikkelen. :brygging:
 
Bernts skrev:
Kort svar: Ja, som oftest!.

Litt lengre svar: Det varierer alt etter hvor gammel gjæren er, hvilken gjær det er snakk om og om du bruker slurry eller rør.
Wlp007 er en ekstremt flokkulerende  og hurtigjobbende gjær, da tar ting kort tid.
hadde du brukt feks Wlp400 så kan det være at den må ha lenger tid på kolben og at den må ha opp til 2-3 dager på bunnfelling før den kan brukes.

Som medlem i Norbrygg så kan jeg absolutt anbefale deg denne artikkelen:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,2176.0.html
Det du ikke finner svar på der, finner du nok i spørsmålrekken i etterkant av artikkelen. :brygging:

Takk takk! Har lest meg igjennom det meste der, men man kan lese seg blind. Da er det godt med direkte innputt:)
 
Tilbake
Topp