1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Hva har du 3D printet i dag

En tråd i 'Utstyr' startet av msevland, 14 Aug 2018.

1. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke ekstremt bryggerelatert, det skal sies. Men det har jo med korn å gjøre, og øl har jo også med korn å gjøre, så... :rolleyes:

Ble lei av at det var så vanskelig å få juleneket til å henge på plass. Så tok et kosteskaft, en rundt plate og konstruerte noen fester. Nå kan stormen bare komme, neket henger til påske :)

2018-12-21 19.49.00.jpg 2018-12-21 19.49.22.jpg 2018-12-21 19.49.52.jpg

2. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Måtte ha fester til DIN skinne for div. reléer. Det ligger en del på Thingiverse, men ingen relékort har samme avstand mellom festehullene så det var ikke enkelt å finne noe som passet. Det eneste jeg fant var til Pi'en.

Men jeg fant en fil i SLDPRT-format (hva nå det er) som jeg kunne importere i mitt 3D-program og redigere fritt. Da kunne jeg lage den avstanden mellom skruehullene jeg ønsket. Diameteren på hullene ble satt til 2,9 mm, da passer de til 3 mm stålskruer. De kan brukes direkte, eller skruen kan brukes til å lage innvendige gjenger i hullene slik at man kan bruke plastskruer på 3 mm i stedet. Jeg liker å bruke plastskruer i nærheten av så mye elektronikk og loddepunkter, bare for å være på den sikre siden.

53643440_1140062399506918_3547479850753196032_n.jpg 53897073_257232688513241_288407023861628928_n.jpg 53283504_799763123722417_3807777877030600704_n.jpg 53336707_478706935996602_5459964827009024000_n.jpg

Her er originalfilen fra Thingiverse.
    3 mm plastskruer på ebay.

peram, msevland og Vinnes Ølet liker dette.
  3. nordbo

nordbo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har du enda STL filen til denne og har lyst å dele?

4. Ole Kristian Graven

Ole Kristian Graven
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her har du ett alternativ til den du la ut bilde av.
    Enklere å printe og mye mindre :)
    Har prøvd den selv og den ser ut til å virke.
    Litt ustabil Thingiverse om dagen så ikke sikkert du kommer inn med en gang.
    https://www.thingiverse.com/thing:2770963

5. nordbo

nordbo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Konge :)

6. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Siden Thingiverse truet med å gå ned permanent (virket det som der siste døgnet), så designet jeg og har startet print av feste for Runcam 5 kamera på drone. TPU er tregt å printe, så det er ikke ferdig.

7. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Har designet en holder til Picnic kran for feste på Corneliusfat. Finnes helt sikkert på internettet, men har ikke designet i 3D på nesten ett år, så jeg trengte noe overkommelig
    STL fil finnes her
    Design: msevland

#67 msevland, 28 Sep 2019
    Sist redigert: 29 Sep 2019
    Jørgen O, svebrekk, Sarge og 4 andre liker dette.
  8. Kim O.J.

Kim O.J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Får ikke link til filene til å funke. Mulig ø dele dem igjen?

9. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Den fungerer for meg. Kan noen andre sjekke?

10. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Funker!

11. Kim O.J.

Kim O.J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hmmm jeg får prøve fra noe annet enn ipad....

12. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Har vært litt hekta på taphandles i det siste. Har lagt ut 2 stk på myminifactory.
    Gjengene er printa, og de sitter som støpt på perlick-kranene mine iallefall.

Du kan laste ned STL's her:

3D Printable Tap handle with customizable text by Hallstein Lysberg
    3D Printable Simple tap handle by Hallstein Lysberg

Har et håndtak til som jeg har printa, men tror ikke det er noen stor interesse for akkurat det, siden det er litt spesifikt til mitt hjemmebryggeri. Legger ved bilde likevel.

Håndtaket til venstre er i 3 deler. Lager papirlapper for å se hva som er "på tapp" Alt er printa med en vanlig 3d printer, med litt kreativ bruk av høydeforskjell og filamentskifte for å få til farger. Håndtaket til høyre tok meg ca. 1 time å lage, så var ikke veldig krevende. har utskiftbare "skilt" eller hva du vil kalle det, slik at man kan bytte bare skiltet når man bytter ølfat. Veldig greit om du har noen ølsorter du gjerne brygger gang på gang.

Vedlagte filer:

msevland og svebrekk liker dette.
  13. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Verdens enkleste design... men jeg har ikke funnet dette i noen bryggebutikk. Av og til ønsker jeg å tette gjæringskar eller gjæringsflasker / vinballong for oppbavaring eller annet. Jeg trengte derfor en propp i stedet for en gjæringslås. Jeg kunne naturligvis ha spikket en pinne, eller dyttet en kulepenn i hullet - men har man en 3D printer, så har man en 3D printer :)
    STL fil finnes her
    Design: msevland

#73 msevland, 4 Okt 2019
    Sist redigert: 4 Okt 2019
    svebrekk og erikraude liker dette.
  14. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg hadde spikka en pinne. :D Med ølruner på.

Daggis og msevland liker dette.
  15. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Der har du oss to i et nøtteskall. Du driver med dreiebenk og tradisjon, jeg bruker plast og PC :)

erikraude liker dette.
  16. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bryggselv har tette propper, 17/22mm, 26/32mm, 36/44mm. Er kjekt å ha ja. Har selv et gjæringskar nå jeg ikke trenger gjærlåsen stående på.

17. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Jeg har spurt sikker ti ganger hos BS, men ingen har hørt om behovet- en gang...

18. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Nok et enkelt design. Lokk til ErlendMeyer 3L (pressfit) som sitter akkurat passe fast.
    1L lokket

#78 msevland, 7 Okt 2019
    Sist redigert: 7 Okt 2019
  19. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Autodesk Fusion 360 har kommet i en gratisutgave for privatpersoner:
    Fusion 360 for Free Personal Use | Fusion 360 | Autodesk
    Har ikke sjekket hvilke begrensninger som ligger i gratisutgaven, gjetter på at de ikke skaper problemer for hobbybruk.
    Bruker fullversjon selv, godt verktøy for 3D-design, relativt lav brukerterskel.

msevland liker dette.
  20. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så det, ser ikke ut som det ligger noen begrensninger så lenge du er privatperson som holder på med ikke-kommersielle prosjekter.
    Jeg har brukt det et par år med en bedrift-lisens som også var gratis. Liker programmet godt.

Del denne siden