Hvor mye sukker trenger jeg?

Heihei :)
Har kjøpt geordie lager. Den gir 23l øl.
Skal være 1kg sukker i følge pakken. Men de anbefaler malteksteakt. Har 900g flytende malt fra rema 1000.. skal kjøpe fra nett til neste brygg ;-) men hvor mye sukker ville du hatt for og komme i riktig mengde?
syntes jeg leste at 1.5kg malt tilsvarer 1kg sukker?
Einar. :)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Heihei :)
Har kjøpt geordie lager. Den gir 23l øl.
Skal være 1kg sukker i følge pakken. Men de anbefaler maltekstrakt. Har 900g flytende malt fra rema 1000.. skal kjøpe fra nett til neste brygg ;-) men hvor mye sukker ville du hatt for og komme i riktig mengde?
syntes jeg leste at 1.5kg malt tilsvarer 1kg sukker?
Einar. :)

Jeg ville ventet med å brygge til jeg hadde fått tak i tørr eller flytende maltekstrakt fra en bryggesjappe. Briss sin flytende ekstrakt har jeg hørt mye bra om. Bryggselv selger 1,5kg-bokser som jeg tror skulle passe bra.

Sukker tynner ut ølen. Det gir mer alkohol og er målet å bli fullest mulig for minst mulig penger så er sukker veien å gå. Skal du heller gå etter smak så ville jeg brukt maltekstrakt. Maltekstraktet fra Rema er neppe laget for øl. Jeg har et flaske stående - men jeg har tenkt å bruke den til gjærstarter - ikke til å ha i øl.

Ja ville igrunn også gå for kvalitets malt, men leste om noen som hadde brukt moss sin fra rema og sa den fungerte bra. Tengte å bruke 900g malt 400g sukker. Takk for svar :)

Det er vel ikke noe i veien for å bruke litt sukker når man bruker ekstrakt? De har jo en tendens til å gjære litt dårlig ut så sukker vil hjelpe på veien..

Det har vel vært en gjennomgående enighet her om at den ikke er egnet til å brygge øl av, og det har jeg fulgt. Derimot er den fin til å lage gjærstartere. Det har jeg gjort mange ganger med hell.

Da blir det europris idag for og kjøpe beer enchaner bedre brygg. Skrev det nokk feil.. :)

Tilbake
Topp