Kan vi snakke om Kölsch?

Jeg ville brukt to rør gjær og kuttet ut den siste humletilsetningen, men ellers ser dette veldig bra ut :skitbra:

Arne Joakim skrev:
Jeg ville brukt to rør gjær og kuttet ut den siste humletilsetningen, men ellers ser dette veldig bra ut :skitbra:

Lager starter på 1 rør på magnetrører, så tror det skal være good :)

Brygget en omtrent tilsvarende i mars med både litt hvete og Vienna, men brukte Wyeast 2565 Kölsch gjær. Brukte også Hallertauer Mittelfruh, dog med tilsetninger 15 gram 15 min, og 15 gram 5 minutter.

Lot den gjære 16 dager på 16 grader, og så stod den 14 dager i kjølerom på ca 5 grader. Den hadde da bunnfelt gjæren ganske bra. Flasket med 7g sukker/l, og var bra karbonert etter 2 uker.

Ølet ble kjempegodt, og er uten tvil beste batchen jeg har lagd hittils. Har en litt syrlig smak, og er SVÆRT lettdrukket :) Gled deg til Kölsch'en!

Hei

Jeg har to rør med WLP810 San Fransisco Lager som bør brukes før datoen går ut. Hva tror dere den gjæren vil gjøre med en Kölsch? Kan det passe? Tenkte å gjære i kjelleren på 11 grader og øke litt fremover de neste dagene.

Hvis du lager Kølsh med lagergjær og pilsmalt blir det vel bare en lager?
Poenget med kølshen er at det er laget med pilsmalt og gjæret med ale gjær.

Skjønner. Jeg tenkte i samme baner som når jeg lagde en steamer. Da brukte jeg lagergjær, men gjæret ica18 grader. Kanskje jeg skal gjøre det samme med dette gjæret?
Har også alegjær liggende, men ikke spesielt kölschgjær.

Vil du eksperimentere og risikere å lage bananlikør er det bare å sette i gang  :jaha:

Jeg ville tilpasset gjæringstemp. til hva som er best med denne gjæren. Lagergjær og 11 grader høres veldig greit ut. Men det blir en lager av det ikke en kølsh.

eivinde skrev:
Brygget en omtrent tilsvarende i mars med både litt hvete og Vienna, men brukte Wyeast 2565 Kölsch gjær. Brukte også Hallertauer Mittelfruh, dog med tilsetninger 15 gram 15 min, og 15 gram 5 minutter.

Lot den gjære 16 dager på 16 grader, og så stod den 14 dager i kjølerom på ca 5 grader. Den hadde da bunnfelt gjæren ganske bra. Flasket med 7g sukker/l, og var bra karbonert etter 2 uker.

Ølet ble kjempegodt, og er uten tvil beste batchen jeg har lagd hittils. Har en litt syrlig smak, og er SVÆRT lettdrukket :) Gled deg til Kölsch'en!

:ilike:

Gleder meg gjør jeg definitvt!

Marius K. skrev:
eivinde skrev:

:ilike:

Gleder meg gjør jeg definitvt!

Har en lignende stående til gjæring på 15,5 grader. Når den skal over til 5-graderkjøling etter ca 14 dager, bør den da stikkes om? Eller setter dere gjæringskaret inn til kjølelagring som den er, med gjærkake og alt?

Har ikke laget øl som skal behandes så kaldt før, så ett spørsmål til: Når det er tid for tapping og flaskekarbonering, skal flaskene få 14 dager i romtemperatur før vanlig kjellerlagring begynner, eller går de rett i kjelleren for å holde så jevn lav temperatur som mulig?  Da vil de vel karbonere dårlig?

Satte gjæringskaret kaldt, dvs. stakk ikke om, og lot det stå på gjærkaka i 14 dager.
Og flaskekarboneringen gjøres i romtemperatur. Når ølet er ferdig karbonert settes det kaldt igjen.

Jeg tenkte jeg skulle flaske etter to ukers gjæring på 16 grader. Så karbonere i romtemperatur i 14 dager for så å sette flaskene kjølig til lagring. Så kjølig jeg får det for tiden i kjelleren min i det minste...

Vil ikke det og være en farbar vei?

Det vil sikkert funke bra. Men når min var ferdig gjæret lot jeg hele karet stå kaldt en stund for å bunnfelle mest mulig før flasking. Dette for å få minst mulig "guffe" i flaskene, og for å klarne ølet.

Hallo Godtfolk,

Har brygget en Kolsch "gahr" edition som har stått til Gjæring i 12 dager og har det siste døgnet nå stått i kjøleskap og holder for øyeblikket 8 grader. Tenkte å tappe over på fat i morgen kveld og hadde i utgangspunktet tenkt å umiddelbart starte karboneringen på ca 10 psi i kjøleskap på rundt 5-6 grader. Ihht oppskrift skal dette ølet nå lagres i 2 - 4 uker  er det da tenkt  lagring før jeg karbonerer?

Takker,
Eirik

Tilbake
Topp