Kjøleskap til gjæring

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg tenkte å gå til anskaffelse av et lite kjøleskap til gjæring. Har funnet ett Electrolux nå som gis bort som er 85 cm. med en liten frys. Vil det være stort nok? Jeg har en 33 liters gjæringsbøtte. Er det noen av disse små kjøleskapene som ikke fungerer til formålet? Noe jeg må styre unna / sjekke ut?

Takk for super hjelp her på forumet! Det er virkelig til stor nytte for en newbie! :)

Marius
 
Jeg har kjøleskap på ca samme høyde, og det er så å si akkurat plass til en "standard" 30-liters dunk inkl. gjærlås. Jeg anbefaler å ta med dunken din når du skal hente eller se på skapet.
 
Jørn Hammerud skrev:
Jeg har kjøleskap på ca samme høyde, og det er så å si akkurat plass til en "standard" 30-liters dunk inkl. gjærlås. Jeg anbefaler å ta med dunken din når du skal hente eller se på skapet.

Er det fryser i det? Den tar jo opp noe av de 85 cm. Målte dunken min til drøye 40 cm i høyden, uten gjærlås.
 
Snakket med han som har skapet nå. Det måler ca. 54,5 cm innvendig. Da går vel gjæringskaret akkurat inn. Er jeg avhenging av å ha noen særlig margin over, eller er det greit at det akkurat "passer" inn?
 
Nei, det er ikke fryser i mitt.
Jeg har 55 cm innvendig, og ennå 3-4 cm over gjærlåsen, så dersom karet ditt ikke er veldig høyere enn mitt (fra bryggselv.no), så skal vel dette gå fint.
 
Det er nok noe høyere i og med at det er tre liter større, men om det blir for stort kan jeg alltids bestille et sånt kar fra bryggselv til 30 liter.

Antar man må ha en eller annen form for varmeelement inne i kjøleskapet, og en for form for termostat?
 
Jeg har en slik: http://www.ebay.com/itm/AC-220V-100W-Mesh-Metal-Heating-Element-Heater-110x96mm-Edmje-/290913800865?pt=UK_Home_Garden_Hearing_Cooling_Air&hash=item43bbd052a1
Både varmeelementet og kjøleskapet er koblet til denne: http://www.ebay.com/itm/220V-Mini-Digital-STC-1000-All-purpose-Temperature-Controller-With-Sensor-ES9P-/291006666802?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43c1595832

STC-1000 skrur av og på kjøleskap og varmeelement og holder tempen stabil.
Har man litt el-kunnskap kan man gjøre det selv. Har man ikke, slik som meg, får man noen andre kyndige til å fikse det.
 
Supert, takk!

Jeg er helt grøn på kobling, så her må jeg nok ha litt assistanse, ja :) Disse er tilpasset norsk "strøm" og passer til stikkontaktene her? Er det noe annet utstyr jeg trenger da i form av ledninger osv., eller er jeg good to go når jeg får disse to tingene samt kjøleskapet?

Hvordan plasserer du varmeelementet?
 
Ja, de er 220V. De kommer uten strømledninger, så det må du kjøpe selv. Du må også ha tre støpsler og to stikkontakter, og en koblingsboks. Det finnes flere tråder om tempstyring. Her er bilder av mitt.

Varmeelementet er skrudd fast i kjøleskapsveggen. Jeg har boret hull i veggen, og jeg traff heldigvis ingen viktige kanaler av noe slag.

STC-en er montert i en boks, og støpsler er festet til boksen.

Koblingsboks - den til kr 59,90: http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Koblingsboks-350008/
Stikkontakt - kanskje denne?: http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kontakt-strombryter-og-dimmer/Stikkontakt-IP54-357121/
 

Vedlegg

  • 2014-01-12 15.37.30.jpg
    2014-01-12 15.37.30.jpg
    268,9 KB · Sett: 470
  • 2014-01-12 15.38.22.jpg
    2014-01-12 15.38.22.jpg
    264,1 KB · Sett: 469
Takk for detaljert info!

Jeg har sett litt på forumet og funnet ut at det er noe som heter UT-200 også. Den virker ganske "idiotsikker" i forhold til kobling da det bare er å sette den i stikkontakten. Dersom jeg skal gjære ales, trenger jeg i grunn noe mer enn en UT-200 og en frostvakt?
 
Jeg har et 85cm høyt electrolux kjøleskap som jeg bruker til gjæring. Må bare forhøye gjeringsdunken litt for å få igjen døra pga. den lille kanten i døra. Må også feste fast døra med litt teip så den ikke går opp igjen. Noe som kan sikkert ordnes med litt modding, men akkurat nå er det litt for kaldt for slikt.
 
Da har jeg vært og hentet kjøleskapet. Med litt tilpasning vil jeg få gjæringskaret mitt inn her. Kjølskapet skal stå på kjøkkenet når det gjærer, og her vil det være varmere enn temperaturen øllet skal ha under gjæring, så om jeg ikke har misforstått fullstendig da så klarer jeg meg med en UT-200 for å sette i gang kjøling når nødvendig. STC-1000 er sikkert supert, men jeg har ingen "elektroskills" så tror dette er den safeste løsningen for meg :)
 
Marius K. skrev:
Da har jeg vært og hentet kjøleskapet. Med litt tilpasning vil jeg få gjæringskaret mitt inn her. Kjølskapet skal stå på kjøkkenet når det gjærer, og her vil det være varmere enn temperaturen øllet skal ha under gjæring, så om jeg ikke har misforstått fullstendig da så klarer jeg meg med en UT-200 for å sette i gang kjøling når nødvendig. STC-1000 er sikkert supert, men jeg har ingen "elektroskills" så tror dette er den safeste løsningen for meg :)

Du trenger ikke mere elektroskills enn at du klarer å avisolere og koble til en ledning. Se denne videoen og du har det klart:
http://www.youtube.com/watch?v=30TvX1Zz1-Y

Hvis du i tilegg forstår begrepene "heating" "cooling"  "sensor" og "power supply"  da kan det ikke gå galt  :yes:
 
Helt riktig at du ikke trenger mer en UT-200. Å plugge i en stikkontakt er eneste elektroskills du trenger. Husk at kobling av STC-1000 må strengt tatt gjøres eller godkjennes av en elektriker.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Tja....med en UT-200 vil kun styre den kalde eller den varme delen. Dersom du ønsker full kontroll på begge deler må du benytte en STC eller en annen kontroller til dette.
Ved å koble ditt kjøleskap via en UT-200 vil du slå på eller av den kalde delen og da ikke kunne ha kontroll på når varmeelementet skal på/av.
 
Jens Martinsen skrev:
Tja....med en UT-200 vil kun styre den kalde eller den varme delen. Dersom du ønsker full kontroll på begge deler må du benytte en STC eller en annen kontroller til dette.
Ved å koble ditt kjøleskap via en UT-200 vil du slå på eller av den kalde delen og da ikke kunne ha kontroll på når varmeelementet skal på/av.

Men den kontrollen får man vel ved å ha to UT-200? En til kjøleskapet og en til varmeelementet i kjøleskapet. Dette tilsvarer vel funksjonen til en STC? bare til en langt høyere kostnad.. Men jeg tror kanskje jeg vil sove bedre om natta enn om jeg kobler og styrer selv.
 
Marius K. skrev:
Jens Martinsen skrev:
Tja....med en UT-200 vil kun styre den kalde eller den varme delen. Dersom du ønsker full kontroll på begge deler må du benytte en STC eller en annen kontroller til dette.
Ved å koble ditt kjøleskap via en UT-200 vil du slå på eller av den kalde delen og da ikke kunne ha kontroll på når varmeelementet skal på/av.

Men den kontrollen får man vel ved å ha to UT-200? En til kjøleskapet og en til varmeelementet i kjøleskapet. Dette tilsvarer vel funksjonen til en STC? bare til en langt høyere kostnad.. Men jeg tror kanskje jeg vil sove bedre om natta enn om jeg kobler og styrer selv.

To UT-200 vil erstatte en STC-1000 ja. Det blir bare en dyrere løsning.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Jogeir skrev:
Marius K. skrev:
Jens Martinsen skrev:
Tja....med en UT-200 vil kun styre den kalde eller den varme delen. Dersom du ønsker full kontroll på begge deler må du benytte en STC eller en annen kontroller til dette.
Ved å koble ditt kjøleskap via en UT-200 vil du slå på eller av den kalde delen og da ikke kunne ha kontroll på når varmeelementet skal på/av.

Men den kontrollen får man vel ved å ha to UT-200? En til kjøleskapet og en til varmeelementet i kjøleskapet. Dette tilsvarer vel funksjonen til en STC? bare til en langt høyere kostnad.. Men jeg tror kanskje jeg vil sove bedre om natta enn om jeg kobler og styrer selv.

To UT-200 vil erstatte en STC-1000 ja. Det blir bare en dyrere løsning.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Mulig jeg bare går for den løsningen. Tror kanskje jeg vil sove bedre om natten når det er ting jeg ikke har koblet selv.
Jeg tenkte kanskje å kjøpe en varmeplate på 25 watt som jeg kan sette opp etter veggen inne i kjøleskapet. Hvordan gjør man det med strømledningen? Legger man den bare i klem mellom døra?
 
Tilbake
Topp