Den kommentaren til Michael Alfaro hvis jeg har forstått den riktig er helt på tvers av hva vitenskapen sier om dette, altså han hevder at rask nedkjøling ikke er viktig for å unngå DMS, heller tvert imot.
Selv føler jeg at emnet er greit utredet i litteraturen, og har ikke behov for ytterligere å spekulere i dette. Inntill det motsatte er bevist tror jeg på vitenskapen
Her er det jeg fant om koketid i bryggerier,
Traditionally conditions for wort boiling were a 90 minute boil with a minimum of 10% evaporation per hour. However, because of the need to reduce energy costs and to improve brewhouse efficiencies shorter boiling times with lower evaporation rates are now employed; typical modern kettles operate with a 60 minute boil with between 5% and 9% evaporation.
Det nevnes også at mekanisk omrøring er gunstig for å få samme effekt ved lavere avdampingsrate. Kilde,The BREWER International
System of boiling Temperature Boiling time Evaporation (%)
'High performance' copper 100 120±150 12±16
Internal/external boilers, with 102±103 60±80 about 8
back pressure
Low-pressure boiler 103±104 55±65 6±7
Dynamic low pressure boiling 103±104 45±50 4.5±5
High temperature wort boiling 130±140 2.5±3 6±8
Thin film heating 100 212 4±4.7
Litt vanskelig å lese den over, men er sakset fra "Brewing, Science and Practice".
Antar at noen andre kan komme med eksempler for hva som benyttes her på berget, men konsensus i det jeg har funnet er minimum 60 minutter i en konvensjonell kjele.