Oksygenering av vørter, billig løsning!!

Tom.I skrev:
Hva finner ikkje den ventilen på nettsiden til jula. Har du link eller delenummer på den?

Den er kjøpt hos jula. De har den ikke i butikken. De må bestille den. Koster kr. 199. Kommer straks med nr.
 
Send mail på følgende adresse

order@jula.com

MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500
Vi har sådana som reservdel och de har beställnings nummer R020334 och kostar 199:-
 
Hvis du skal gjøre det veldig billig kan du spalte vann ved elektrolyse. Da får du Hydrogen og Oksygen, så kan du pumpe O2 ned i vørteren. Litt forsiktig blander du oksygen og hydrogen får du knallgass.
På denne måten er du helt sikker på at det ikke er no lukt stoffer i gassen.
Mulig du kan bruke en akvariums pumpe litt forsiktig hvis det er olje i pumpa vil den ta fyr / eksplodere. Du trenger ei pumpe for å presse gassen ned i vørtern.
Pb
 
Syre fast stål, burde funke bra. Noe av det samme som brukes i meske sila. Ser ut som myggnetting bare i rustfritt stål.
Tenkte på en ting, det er enklere å lage knallgass. For der etter å bruke trykket fra generatoren å presse det ned i vørtern. På denne måten spiller du pumpa. Men den gassen du får ut av gjær låsen kan være eksplosiv. Sett ei PC vifte ved gjærlåsen slik at du blander ut knallgassen med lufta omkring.
For å lage en generator med stor effekt kan du rulle stålnetting og vanlig myggnetting som en kondensator. koble en kabel til hver elektrode bruk en liten batterielimenator for å få strøm til prosessen. Pakk hele greia ned i en luft tett beholder med lednings gjenomføring og gass nippel til vørter karret. Burde funke.
 
 
Ja, men det er enklere å lage trykk uten og skille hydrogen og oksygen. Ellers må trykket du trenger for å presse O2 ned i vørtern være det samme som trykket du slipper ut hydrogenet med. Tror ikke hydrogen i vørtern vil ha noen innflytelse på gjærings prosessen. Annet en økt sirkulasjon. Dessuten hvor gjør du av hydrogenet du produserer  ? Hvis du har en veldig høy "gjærlås" kan du løse trykk problemet. Men hydrogenet må vekk på en sikker måte.

Pb 
 
Et U-rør vil skille de to gassene, manuell overvåkning må til, ihvertfall i starten. Oksygen sammen med hydrogen blir til vann selv om du ikke tenner på blandingen. Gjorde dette mye som barn, skuffende når du skulle tenn på en blanding som hadde stått x timer, degt skjedde ingenting.
Men det er vel ikke usansynlig at gjæren stikker av med oksygenet for hydrogenet rekker det.
 
Er det trygt å skru av regulatoren på disse julaflaskene når det er innhold igjen i o2-flasken? Den vil ikke blåse ut oksygen? Har litt noia når jeg ser hvilke skader oksygen kan gjøre :)
 
Hansenbrygg skrev:
Er det trygt å skru av regulatoren på disse julaflaskene når det er innhold igjen i O₂-flasken? Den vil ikke blåse ut oksygen? Har litt noia når jeg ser hvilke skader oksygen kan gjøre :)

Den kommer jo med en ventil som stenges når du skrur den av. Du vil heller ikke få noe skader med mindre du smører oppsettet ditt med fett. :)
 
Rutof skrev:
Send mail på følgende adresse

order@jula.com

MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500
Vi har sådana som reservdel och de har beställnings nummer R020334 och kostar 199:-

Tipptopp tommelopp! Dette gjorde saken enkel!
 
borander skrev:
Hansenbrygg skrev:
Er det trygt å skru av regulatoren på disse julaflaskene når det er innhold igjen i O₂-flasken? Den vil ikke blåse ut oksygen? Har litt noia når jeg ser hvilke skader oksygen kan gjøre :)

Den kommer jo med en ventil som stenges når du skrur den av. Du vil heller ikke få noe skader med mindre du smører oppsettet ditt med fett. :)

Jeg kjenner ikke faremomentene ved å behandle ren oksygen. Noen som kan oppsummere do's and dont's?

Med familie i hus er det greit å vite hva man driver med...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
borander skrev:
Hansenbrygg skrev:
Er det trygt å skru av regulatoren på disse julaflaskene når det er innhold igjen i O₂-flasken? Den vil ikke blåse ut oksygen? Har litt noia når jeg ser hvilke skader oksygen kan gjøre :)

Den kommer jo med en ventil som stenges når du skrur den av. Du vil heller ikke få noe skader med mindre du smører oppsettet ditt med fett. :)

Jeg kjenner ikke faremomentene ved å behandle ren oksygen. Noen som kan oppsummere do's and dont's?

Med familie i hus er det greit å vite hva man driver med...


Sent from my iPhone using Tapatalk

All gass under trykk skal behandles med respekt, oksygen er jo "fuel for fire".

Bruk en o2regulator, som du ikke smører med fett. Hold flasken unna barn, da den ikke er noe god å få fallende ned på en liten fot.

Ellers ganske harmløst.
 
Enig i at alle gasser under trykk skal behandles med forsiktighet, men det er en verden av forskjell mellom eksempelvis CO₂ og rent oksygen under trykk.

Rent oksygen er svært reaktivt og vil gjøre det meste brennbart/eksposivt under riktige betingelser!    Under trykk.......enda mer!

Eksempelvis kan blåsing av rent oksygen for å fjerne støv av klær forårsake eksplosive branner i tøyet relativt lang tid etter med lite hyggelige konsekvenser............

Om du googler" apollo oxygen fire" får du et av de kjente eksemplene på hva ren oksygen kan forårsake....

Bruk utelukkende ren O₂ på utstyr som er beregnet for det eller klargjort/rengjort for det!

Les deg opp på dette om du er usikker på faremomenter!!
 
Da var endelig o2 utstyret komplett.

Har ikke kjøpt meg noe til å måle o2 innhold enda, har jeg forstått det rett att ca 1-2 L/min i 1 minutt skal være omtrentlig nok o2?
Like mye like lenge til 20 liter som 40 liter?
 

Vedlegg

  • DSC_0161.jpg
    DSC_0161.jpg
    647,9 KB · Sett: 1.044
1 l/min. i 1 min. bør være nok til 20 liter. Bruk ca. det dobbelte til 40 liter.
 
Tilbake
Topp