Oksygenering av vørter, billig løsning!!

Kan sikkert skaffe flere O2 konsentratorer, hvis det er av interesse. Kan være litt ventetid, men gi beskjed hvis det er noen som er interessert. Pris ca 1000 kroner.
Er interessert om du får kloa i en....selvfølgelig om prisen ikke fyker i taket da! ;)
 
Kan sikkert skaffe flere O2 konsentratorer, hvis det er av interesse. Kan være litt ventetid, men gi beskjed hvis det er noen som er interessert. Pris ca 1000 kroner.

Jeg kan også tenke meg å stå på venteliste her, forutsatt at du kan få den over til Østlandet per post (betaler selvsagt frakt i tilfelle) :)
 
Hvordan fungerer en sånn? Bygger den opp trykk i en tanke for bruk der og da?
Om man ikke får brukt standarden på 1l/min i 1 minutt blir det vanskelig å vite hvor mye o2 man har tilsatt uten å ha måler.
 
Hvordan fungerer en sånn? Bygger den opp trykk i en tanke for bruk der og da?
Om man ikke får brukt standarden på 1l/min i 1 minutt blir det vanskelig å vite hvor mye o2 man har tilsatt uten å ha måler.

Skal være innebygget flowmeter på denne: http://www.phc-online.com/v/vspfiles/docs/EverfloSpec.pdf

Edit: Brukermanual finnes her:
http://www.phc-online.com/v/vspfiles/docs/Respironics_EverFlo_Manual.pdf

Der går det frem at man justerer på flowmeteret (ser identisk ut som mitt flowmeter) for ønsket mengde.
 
Som Glennrie skriver så er det flowmeter på disse. Lett å justere, går som regel trinnløst fra 1-5L i minuttet. Konsentratoren funker enkelt fortalt ved å konsentrere O2 fra luften til bruk i en slange der og da. Ingen oppbevaring av O2 under trykk og lavere brannfare enn ved bruk av O2 fra flaske.
 
Jeg kan også tenke meg å stå på venteliste her, forutsatt at du kan få den over til Østlandet per post (betaler selvsagt frakt i tilfelle) :)
Skal se hva jeg får til. De er jo litt store hvis de skal sendes med post. Kanskje mulig å ordne noen annen transport. Burde kanskje lagt inn en egen tråd her som kan kalles for "forumexpress". Kunne lagt inn ønsker for varer som skal fraktes for en billig penge. Greit hvis man likevel skal den veien. Litt på samme måte som Land Rover gjør det.
 
Jeg syns Albee bytteflaske med oksygen er genialt. Vår 5-liter er brukt på tre brygg nå. Flaska har manometer og super regulator, kostet bare et par tusen og noen hundrelapper i innbytte. Air Liquide. De har medisinsk oksygen hvis du er veldig pirkete, men såvidt jeg kan bedømme er oksygen til skjærbrenning rent nok. Har ikke sett noen tilsetningsstoffer i datablad og har ikke kjent noen lukt. Det er så billig at du kan kvitte deg med fyllesjuke med den også. Rent hypotetisk selvsagt.
 
Bruker du tørrgjær, trenger du ikke oksygen- så det kan jo vøre en forklaring for noen, som funderer på hvorfor de får godt øl sjøl om de ikke bruker oksygen.

Dette var nytt for meg. Hvorfor er det slik at tørrgjær ikke trenger oksygen? Tenker du på ren oksygen eller at man ikke behøver å riste og blande inn luft i vørteren?
 
Dette var nytt for meg. Hvorfor er det slik at tørrgjær ikke trenger oksygen? Tenker du på ren oksygen eller at man ikke behøver å riste og blande inn luft i vørteren?

Noen tørrgjær er laget på en måte som gjør at de kommer med de trenger i pakka - ingen behov for ekstra oksygen. Men jeg tror det varierer litt mellom leverandørene.

http://www.fermentis.com/brewing/industrial-brewing/faq/ skrev:
As the yeast is grown aerobically, the yeast is less sensitive on first pitch. Aeration is recommended to ensure full mixing of the wort and yeast.

En fyr på internett skrev:
So after some research I came to the conclusion that dry yeast is dried with sufficient sterol reserves to multiply enough times and properly ferment the wort without additional aeration or oxygen.

(Ta den siste med en klype salt)
 
Jeg har luftet det med tørrgjær og steroler her inne før, men ble økset ned ganske fort. Min personlig erfaring er hvertfall at tørrgjær ikke reagerer spesielt på oksygen. På slurry- og ferskgjær så merket jeg endring med en gang jeg begynte å tilsette oksygen i forhold til utgjæring og tiden det tar og gjære ut, da spesielt på vørter med OG over 1.080 som jeg slet en del med sluggish utgjæring på. Det kan være mange variabler her som gjør at jeg trekker feil slutning, men jeg tror faktisk at produsenten er inne på noe i det de sier.
 
Dette var nytt for meg. Hvorfor er det slik at tørrgjær ikke trenger oksygen? Tenker du på ren oksygen eller at man ikke behøver å riste og blande inn luft i vørteren?

De andre har vel svart alt:). Jeg rister riktignok alltid når jeg bruker tørrgjær (= s-05), om ikke annet så for å få blandet gjæren ordentlig med vørteren. Men jeg bruker ikke oksygen; er temmelig sikker på at det ikke har noe for seg.
 
Kan sikkert skaffe flere O2 konsentratorer, hvis det er av interesse. Kan være litt ventetid, men gi beskjed hvis det er noen som er interessert. Pris ca 1000 kroner.
Prøver å ikke være interessert, men da jeg nok uansett hadde kjøpt en O2 flaske og regulator for tilsammen 500-ish, så er jeg nok det uansett. Bor i Stavanger.
 
Tilbake
Topp