Øl til den gemene hop

Hei.

Ble spurt om ikke jeg kunne brygge øl til en bursdagsfest.
Personene som kommer er av typen som tror at carlsberg og borg er ytterpunktene i ølverdenen.

Har folk noen gode anbefalninger til hva man kan brygge? Ser for meg at det ikke bør være for fjernt fra industripilsen, men samtidig er det artig om man kan la folk få opp øynene for andre sorter øl. Tenkte å lage 3 forskjellig batcher, men har kun 1 gjæringsskap, så fint om man får i allefall 2 batcher som liker samme temperatur. (har plass til 2 kar i skapet).




Mange takk:)
 
Jeg har brygget to runder med APA til mutterns kalas i slutten av oktober - på bestilling fra henne. I tillegg stiller jeg nok med en IPA (for egen del) og en mild (for alle som tror de ikke liker godt øl sin del...).

Ellers pleier Wit å være en gjenganger i slike anbefalinger, uten at jeg har erfaring å bidra med i så måte.
 
Hva med en Kolsch, eller en amerikansk blonde humlet med saaz? De mest innbitte pilsdrikkerne jeg kjenner liker ikke APA engang, men nå vet jeg ikke hvor ille de du skal servere er da..
 
Uvisst om folk er innbitte eller bare uinvidde:)
Kolch har jeg lyst til å prøve for egen del også, så det må nok med. Føler dette kan bli utslagsgivende for hvor langt man kan dra bryggingen, så best å lykkes;)
 
APA og ABA har vært vellykket når jeg har brygget til fest. Spesielt ABA overrasker folk (et mørkt øl som smaker godt!!)
 
Min erfaring er at folk ikke vil ha for sterkt øl, ikke for mye malt, ikke særpreget gjær og for guds skyld ikke for mye humle. Men ingen har sagt nei til min Engelske Bitter.
 
Fossdal skrev:
Min erfaring er at folk ikke vil ha for sterkt øl, ikke for mye malt, ikke særpreget gjær og for guds skyld ikke for mye humle. Men ingen har sagt nei til min Engelske Bitter.

Risikabelt å kalla det bitter er mi erfaring - då ventar enkelte  seg noko svært bittert og paradoksalt nok kjenner dei det og.    Kall det heller engelsk øl - så skremmer ikkje etikettane folk vekk.
 
Wit funker som regel meget godt i bryllup. Samt en velhumla aromatisk APA bør funke knall.
 
Wit er et sikkert valg, de fleste liker dette.
Kølsch er også et sikkert valg, blir ikke så altfor ulikt pils og de fleste liker den.
En APA som ikke er altfor bitter tror jeg også blir knall.

Har selv levert til et par bryllup, her er erfaringene:
Bryllup 1: Kølsch og Wit. Det gikk litt mere Kølsch men alle likte begge typene.
Bryllup 2: Wit og APA(amarillo). Først ett glass Wit som alle likte. Deretter turte noen å smake APA. De som smakte APA fortsatte med den, mens noen ikke ville smake og bare fortsatte med Wit. Uansett var Wit fatet halvtomt når APA fatet var tomt.
Begge forsamlingene var sammensatt der få eller ingen hadde kjennskap til hjemmebrygget øl.
Ellers har jeg stor suksess med en egenkomponert Smithwicks klone som jeg prøvde meg på:



Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
14,00 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 1 93,3 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 2 3,3 %
0,50 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 3 3,3 %
0,00 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 4 0,0 %
0,00 kg Corn Syrup (2,0 EBC) Sugar 5 0,0 %
80,00 g Goldings, East Kent [4,50 %] - Boil 60,0 min Hop 6 11,3 IBUs
80,00 g Goldings, East Kent [4,50 %] - Boil 40,0 min Hop 7 9,9 IBUs
15,00 g Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 8 -
80,00 g Fuggles [4,50 %] - Boil 2,0 min Hop 9 1,0 IBUs
80,00 g Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 2,0 min Hop 10 1,1 IBUs
2,0 pkg Irish Ale (Wyeast Labs #1084) [124,21 ml] Yeast 11 -

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,048 SG Measured Original Gravity: 1,047 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG Measured Final Gravity: 1,008 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,0 % Actual Alcohol by Vol: 5,1 %
Bitterness: 23,3 IBUs Calories: 434,0 kcal/l
Est Color: 24,2 EBC 
Mash Profile

Mash Name: Temperature Mash, 2 Step, Medium Body Total Grain Weight: 15,00 kg
Sparge Water: -20,06 l Grain Temperature: 22,0 C
Sparge Temperature: 76,0 C Tun Temperature: 22,0 C
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: 5,20

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Saccharification Add 0,00 l of water and heat to 65,0 C over 15 min 65,0 C 45 min
Mash1 Add 40,08 l of water and heat to 65,0 C over 2 min 65,0 C 30 min
Mash Out Heat to 73,0 C over 10 min 73,0 C 10 min
Mash Step Add 0,00 l of water at 78,0 C 78,0 C 15 min

Denne overrasker mange. Den er sort og folk flest tror dette er noe Guinness type øl. Men den er ikke det, og folk opplever at fargen har lite med smaken å gjøre.
 
Hold deg unna smaksbombene som vi ølnerder elsker.

Hadde kjempesuksess med en blonde humlet med willamette i konas førtiårslag.
 
Hehe :) Jeg serverte en cream ale i et 40årslag i sommer. Den slo an, men IPAen var den det gikk mest av. (Antar det var mine venner som stod for det konsumet ;-))

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
 
Hvis du ikke skal brygge en pilsner eller annen lager har jeg har suksess med disse blant "pilsnerfolk":

Blonde Ale
Cream Ale
Ordinary bitter
APA
 
Wit, APA og brown ale er gode valg! Lettdrikkelig og faller i smak hos de fleste. Min erfaring er at amerikansk brown ale slår litt bedre an hos majoriteten enn engelsk brown ale. APA og Brown ale bør vel kunne gjæres på samme temperatur.

Kölsch har jeg erfart har slått litt dårligere an, kanskje fordi det smaksmessig er mer likt pils enn noen av de andre øltypene jeg brygger selv. Da blir det for noen et øl som smaker litt anderledes enn kjøpepils, men med gjærrester i flasken de må forholde seg til.

I mitt bryllup i sommer gikk apa'en over dobbelt så fort som resten (hadde selvbrygget ipa, apa, wit, imperial dunkelwit, kölsch, stout, aba, imperial amber og ingefærøl). De tunge og minst lettdrikkelige øllene gikk det minst av (kanskje ingen bombe). Gikk forresten bare fire flasker kjøpeøl, og de ble drukket fordi de ikke fant resten av hjemmebrygget på slutten av nachspielet.

Du kan jo vurdere to batcher med APA + et annet slag?
 
katla skrev:
Fossdal skrev:
Min erfaring er at folk ikke vil ha for sterkt øl, ikke for mye malt, ikke særpreget gjær og for guds skyld ikke for mye humle. Men ingen har sagt nei til min Engelske Bitter.

Risikabelt å kalla det bitter er mi erfaring - då ventar enkelte  seg noko svært bittert og paradoksalt nok kjenner dei det og.    Kall det heller engelsk øl - så skremmer ikkje etikettane folk vekk.

:ilike:

Folk er folk og folk er forskjellig. Eg serverte ein bitter under kulturell fagsamling her på Sunnmøre tidlegare i veka, og det til stor suksess. Såpass bra at "Sunnmøre bryggarlaug" dagen etter vart ført opp på lista over viktige regionale kulturelle aktørar  ;D
Eg kalla det "engelsk ale eller bitter som det eigentleg heiter". Så fort dei par første personane som smakte det gav ølet tommelen opp, så slengte etter kvart heile selskapet seg på. Det var stort sett berre  :ilike: og då vart eg sjølvsagt  :ilike: (sjølv om eg syntes ølet hadde litt for stor fylde (6 %) og mangla litt aromahumle).
 
Tilbake
Topp