PET «flasker»

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
580ADF68-7872-4A19-98A5-0376ED00A483.jpeg Som noen kanskje har fått med seg er nå PET flasker tillatt i konkurranser.

Jeg har brukt slike lenge, men først og fremst med formålet å sjekke karbonering underveis. På en batch har jeg tappet et par PET flasker - som jeg kan klemme på for å sjekke hvor harde de er blitt. De er også veldig praktiske når jeg må gå 5 km på ski for å komme frem til hytten. I tillegg kan de sendes posten uten særlig annen emballasje enn gråpapir.

Så til spørsmålet - oksydering av humlerike øl. (som rir meg som en mare) Flasket og fatet en NEIPA i kveld, karboneres med to drops i hver «flaske». Klemte ut all oksygenet før jeg skrudde korken helt til.

a) Har noen erfaring med dette?

b) Burde jeg ha brukt et ekstra drops for å kompensere for volumtapet. CO2 en må jo først fylle den manglende headspace.

Ølet kan forøvrig smakes (fra fat, kunstig karbonert) her: Kjøp billetter: Norsk Ølfestival 2020
 
Jeg har gjort det samme noen ganger, og aldri opplevd oksidasjon. Men flaskene har heller aldri fått stå i fred særlig lenge heller.

Jeg bruker ikke å kompensere for volumtapet og er godt fornøyd med karboneringen.

Tips til de som skal begynne med PET-flasker: ikke vask dem med kaustisk soda, da sprekker dem.
 
Vis vedlegget 43134 Som noen kanskje har fått med seg er nå PET flasker tillatt i konkurranser.

Jeg har brukt slike lenge, men først og fremst med formålet å sjekke karbonering underveis. På en batch har jeg tappet et par PET flasker - som jeg kan klemme på for å sjekke hvor harde de er blitt. De er også veldig praktiske når jeg må gå 5 km på ski for å komme frem til hytten. I tillegg kan de sendes posten uten særlig annen emballasje enn gråpapir.

Så til spørsmålet - oksydering av humlerike øl. (som rir meg som en mare) Flasket og fatet en NEIPA i kveld, karboneres med to drops i hver «flaske». Klemte ut all oksygenet før jeg skrudde korken helt til.

a) Har noen erfaring med dette?

b) Burde jeg ha brukt et ekstra drops for å kompensere for volumtapet. CO2 en må jo først fylle den manglende headspace.

Ølet kan forøvrig smakes (fra fat, kunstig karbonert) her: Kjøp billetter: Norsk Ølfestival 2020

Jeg brukes jo vanlige flasker som jeg fyller helt opp, og NEIPA'en holder seg greit de to månedene det bruker å ta å få drukket den. Ikke noe behov for å gjøre noe spesielt med sukkermengden.
 
Du skal karbonere til totalt flaskevolum, ikke til mengden øl i flaska. Flaska vil jo ese ut til sin ordentlige form. Men i ditt tilfelle så er det vel korrekt.

Og, for å være morsom. Det er jo ikke noe headspace i flaskene rett etter at du har fylt de :p
 
Gjenoppliver denne litt - er det noen som har mer erfaring med bruk av slike PET-flasker (for eksempel disse som vist under). Er jo besnærende å kunne ta med seg litt lettere kolli og slippe å være redd for knusing.


Er de OK? Egner de seg til gjenbruk? Hvordan er det evt. med vasking?
 
Gjenoppliver denne litt - er det noen som har mer erfaring med bruk av slike PET-flasker (for eksempel disse som vist under). Er jo besnærende å kunne ta med seg litt lettere kolli og slippe å være redd for knusing.


Er de OK? Egner de seg til gjenbruk? Hvordan er det evt. med vasking?
Om de skylles rett etter bruk, er det ingen problem å holde de rene. Og du kan kjøpe kun korker for gjenbruk så det er også problemfritt. Det som derimot er litt kjedelig, for min del, er at jeg ikke kan mottrykksfylle de med Nukatap fylleren min.
 
jeg ikke kan mottrykksfylle de med Nukatap fylleren min
Ikke? På grunn av ringen på flaskehalsen?

Pegas har flere typer mottrykksfyllere for PET-flasker.
 
Ikke? På grunn av ringen på flaskehalsen?

Pegas har flere typer mottrykksfyllere for PET-flasker.
Proppen? Vet ikke hva jeg skal kalle den, men den du trykker ned på flasken er for liten, så blir ikke tett.
Screenshot_20220223_100332_com.android.gallery3d.jpg
 
Ikke? På grunn av ringen på flaskehalsen?

Pegas har flere typer mottrykksfyllere for PET-flasker.

Hvorfor beskriver de en "grense" på 45 dager i beskrivelsen for mottrykksfylleren der mon tro?
 
Hvorfor beskriver de en "grense" på 45 dager i beskrivelsen for mottrykksfylleren der mon tro?
Det har jeg også lurt på, sannsynligvis helt tilfeldig.
Øl fylt på flasker uten mottrykksfylling holder seg jo lenger enn 45 dager.
 
Tilbake
Topp