Silkurv

Hei,

planlegger fortsatt oppskalering av utstyret mitt. Inspirert av "Terassebryggeriet" vurderer jeg for tiden om det ville gjøre bryggingen enklere å benytte en silkurv til malten, i steden for å ha den "rett i gryta". Hva med å kjøpe en 98 liters kjele + en 50 liters kjele, og så borer man en mengde 1,5mm hull i "veggene" på 50 literen og benytter den som silkurv? Da kan man enkelt "heise ut" malten etter at meskingen er ferdig.

Fordeler: Ett kokekar til oppkok, mesking, koking med humle og nedkjøling. (Jeg ser for meg en liten "isolasjonsfrakk" som blir påkledd under meskeprosessen).

Ulempe(r)? Dårligere utbytte regner jeg med?
 
For å ha full kontroll så bør du vel sirkulere vørteren med en pumpe. Ellers blir malten i bunn av gryta mye varmere enn den i toppen. Selv skaffet jeg meg et meskekar da jeg så at tempen i biaben min hadde 8 graders forskjell fra bunn i gryta til toppen.

Fordelen er at du kan stegmeske uten å måtte kjøpe ekstra utstyr.

Men det første jeg egentlig tenker er at det blir et dyrt maltrør som ikke får noe annet fremtidig bruksområde ettersom kjelen er full av hull, hvis du skulle bestemme deg for å oppgradere eller gå for en annen løsning i fremtiden.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Hei, jeg har tenkt i de samme baner, men bruker nå Igloo kjøleboks til mesking.
Men jeg kjøpte en slik krabbekoker som på siden her: http://www.netthandelen.no/products/tur-fritid/hummer-krabbefiske
fra Netthandelen.  Det er kanskje noe for deg?

Super kjele å koke i selv om den er litt tynn, veldig bra brenner (bedre enn standard krabbekoker), og det følger med en silkorg
som jeg tenker det vil funke fint å bruke en meskepose i.

Bare et tips siden jeg ser Netthandelen har disse igjen nå, jeg skal ikke selge min.
Har tenkt å prøve å meske i denne selv på kokeplate i vinter, når det blir for kaldt å brygge ute som jeg gjør nå.
Jeg har bestilt pumpe fra Ebay som folk har anbefalt her for å bruke til det oppsettet.
 
Ja, skal sirkulere med pumpe. Ja, gjør litt vondt å kjøpe en kjele til nesten 2000,- og bore den full av hull... Men finner ikke noen bedre rustfrie alternativer på 50 liter. Har googlet en del på "papirkurv" og "rustfri" for å si det slik...

Mulig jeg er blitt bitt av rustfri syken, men jeg vil ikke ha noe aluminium i bryggeriet mitt! Men takker uansett for tips :)
 
Hehe ja skjønner jo den!  Idèen din vil vel funke den tror jeg selv om du må "ødelegge" en kjele.
 
50 L kurv inne i 98 l blir for lite. Bør maks være 2 cm Ø mindre enn ytterkjelen. Min er ca 1 cm mindre. det blir for tykk mesk og vanskelig å holde stabil temperatur.
 
Hm, blir vanskelig å finne en kjele på Ø 48cm...  Er dette virkelig et problem med sirkulasjonspumpe?  :jaha: Men takk for advarselen! Egen erfaring?
 
Sjekk ut produsenten Bayou classic. De lager store rustfrie kjeler med kurver inni. Hullene på disse kurvene er litt store, men det fikser du lett med en meskepose på innsiden. F.eks http://www.ebay.com/itm/Bayou-Classic-1182-Stainless-82-Qt-Stockpot-Lid-Basket-Steam-Boil-Ships-in-USA-/190743823892?pt=Cookware&hash=item2c6937c614
 
Gå til en blikkenslager eller lignende. Jeg fikk laget mine hos varmntvannsbereder produsent.  Et av de kjente problemene med terrassebryggeriet er å holde jevn temperatur. Jeg bruker pumpe varmeelement, pid og SSR  anbefales.
 
Tilbake
Topp