Jeg er nå i ferd med å begi meg utpå dette med startere. Dette samtidig som vi skal legge et par høygravitetsøl. Den ene en belgisk juleøl med OG 1.100, den andre en imperal stout med OG 1.110.
Jeg har prøvd noen forskjellige kalkulatorer, og endt opp med en der man kan lage startere i opptil 3 steg.
Eksempel for 42L vørter med OG på 1.110, da trenger man ca 1200 billioner celler:
starter med 100 billioner celler (en standard gjærpakke)
lager 1L starter -> 200 billioner celler
lager så 4L starter -> 515 billioner celler
lager så 8L starter -> 1245 billioner celler
skal man da ha de 8 literene med starter oppi vørteren? 8 liter starter på 42L øl? eller er det greit å da sette bøtta i kjøleskapet et døgn, helle av "vannet" og bare pitce det som ligger igjen av trub og gjær?
disse tallene er ved risting. Jeg skal bygge magnetrører for å få ned volumene, men har ikke kommet så langt.
Jeg har prøvd noen forskjellige kalkulatorer, og endt opp med en der man kan lage startere i opptil 3 steg.
Eksempel for 42L vørter med OG på 1.110, da trenger man ca 1200 billioner celler:
starter med 100 billioner celler (en standard gjærpakke)
lager 1L starter -> 200 billioner celler
lager så 4L starter -> 515 billioner celler
lager så 8L starter -> 1245 billioner celler
skal man da ha de 8 literene med starter oppi vørteren? 8 liter starter på 42L øl? eller er det greit å da sette bøtta i kjøleskapet et døgn, helle av "vannet" og bare pitce det som ligger igjen av trub og gjær?
disse tallene er ved risting. Jeg skal bygge magnetrører for å få ned volumene, men har ikke kommet så langt.