The grainfather.

For å få kortet ned bryggedagen vurderer jeg å kjøpe Grainfather. Brygger nå BIAB og bruker ca 7-9 timer fra start til slutt. Til dere som har brygget noen batcher på Grainfather, hvor lang tid tar det å brygge en normal batch?
 
Når du får litt rutine på forberedelse, brygging og vask/nedrigging, så bruker jeg ca 5 timer fra jeg starter å varme meskevann og måle/knuse malt, til vørter er satt til gjæring og utstyr vasket.
 
Er det noen som bruker Appen til Grainfather? Jeg hadde lastet den ned og lagt inn noen oppskrifter og simulert de i appen noen ganger. Nå som jeg skal begynne å bruke den sammen med GF så får jeg ikke til å lagre nye oppskrifter lenger. Tok og fjernet hele appen og la den inn igjen, men da kan jeg heller ikke lage noen nye oppskrifter. Er det noen som vet grunnen til dette?
 
Har i dag hatt første bryggedag med min GF, og min andre brygging noen sinne. Så jeg er fortsatt grønn. Jeg brygget Nøgne Ø Blonde.
Tenkte jeg skulle komme med noen kommentarer til bryggingen:
- Fra romtemperatur, til 65 grader, brukte den ca 30 min.
- Meskingen gikk som en lek, uten noe å bemerke.
- Skyllingen ble problematisk, da vannet nesten ikke rant gjennom maltkaka. Bruksanvisningen sier at vi skal trykke øvre metallfilter forsiktig ned til den treffer maltkaka, og det kan hende jeg trykket for hardt. Dette medførte at det gikk mye tid med til dette steget.
- Har heller ingenting å bemerke med kokingen.
- Da GF sier på sine internettsider at humlepose ikke er nødvendig, utelot jeg dette. Jeg har nyeste versjon av GF, med forbedret filter, og tenkte det var nok. Men der tok jeg feil. Det var så vidt det rant gjennom motstrømskjøleren, og kjølingen tok sikkert et par timer. Til tross for "jukking" med pumpa, og klemming på slangene. Så det blir humlepose neste gang.
- tømming av GF tok også lang tid, da pumpa var delvis tett. Regner med at drt også blir lettere neste gang.

Spørsmål:
Må jeg øke humlemengden, hvis jeg bruker humlepose?
 
Er det noen som bruker Appen til Grainfather? Jeg hadde lastet den ned og lagt inn noen oppskrifter og simulert de i appen noen ganger. Nå som jeg skal begynne å bruke den sammen med GF så får jeg ikke til å lagre nye oppskrifter lenger. Tok og fjernet hele appen og la den inn igjen, men da kan jeg heller ikke lage noen nye oppskrifter. Er det noen som vet grunnen til dette?
Jeg lastet ned appen i går, og har ikke hatt problemer med den i dag..
 
Spørsmål:
Må jeg øke humlemengden, hvis jeg bruker humlepose?
Det tror jeg ikke du trenger å øke mengden, bare ikke ha for mye i hver pose. Et tips er å ha oppi noen klinkekuler i posen og knyte en tråd til den så den blir som en te-pose. Da kan du lettere jukke den litt opp og ned i kjelen. Jeg merket klart forskjell etter jeg begynte å løfte posene med jevne mellomrom.
 
Det tror jeg ikke du trenger å øke mengden, bare ikke ha for mye i hver pose. Et tips er å ha oppi noen klinkekuler i posen og knyte en tråd til den så den blir som en te-pose. Da kan du lettere jukke den litt opp og ned i kjelen. Jeg merket klart forskjell etter jeg begynte å løfte posene med jevne mellomrom.
Takk! Gode råd, som skal prøves.
 
Ferdig med bryggedag nr 2. Kjørte med humlepose denne gangen, så kjølinga gikk mye raskere. Men vi fikk allikevel problemer med pumpa under tømming.. Det gikk veldig fint, til det var ca 1 liter vørter igjen. Da klarte ikke pumpa å få ut mer, selv om vi forsøkte å skru pumpa av og på. Så vi måtte la det bli tapt..
Under rengjøring etterpå, så vi at pumpa OG filteret var fulle av "gusj". Hadde ikke forventet dette når vi brukte humlepose.
Kan det være at malten var knust for godt, slik at melet tettet systemet?

Er veldig fornøyd med grainfatheren, bortsett fra pumpa..
 
Etter forsukringssteget så er det egentlig ikke mer mel igjen, dette skal ha blitt konvertert. Men evt småskallrester humletrub etc kommer du jo ikke utenom.

Trenger du å bruke pumpa til tømming? (har ikke GF selv).
 
GF har ikke kran såvidt jeg har sett (har ikke selv, men har litt lyst på). Dere som har GF, er det mulig å montere kran tror dere? Gjør jo feks. vasking mye lettere...
 
Man må bruke pumpa for å tømme den. Det går sikkert an å montere ei kran også, men den er jo designet til å stå på gulvet så det blir jo litt vanskelig på den måten da.
 
Bruk pumpa til den er nesten tom. Tøm så resten som en vanlig bøtte over i gjæringskaret. La bare det som er i motstrømskjøleren renne i kar eller GF først.

For humle bruker jeg en stor BH pose ☺ henger den på/bak den øvre ringen som meskerøret henger på under mesk. Da fungerer den som hop spider.
Pumper inni posen og rører noen ganger underveis. Presser ut humle (vann) fra posen når jeg pumper til gjæringskar.
 
@Arnthugo
Alt som er i kontakt med kald vørter desinfiseres med starsan. Og bank i bordet men har ikke hatt infisert øl enda. Men er fersk brygger. Ca 10 brygg på Grainfather til nå. Og ca 6 med ekstrakt før det.

Kona var forøvrig veldig fornøyd når jeg ba henne kjøpe BH pose til meg, istedenfor å selv spørre etter det på H&M... ☺
 
Er det slik at man må bruke humlepose for å brygge med GF? Hva om man bruker humleblomst?
 
Skal man åpne pumpehuset for å rengjøre noengang, eller holder det å sirkulere varmt pbw - vann som vanlig etter hvert brygg?

Mitt første brygg er unnagjort, og pumpa gikk helt tett... 180g humle. Hop spider neste. Måtte til med spiralkjøler, og den var ren men ikke starsanert (trodde jo ikke jeg skulle bruke den). Hvis jeg ikke får infeksjon nå så veit jeg ikke...

Jeg hadde vørter rennende ned i pipa i midten gjennom hele mesken - er det vanlig? Traff tallene mine, da, men allikevel. Tok av den øverste rista og gravde i malten uten at det hjalp, og mesket i sikkert 1 time 45 minutter for å være sikker på at jeg fikk det jeg skulle. Har jo hørt så mye bra om effektiviteten på grainfatheren.

Tar litt tid å lære nytt utstyr å kjenne. Gleder meg til litt mer forutsigbarhet i bryggedagene mine.
 
Skal man åpne pumpehuset for å rengjøre noengang, eller holder det å sirkulere varmt pbw - vann som vanlig etter hvert brygg?

Mitt første brygg er unnagjort, og pumpa gikk helt tett... 180g humle. Hop spider neste. Måtte til med spiralkjøler, og den var ren men ikke starsanert (trodde jo ikke jeg skulle bruke den). Hvis jeg ikke får infeksjon nå så veit jeg ikke...

Jeg hadde vørter rennende ned i pipa i midten gjennom hele mesken - er det vanlig? Traff tallene mine, da, men allikevel. Tok av den øverste rista og gravde i malten uten at det hjalp, og mesket i sikkert 1 time 45 minutter for å være sikker på at jeg fikk det jeg skulle. Har jo hørt så mye bra om effektiviteten på grainfatheren.

Tar litt tid å lære nytt utstyr å kjenne. Gleder meg til litt mer forutsigbarhet i bryggedagene mine.

Hei

Har kun 2 brygg på GF selv, og min "erfaring" så langt er at det første settet jeg satte (Nøgne Ø Vic Secret) så gikk det tett pga mye humle.
Sett nr 2 (Nøgne Ø Porter) gikk det greit med humle rett i (57g). Hvor mye det var i det første settet vet jeg ikke, da det ikke står noe, men mener å huske jeg veide det til over 200g...
Tror ikke det skal så mye mer enn 60-100g humle til før det nærmer seg tett... Bare pellets jeg har testet.

Hos meg har det også alltid vært konstant overflow gjennom hele mesketiden.
Jeg slet også med 8kg malt på det siste settet.
Da måtte jeg tømme ut ett par liter vann mens jeg tilsatte malt, ellers randt det bare over gjennom løftehull og midtrør, noe som dro med seg korn nedi. Men fikk tilsatt vannet etter at alt var i.

Spørsmål: Ser det nevnes at pumpe brukes til å pumpe vørter i humlepose. Vil det si at pumpen tåler å bli kjørt under koking? Ikke for varmt med 100C?

Christian
 
Har lest at det er vanlig å kjøre pumpe i 10-15 min med kokende ble vørter for å sterilisere før kjøling - kjørte 15 min med kokende vann under første rens og det gikk helt fint.
 
Tilbake
Topp