Tråden for dumme spørsmål.

Hei, første innlegg her. Er på batch #5 som er en APA.
Har noen teorier som ut i fra hva jeg har lest, men er veldig usikker.
I oppskriften som er med allgrain settet fra olbrygging.no står det 20 grader gjæringstemp.
Gjær Lallemand DRY - 97.

Har da satt temp kontrollen til 20 grader fra dag 1, og lar den være sånn i 14 dager.
Sensoren ligger utenpå spannet med isolasjon utenpå.
Har fulgt med under storm gjæring og temperatur har ikke vært over 20,4 grader. Gjærer godt etter 12 timer.

Har det vært lurere å starte på en lavere temperatur, f.eks 18 grader for å få bedre utgjæring/ mindre fruktighet (har ikke smakt på den siden det gjenstår 4 dager. Det kan kjennes ut som det er litt fruktig lukt).

Hva er det ekspertene her gjør med tanke på gjæring av ale?
Øke temperatur etter storm gjæring på ale, starte på 18 grader på sensor, og øke til 20 etter 4 - 5 dager, og la stå i 14 dager.
Ønsker egentlig å knekke koden på ale uten å prøve 3 -4 batcher uten å vite hva som er rett.

Det mest forunderlige er at det var Cream Ale uten temperatur kontroll jeg hadde mest suksess med. Da gikk temperatur ned etter storm gjæring, 2 -3 grader. Dvs. den levde sitt eget liv, og en forundret brygger himlet med øynene og løp opp til fruen å ba henne smake på prøveglasset. BINGO. Så jeg har en vill teori om å senke temperatur etter storm gjæring sakte men sikkert og.
 
Hva vil du oppnå med å sette en starter på en tørrgjær 2.gen? spraymalten koster tett på det gjæren
koster, og de siest at tørrgjær ikke blir bedre med gjenbruk. Er dette ett sånn finne opp kruttet en gang til prosjekt?
 
Hva vil du oppnå med å sette en starter på en tørrgjær 2.gen? spraymalten koster tett på det gjæren
koster, og de siest at tørrgjær ikke blir bedre med gjenbruk. Er dette ett sånn finne opp kruttet en gang til prosjekt?
Hadde bare 1 pk tørrgjær, men trengte 4 til 45 liter derav starter
 
Er jeg helt på tur her... w-34/70 tørrgjær? skjønner ikke det med å sette starter på tørrgjær.. børr ikke gjenbrukes heter det... setter du starter er du på gen. 2... altså rett i sluken
 
Er jeg helt på tur her... w-34/70 tørrgjær? skjønner ikke det med å sette starter på tørrgjær.. børr ikke gjenbrukes heter det... setter du starter er du på gen. 2... altså rett i sluken

Hvor har du det fra? Hvis det er fra fermentis så står det såvidt jeg vet at man ikke bør bruke om igjen pga infeksjonsfaren og ukjent celleantall.
 
Tror vi er ganske mange som har gjenbrukt denne Chiefen.
Og kjenner jeg Miguel rett så vil han vel si at den er bedre etter å ha vært brukt noen ganger.
 
jaha, og hva er den store infektionfaren på tørrgjær som du ikke har på fersk gjær?

Akkurat den samme som ved all håndtering av gjær. Så hvis det er fermentis som er kilden din, så er det ingen grunn til å ikke repitche gjær som kom i tørrgjær-form.
 
Men gjenbruk av tørrgjær...??? gjæren koster 30 spenn... spraymalt til å lage en starter koster mer... etter som jeg har forstått så blir ikke tørrgjær bedre... hva i allverden vil dere oppnå? men er jno en hobbi så.. nei kjør på, jeg skjønner det rett og slett ikke.
 
Men gjenbruk av tørrgjær...??? gjæren koster 30 spenn... spraymalt til å lage en starter koster mer... etter som jeg har forstått så blir ikke tørrgjær bedre... hva i allverden vil dere oppnå? men er jno en hobbi så.. nei kjør på, jeg skjønner det rett og slett ikke.

All gjær skifter litt egenskaper over flere generasjoner, hvis det er ønskelig eller ei får man selv avgjøre. Noen ganger blir den bedre, andre ganger dårligere, alt etter hva man ønsker. Det er jo ikke tørrgjær lengre hvis den har vært brukt en gang, da er det en våtgjær, men f.eks 34/70 som utgangspunkt. F.eks så får du ikke nevneverdig ferskensmak av us-05 hvis du høster og repitcher den. Da er den nærmere 001/1056 i smaksprofil enn det den var som tørr rett fra pose.
 
Som nevnt satte jeg juleølet for en ukes tid sia. Det har gjæra fint, men fatet er så fullt at vannlåsene har blitt fylt med gugg, og det har tidvis vært ganske godt trykk på fatet. Nå ga jeg opp å holde vannlåsene åpne og la bare sterilisert alufolie over hølet. Kan trykket gjøre noe med gjæringa? Jeg mener å ha lest noe om gjæring under trykk, men husker ikke hva som kan skje.
 
Som nevnt satte jeg juleølet for en ukes tid sia. Det har gjæra fint, men fatet er så fullt at vannlåsene har blitt fylt med gugg, og det har tidvis vært ganske godt trykk på fatet. Nå ga jeg opp å holde vannlåsene åpne og la bare sterilisert alufolie over hølet. Kan trykket gjøre noe med gjæringa? Jeg mener å ha lest noe om gjæring under trykk, men husker ikke hva som kan skje.
Tror ikke en vanlig gjæringsbøtte kan ta nok trykk til å utgjøre noen forskjell..? Tror europrisbøtten min begynte å slippe trykket på 2psi eller noe rundt der. Har du speidel kar med pakninger, så tåler den endel mer. I værstedall mindre estere å kansje mer humle aroma? Ukvalifisert gjetning her asso
 
Tror ikke en vanlig gjæringsbøtte kan ta nok trykk til å utgjøre noen forskjell..? Tror europrisbøtten min begynte å slippe trykket på 2psi eller noe rundt der. Har du speidel kar med pakninger, så tåler den endel mer. I værstedall mindre estere å kansje mer humle aroma? Ukvalifisert gjetning her asso
Beklager skriveleif.. det er dobbel ipa som snakker, ikke meg
 
btw erikraude... den ølen jeg fikk fra deg... det var en oplevelse av både forundring, hodenikking og hva faen er dette? men vi var 3 manfolk som smakte og alle likte det, men alle hadde ett men.... til det... du har skapt noe legendarisk..... hail to erikraude
 
Tilbake
Topp