Tråden for dumme spørsmål.

btw erikraude... den ølen jeg fikk fra deg... det var en oplevelse av både forundring, hodenikking og hva faen er dette? men vi var 3 manfolk som smakte og alle likte det, men alle hadde ett men.... til det... du har skapt noe legendarisk..... hail to erikraude
Hehe, hva faen er dette er et høyst relevant spørsmål. Oppskrifta er tilgjengelig i bålbryggingstråden, tror jeg. Det er bare å forsøke å gjenskape. Vi klarte det ikke sist vi prøvde. :p Da tok vettene halvparten og det kokte under mesk.

Men gjenbruk av tørrgjær...??? gjæren koster 30 spenn... spraymalt til å lage en starter koster mer... etter som jeg har forstått så blir ikke tørrgjær bedre... hva i allverden vil dere oppnå? men er jno en hobbi så.. nei kjør på, jeg skjønner det rett og slett ikke.
Ja, det er en hobby. For min del er jeg så fornøyd med W-34/70 at jeg fikk lyst til å bruke den som utgangspunkt for en "husgjær" for lyse øl. Og så er det jo moro å prøve seg på gjenbruk av gjær. Skaffet utstyr for dette i forbindelse med Voss kveik, og da var veien kort til dette.

Ja, det er en hobby. For min del er jeg så fornøyd med W-34/70 at jeg fikk lyst til å bruke den som utgangspunkt for en "husgjær" for lyse øl. Og så er det jo moro å prøve seg på gjenbruk av gjær. Skaffet utstyr for dette i forbindelse med Voss kveik, og da var veien kort til dette.
Samme her. 34/70 gir et rent og godt resultat og er også min "husgjær"

Hvordan skal kveiken til Sigmund Gjernes brukes for å gi tydelig appelsinskallaroma?
Har prøvd med rikelig gjærmengde fra starter, litt oksygen og 38 °C. Ikke spor av appelsin. Er det seriøs underpitching som gjør susen?

Er jeg helt på tur her... w-34/70 tørrgjær? skjønner ikke det med å sette starter på tørrgjær.. børr ikke gjenbrukes heter det... setter du starter er du på gen. 2... altså rett i sluken
Setter du en starter på 2. generasjon W34/70 er det ikke lenger tørrgjær... Da er den tilsvarende WLP830. Og hvor har du hørt at gjær ikke bør gjenbrukes? Den presterer aller best i generasjonene 2-5.

Men gjenbruk av tørrgjær...??? gjæren koster 30 spenn... spraymalt til å lage en starter koster mer... etter som jeg har forstått så blir ikke tørrgjær bedre... hva i allverden vil dere oppnå? men er jno en hobbi så.. nei kjør på, jeg skjønner det rett og slett ikke.
Tørrgjær koster 45 kroner hos Bryggselv. Jeg trenger 2 pakker til en batch. Spraymalt koster ca 100 kr per. kg – altså 10 kr pr dl. Jeg trenger 2,5 dl ifor den samme batchen. For en vanlig batch er tørrgjærprisen 360 % dyrere enn om du bruker slurry.

Hvilken gjæringstemperatur bruker dere 34/70 på ales?
Kunne tenkt meg et forsøk med denne istedenfor 05.
Jeg gjorde en split batch test for en stund siden med WLP830 (W34/70 sin ferske bror) med gjæring på 10 vs 20 grader. Begge var nydelige (og temmelig like) de første par månedene. Så endret den varmgjærede karakter og ble svært lite god. Den kaldgjærede utviklet seg videre, slik lagerøl gjerne gjør. Tenker det er gode grunner for at lagergjær presterer best på lave temperaturer.

Sist redigert:
Jeg gjorde en split batch test for en stund siden med WLP830 (W34/70 sin ferske bror) med gjæring på 10 vs 20 grader. Begge var nydelige (og temmelig like) de første par månedene. Så endret den varmgjærede karakter og ble svært lite god. Den kaldgjærede utviklet seg videre, slik lagerøl gjerne gjør. Tenker det er gode grunner for at lagergjær presterer best på lave temperaturer.
Min erfaring er ikke den samme. Det er ingen forringelse slik du beskriver i mine flasker som er gjæret varmt (på 16 til 18 grader). Jeg tror ikke det er så mange regler som er uten unntak når det gjelder gjær og ølbrygging. Personlig har jeg stor tro på å gjøre seg egenerfaringer og ikke ta alt man hører for god fisk.

Sist redigert:
Min erfaring er ikke den samme. Det er ingen forringelse slik du beskriver i mine flasker som er gjæret varmt (på 16 til 18 grader). Jeg tror ikke det er så mange regler som er uten unntak når det gjelder gjær og ølbrygging.
Har du latt ølet stå en stund? Usmaken kom etter noen måneders lagring. Kan selvsagt hende at gapet mellom 16-18 og 20 grader gjør en viss forskjell. Men jeg tror nok at bryggerimesterne hos Weihenstephan sikkert ville gjæret ølet sitt uten nedkjøling om det ble like godt i romtemperatur.

Har du latt ølet stå en stund? Usmaken kom etter noen måneders lagring. Kan selvsagt hende at gapet mellom 16-18 og 20 grader gjør en viss forskjell. Men jeg tror nok at bryggerimesterne hos Weihenstephan sikkert ville gjæret ølet sitt uten nedkjøling om det ble like godt i romtemperatur.
Flasket det 25/5-17. Smaker fortsatt godt. :)

Generelt er jeg skeptisk til andres erfaringer og konklusjoner, spesielt dersom de er dannet på et veldig begrenset erfaringsgrunnlag og særlig om de går på tvers av oppleste og vedtatte sannheter, som gjerne er basert på systematiske forsøk og et stort og solid erfaringsgrunnlag...

Generelt er jeg skeptisk til andres erfaringer og konklusjoner, spesielt dersom de er dannet på et veldig begrenset erfaringsgrunnlag og særlig om de går på tvers av oppleste og vedtatte sannheter, som gjerne er basert på systematiske forsøk og et stort og solid erfaringsgrunnlag...
Jeg skjønner hva du sier, og er NESTEN enig. Jeg er likevel ikke skeptisk til andres ERFARINGER. Men å trekke vidtrekkende konklusjoner basert på enkelttilfeller er jeg svært skeptisk til. Jeg ser på oppleste og vedtatte sannheter som nyttige tommelfingerregler, og følger dem gjerne om det er klare årsakssammenhenger. Hvis det IKKE er det, så synes jeg det er verdt å gjøre egne erfaringer. Noen ganger blir de bekreftet, andre ganger ikke.

Eksempelvis var det for noen år siden nærmest opplest og vedtatt at man skulle stikke om fra primary til secondary fermenter under gjæringen for å få klart og godt øl. Dette er det vel knapt noen som gjør lenger.

Dette synes jeg er interessant. Det bunner vel ut i erfaring og referanser slik jeg ser det. En manns øl kan være topp for han, men når kanskje ikke opp hos en annen brygger.

@Sarge. Har du lyst til å bytte noen flasker via post? Jeg har lyst til å smake en varmfermentert 34/70, jeg har bare smakt med hurtiglagermetoden såvidt jeg husker.

Jeg har en 3470 som jeg driver og kaldfermenterer nå. Det hadde vært artig å sammenligne. Prosessen er vel annerledes, men likevel, all ny kunnskap er god kunnskap :)

Sist redigert:
Jeg er ingen ekspertsmaker, men har smakt flere tvilsomme og dårlige øl fra hjemmebryggere som selv mente at øllet var helt Ok, ja tilogmed dårlig øl fra lokalt mikrobryggeri, hvor bryggeren først etter en lengre prat innså at øllet retogslett var infisert og egentlig ødelagt, så defor i utgangspunktet skepisk men ikke avvisende :)

Jeg er ingen ekspertsmaker, men har smakt flere tvilsomme og dårlige øl fra hjemmebryggere som selv mente at øllet var helt Ok, ja tilogmed dårlig øl fra lokalt mikrobryggeri, hvor bryggeren først etter en lengre prat innså at øllet retogslett var infisert og egentlig ødelagt, så defor i utgangspunktet skepisk men ikke avvisende :)

Og her fortsetter det med referanser.. Har og smakt en del øl som ikke har vært helt optimalt. Gjengangeren er oksidering som det første man plukker opp. Jeg har fått det for meg at "siden det er hjemmebrygget, er det godt", er det mange som opererer med, meg inkludert. Den beste ølen jeg hadde smakt da jeg begynte var jo det første ølet jeg laget. Jeg tviler på at jeg hadde syntes det samme idag. Så siden det er hjemmebrygget tror jeg mange aksepterer at "det er annerledes, for det er jo hjemmebrygget". Men "annerledes" betyr ikke alltid at det er godt brygget øl.

Tilbake
Topp