Finn Berger
Moderator
Mener å huske at det var Gahr som så det i gjær episoden fra Vestkast.
Kan være jeg husker feil
Det var i alle fall en samtale mellom Lothe og Gahr. Jeg tror jeg husker riktig - men tro er nå usikre greier, da
Mener å huske at det var Gahr som så det i gjær episoden fra Vestkast.
Kan være jeg husker feil
Episode 9.Det var i alle fall en samtale mellom Lothe og Gahr. Jeg tror jeg husker riktig - men tro er nå usikre greier, da. (Episode nr 9 om jeg ikke husker feil.)
Jeg setter dunken på et håndkle på gulvet, og rugger den i 4-5 minutter. Det er javngodt med på riste på seg prolaps og hodepine med donkey kong metoden.Skuldrene er ikke hva de engang var, så jeg er i gang med å forenkle dette med gjær og lufting mest mulig.
Etter en diskusjon om hvor lenge humle holder seg godt så bestilte jeg inn noe gammel 2014 humle fra Petit Agentur. Har nå brygget en IPA fra en oppskrift jeg har brukt flere ganger før. Resultatet er overraskende bra. Jeg forventet at det skulle være mer tap av smak og aroma enn det jeg opplever. Man må nok bruke litt større mengde humle for å oppnå samme karakter hvis du bruker gammel humle, men den er langt ifra ubrukelig. Nå er kanskje en humlefylt IPA ikke beste ølet å bruke gammel humle i, men dette var bare et prosjekt for å teste det ut.
Jeg er overraskende fornøyd med ølet, men anslår at jeg må bruke litt mer humle neste gang. Fortsatt et veldig godt alternativ for de som ønsker å presse ned kostnader på råvarer.
Bare ha i bakhodet at den helst skal være nylig pakket om, som de ofte ikke er. Og er det ikke oksygenbarriære i emballasjen så er det bedre å betale 20-30 kroner mer for pakka. Men har selv måttet finne frem to år gammel humle jeg selv har pakket om i vanlige plast-vakum-poser som har vært bedre enn det jeg har fått ferskt.
Ikke helt enig i at de mener at den kan lagres i romtemperatur. Jeg har smakt Amarillo som har vært lagret i romtemperatur over lengre tid og den var absolutt ikke bra, selv i originalpakning, som det beste eksempelet av romtemperatur. Jeg mener at humlen ikke "godt kan" lagres i romtemperatur. Det er den første pakka jeg ville kastet, selv om den er i en god emballasje. Fryser er tingen uansett om den har vært pakket om eller ei.
Blir skunky, på en måte. Friskheten er det første som ryker iallefall. Hvis noen sier at "det går greit", og de mener at det ikke trenger å være enten luft/lystett, ikke vakum, og ikke i fryser/kjøleskap (helst fryser). Så ikke tro på de eller kjøp humle derfra.
Eneste måte å faktisk vite er vel å bare gjøre et forsøk![]()
Eneste måte å faktisk vite er vel å bare gjøre et forsøk![]()