Tråden for dumme spørsmål.

Espen Lothe fra Kinn sa vel i en poskast at rein oksygen kunne sees på som en slags forsikring. Sannsynligheten for å få godt øl hver gang økte sa han - og mente at det var en god grunn til å bruke det. Men han sa ikke at det var nødvendig for å brygge godt øl.

Og det høres rimelig fornuftig ut, synes jeg:).
Mener å huske at det var Gahr som så det i gjær episoden fra Vestkast.
Kan være jeg husker feil
 
Ja, de er jo litt av det samme. Forskjellen er at en god doppelbock er mye renere enn et overgjæret øl. Men for å merke forskjellen, så vil jeg si at det (desverre) ikke funger med høy temperatur eller hurtiggjæring.
Gjæringen ble sånn pga. det varme sommerværet. Men resultatet er uansett interessant fra et erfaringssynspunkt.
 
Det var i alle fall en samtale mellom Lothe og Gahr. Jeg tror jeg husker riktig - men tro er nå usikre greier, da;). (Episode nr 9 om jeg ikke husker feil.)
Episode 9.
Fra 42:45 starter samtalen mellom Espen og Gahr rundt temaet over- og under- pitching.
Fra 48:20 snakker Gahr om akkurat dette med oksygen.

De er jo enig om viktigheten av dette begge to.

:)
 
Etter en diskusjon om hvor lenge humle holder seg godt så bestilte jeg inn noe gammel 2014 humle fra Petit Agentur. Har nå brygget en IPA fra en oppskrift jeg har brukt flere ganger før. Resultatet er overraskende bra. Jeg forventet at det skulle være mer tap av smak og aroma enn det jeg opplever. Man må nok bruke litt større mengde humle for å oppnå samme karakter hvis du bruker gammel humle, men den er langt ifra ubrukelig. Nå er kanskje en humlefylt IPA ikke beste ølet å bruke gammel humle i, men dette var bare et prosjekt for å teste det ut.

Jeg er overraskende fornøyd med ølet, men anslår at jeg må bruke litt mer humle neste gang. Fortsatt et veldig godt alternativ for de som ønsker å presse ned kostnader på råvarer.
 
Etter en diskusjon om hvor lenge humle holder seg godt så bestilte jeg inn noe gammel 2014 humle fra Petit Agentur. Har nå brygget en IPA fra en oppskrift jeg har brukt flere ganger før. Resultatet er overraskende bra. Jeg forventet at det skulle være mer tap av smak og aroma enn det jeg opplever. Man må nok bruke litt større mengde humle for å oppnå samme karakter hvis du bruker gammel humle, men den er langt ifra ubrukelig. Nå er kanskje en humlefylt IPA ikke beste ølet å bruke gammel humle i, men dette var bare et prosjekt for å teste det ut.

Jeg er overraskende fornøyd med ølet, men anslår at jeg må bruke litt mer humle neste gang. Fortsatt et veldig godt alternativ for de som ønsker å presse ned kostnader på råvarer.

Takk for tips. Har kjøpt inn litt. Billig til og med frakt.
 
Bare ha i bakhodet at den helst skal være nylig pakket om, som de ofte ikke er. Og er det ikke oksygenbarriære i emballasjen så er det bedre å betale 20-30 kroner mer for pakka. Men har selv måttet finne frem to år gammel humle jeg selv har pakket om i vanlige plast-vakum-poser som har vært bedre enn det jeg har fått ferskt.
 
Bare ha i bakhodet at den helst skal være nylig pakket om, som de ofte ikke er. Og er det ikke oksygenbarriære i emballasjen så er det bedre å betale 20-30 kroner mer for pakka. Men har selv måttet finne frem to år gammel humle jeg selv har pakket om i vanlige plast-vakum-poser som har vært bedre enn det jeg har fått ferskt.

Dette er det som står på petit sine sider om hvordan de behandler humle:

-Vi lagrer humlen på fryseri i originalembalasje i minus 18 grader.

Når humlen er vacuum pakket av oss i mindre poser kan den godt oppbevares i romtemperatur.

Posene vi bruker er laget av Mylar ( den aller beste måten å oppbevare matvarer ) og er både Luft og Lystett.

Vacuummaskina trekker ut 96,6% av luften i posen
 
Ikke helt enig i at de mener at den kan lagres i romtemperatur. Jeg har smakt Amarillo som har vært lagret i romtemperatur over lengre tid og den var absolutt ikke bra, selv i originalpakning, som det beste eksempelet av romtemperatur. Jeg mener at humlen ikke "godt kan" lagres i romtemperatur. Det er den første pakka jeg ville kastet, selv om den er i en god emballasje. Fryser er tingen uansett om den har vært pakket om eller ei. Hvordan de har kommet frem til dette er for meg et lite mysterium. Myrcene-oljene ryker, dette er på nyanse-nivå men som du kjenner veldig fort hvis du vet hva du ser etter.
 
Ikke helt enig i at de mener at den kan lagres i romtemperatur. Jeg har smakt Amarillo som har vært lagret i romtemperatur over lengre tid og den var absolutt ikke bra, selv i originalpakning, som det beste eksempelet av romtemperatur. Jeg mener at humlen ikke "godt kan" lagres i romtemperatur. Det er den første pakka jeg ville kastet, selv om den er i en god emballasje. Fryser er tingen uansett om den har vært pakket om eller ei.

Jeg ville adri lagret i romtemp. Fryser ned uansett, prøver å få ut mest mulig luft. Pakker godt. Its the only way.
 
Da jeg begynte å brygge så handlet jeg hos Bryggeland på lillestrøm, digget sjappa, god service og det som hører med, men merket forskjell hvis jeg kjøpte humle fra BS da de hadde kjølelager, mens BL hadde de i romtemperatur.
 
Helt enig, hadde noe summit liggende i lystett vakum pakke på benken nede i bryggerommet vårt en stund. Ikke det samme nei. Mindre smak, noe rart liksom.
 
Blir skunky, på en måte. Friskheten er det første som ryker iallefall. Hvis noen sier at "det går greit", og de mener at det ikke trenger å være enten luft/lystett, ikke vakum, og ikke i fryser/kjøleskap (helst fryser). Så ikke tro på de eller kjøp humle derfra.
 
Sist redigert:
Blir skunky, på en måte. Friskheten er det første som ryker iallefall. Hvis noen sier at "det går greit", og de mener at det ikke trenger å være enten luft/lystett, ikke vakum, og ikke i fryser/kjøleskap (helst fryser). Så ikke tro på de eller kjøp humle derfra.

Eneste måte å faktisk vite er vel å bare gjøre et forsøk :)
 
Tilbake
Topp