Tråden for dumme spørsmål.

Har opplevd ettpar ganger at mørkt øl som er tatt ut av kjøleskap og stått ute i romtemp. noen timer flusher noe voldsomt når den åpnes. Skjer ikke det samme når de åpnes med en gang de tas ut av kjøleskapet. Noen som har en god forklaring?

Det er null problem å få plass til 30 liter til kok i en Speidel 20-liter. Rett som det er kjører jeg no-sparge mesk med 34 liter vann og 5 kg malt.

Perfekt. Da justerer jeg oppskriften litt opp ifht. pre-boil volum slik at jeg starter kok på ca. 28-30 liter.

Spørs hvilket volum det er i oppskrifta (post boil/til gjæring/ferdig øl). Om det er 21 liter ferdig øl så må du sikkert ha 25 liter etter kok.

Var snakk om antall liter etter kok ja (post boil) :)

Hvordan skal jeg dosere karboneringen sammen med SafAle F-2 ?

Slik jeg tolker anvisningen deres på et 12 ABV øl; Trenger jeg 14 gram F-2 for 1,5-3 CO2 pluss tilstrekkelig karboneringsukker for å oppnå ønsket CO2 nivå ?

Eller er det 14 gram F-2 per hektoliter ?

Hvordan skal jeg dosere karboneringen sammen med SafAle F-2 ?

Slik jeg tolker anvisningen deres på et 12 ABV øl; Trenger jeg 14 gram F-2 for 1,5-3 CO2 pluss tilstrekkelig karboneringsukker for å oppnå ønsket CO2 nivå ?

Eller er det 14 gram F-2 per hektoliter ?
Man trenger svært lite karboneringsgjær. 14 g per hektoliter høres riktig ut.

Jeg skulle til å brygge i forrige uke, men så kom det 100 hekkeplanter, og ikke nok med det, det måtte bygges en 20 meter lang "verandakasse":

Vis vedlegget
Men, da har jeg to kolber i kjøleskapet med gjær etter starting som har stått en uke. Kan de brukes som dem er, eller må de friskes opp på noe vis?

Jeg skulle til å brygge i forrige uke, men så kom det 100 hekkeplanter, og ikke nok med det, det måtte bygges en 20 meter lang "verandakasse":

Vis vedlegget 44617
Men, da har jeg to kolber i kjøleskapet med gjær etter starting som har stått en uke. Kan de brukes som dem er, eller må de friskes opp på noe vis?
Tipper det går helt fint etter én uke. Ville nok ikke giddi snurre dem opp på nytt hvis ikke det var et ekstremt viktig brygg.

Dette er muligens et rart spørsmål heller enn et dumt. "Post hoc ergo propter hoc" er et latinsk ordtak som beskriver en tankefeil som gjør at vi enkle vesener antar at noe er årsaken til noe annet, kun basert på at de skjer etter hverandre.

Jeg drakk en hjemmebrygga dunkelweizen på fredag, og mens jeg drakk den kom det en hodepine snikende, som ikke slapp taket før søndags formiddag. Dama drakk en enhet av samme dunkelweizen noen timer etter meg, og fikk samme hodepine. Konsum av den dunkelweizen var det eneste vi gjorde likt den kvelden. Varte ikke like lenge for henne, men fortsatt godt ut i lørdagen. Så da er spørsmålet, kan det være noe med dette ølet som gir hodepine? Det kan også være fordi det var på fredag været i Oslo virkelig la seg på sommer-siden, og at vi begge ble dehydrert omtrent samtidig.

For øvrig ikke noe spesielt fornøyd med smaken av dette øllet. Får se om det endrer seg til det bedre.

Maltbase:
2.5 kg (50%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
1.5 kg (30%) — BestMalz Munich Dark — Grain — 28 EBC
1 kg (20%) — BestMalz Caramel Aromatic — Grain — 50 EBC

Meskeprogram:
Temperature — 66 °C — 30 min
Temperature — 72 °C — 30 min

Gjærprogram (brukte Fermentis WB-06):
Primary — 16 °C — 2 days
Primary — 17 °C — 12 days

Dette er muligens et rart spørsmål heller enn et dumt. "Post hoc ergo propter hoc" er et latinsk ordtak som beskriver en tankefeil som gjør at vi enkle vesener antar at noe er årsaken til noe annet, kun basert på at de skjer etter hverandre.

Jeg drakk en hjemmebrygga dunkelweizen på fredag, og mens jeg drakk den kom det en hodepine snikende, som ikke slapp taket før søndags formiddag. Dama drakk en enhet av samme dunkelweizen noen timer etter meg, og fikk samme hodepine. Konsum av den dunkelweizen var det eneste vi gjorde likt den kvelden. Varte ikke like lenge for henne, men fortsatt godt ut i lørdagen. Så da er spørsmålet, kan det være noe med dette ølet som gir hodepine? Det kan også være fordi det var på fredag været i Oslo virkelig la seg på sommer-siden, og at vi begge ble dehydrert omtrent samtidig.

For øvrig ikke noe spesielt fornøyd med smaken av dette øllet. Får se om det endrer seg til det bedre.

Maltbase:

Meskeprogram:

Primary — 16 °C — 2 days
Det kan jo være at du har fått med noe fusel i det ølet, men jeg gikk på en smell sjøl samme dag med hodepine som varte utover, og jeg tilskriver det manglende hydrering. Det er vanskelig å legge om vanene når varmen kommer så brått. For min del var det ikke alkohol involvert, men mye kaffe og alt for lite vann. :(

Maltbase:

Meskeprogram:

Primary — 16 °C — 2 days

Rent bryggteknisk så er det vel fusel som er den mest aktuelle synderen for hodepine.

Men WB-06 gir forøvrig ingen dunkelweizen. Den er mer egnet til Wit enn bavarisk weizen.

Rent bryggteknisk så er det vel fusel som er den mest aktuelle synderen for hodepine.

Men WB-06 gir forøvrig ingen dunkelweizen. Den er mer egnet til Wit enn bavarisk weizen.

Etter hva jeg har lest er faktisk fuselen uskyldig der - stikk i strid med barnelærdommen om følgene av å drikke dårlig hjembrent. Mener det var snakk om at det heller er polyfenoler - men mulig jeg husker feil.

edit: Litt kjapp googling forteller meg at her er vi ute på åpent hav uten særlig håp om å få land i sikte på ei stund:p.

Sist redigert:
Har vært borti det samme, men jeg velger å skylde på acetaldehyd i den batchen. Var veldig framtredende, fikk alltid hodepine når jeg tok ei flaske fra det brygget. Slo ut resten av flaskene til slutt, ikke vært plaget siden. Det var gjæret med Mangrove Jack M15. . . #aldrimer

Kanskje gjærvalget er skyld at det ikke ble noe bra øl da :)

Skal prøve en enhet til i nærmeste framtid, så får vi se om hodepina gjentar seg.

Er disse klebetermometerne som man setter på gjæringsdunken til å stole på ? Årsaken til at jeg spør er at etter nedkjøling av vørter målte med et termometer for væske(ikke digitalt) og det indikerte at vørteren var på 18 grader og det ble overført til gjæringskar.

Der har jeg montert på det før nevnte klebetermometer og det viser at vørteren er på nærmere 30 grader.Jeg venter en god stund og prøver igjen med væsketermometeret................Og det viser fortsatt 18 grader. Kjenner også det er litt varme på utsiden av gjæringskaret.

Hvem av disse skal jeg stole på

Er disse klebetermometerne som man setter på gjæringsdunken til å stole på ? Årsaken til at jeg spør er at etter nedkjøling av vørter målte med et termometer for væske(ikke digitalt) og det indikerte at vørteren var på 18 grader og det ble overført til gjæringskar.

Der har jeg montert på det før nevnte klebetermometer og det viser at vørteren er på nærmere 30 grader.Jeg venter en god stund og prøver igjen med væsketermometeret................Og det viser fortsatt 18 grader. Kjenner også det er litt varme på utsiden av gjæringskaret.

Hvem av disse skal jeg stole på
Det bør vel være ganske greit å kjenne med hånda? Det løse termometeret ditt kan du vel teste i kokende og iskaldt vann, så får du en idé om det er til å stole på.

Det bør vel være ganske greit å kjenne med hånda? Det løse termometeret ditt kan du vel teste i kokende og iskaldt vann, så får du en idé om det er til å stole på.

Det er litt varme på utsiden ,men ikke i nærheten av 30 grader mener jeg.Har nå testet termometeret i kokende vann og der virker det,men på iskaldt vann med isbiter så er det stuck på 12 grader(jeg vet at vannet i krana er kaldere en det ).

Så termometeret er det bare å kaste.Får forsegle gjæringskaret og røre inn gjæren i morgen :(.

Det er litt varme på utsiden ,men ikke i nærheten av 30 grader mener jeg.Har nå testet termometeret i kokende vann og der virker det,men på iskaldt vann med isbiter så er det stuck på 12 grader(jeg vet at vannet i krana er kaldere en det ).

Så termometeret er det bare å kaste.Får forsegle gjæringskaret og røre inn gjæren i morgen :(.

Invester i en thermapen, så har du et referansetermometer og slipper å lure :)

Tilbake
Topp