Du mener vel OG?
Kommer an på hvilket svinn som ligger i utstyrsprofilen. Der går vekk i trub og humle og gjær i gjæringskaret. Birgeren min hadde jeg 55 liter etter kok. Fikk bare 41,5 liter over i fata etter gjæring.Hei. Skal brygge på søndag og målet var å få 21 liter til slutt. Bruker Brewers Friend som oppskriftsleverandør - og der står det at for å få 21 liter etter 90 minutter kok så trenger jeg 30 liter før kok. Er ikke det voldsomt mye? Og tåler en Braumeister 20l så stort volum til kok?
Kommer an på hvilket svinn som ligger i utstyrsprofilen. Der går vekk i trub og humle og gjær i gjæringskaret. Birgeren min hadde jeg 55 liter etter kok. Fikk bare 41,5 liter over i fata etter gjæring.
Kjenner ikke maskina. Men du kan regne et par liter trub hvis du ikke fjerner hot break, en liter humlesalat pr 100 gram humle i kjelen. Spørs hvilket volum det er i oppskrifta (post boil/til gjæring/ferdig øl). Om det er 21 liter ferdig øl så må du sikkert ha 25 liter etter kok. Og 30 liter varmt øl er ekspandert med 4% (en drøy liter). Du koker vel bort fire liter på 90 minutt. Men trub og gjærmengde varierer jo etter oppskrifta di. Vanskelig å si eksakte tall uten å se den, så er det vel andre enn meg som kjenner Speidel som kan svare på svinn i maskina.Mye går bort i gjæringen ja - men synes det hørtes rart ut at jeg trengte 30 liter væske før kok for å få 21 liter output etter 90 minutters kok.
Er det gjennomførbart å starte kok med 30 liter i en braumeister?
Og der fikk jeg enda mer lyst på speidel...Det er null problem å få plass til 30 liter til kok i en Speidel 20-liter. Rett som det er kjører jeg no-sparge mesk med 34 liter vann og 5 kg malt.
Eller en B40 pro med to 3kW varmeelementer.Og der fikk jeg enda mer lyst på speidel...
Det er null problem å få plass til 30 liter til kok i en Speidel 20-liter. Rett som det er kjører jeg no-sparge mesk med 34 liter vann og 5 kg malt.
Spørs hvilket volum det er i oppskrifta (post boil/til gjæring/ferdig øl). Om det er 21 liter ferdig øl så må du sikkert ha 25 liter etter kok.
Det er vel så enkelt som at kald væske har større evne til å holde på gass enn varme væske.Har opplevd ettpar ganger at mørkt øl som er tatt ut av kjøleskap og stått ute i romtemp. noen timer flusher noe voldsomt når den åpnes. Skjer ikke det samme når de åpnes med en gang de tas ut av kjøleskapet. Noen som har en god forklaring?
Man trenger svært lite karboneringsgjær. 14 g per hektoliter høres riktig ut.Hvordan skal jeg dosere karboneringen sammen med SafAle F-2 ?
Slik jeg tolker anvisningen deres på et 12 ABV øl; Trenger jeg 14 gram F-2 for 1,5-3 CO2 pluss tilstrekkelig karboneringsukker for å oppnå ønsket CO2 nivå ?
Eller er det 14 gram F-2 per hektoliter ?
Tipper det går helt fint etter én uke. Ville nok ikke giddi snurre dem opp på nytt hvis ikke det var et ekstremt viktig brygg.Jeg skulle til å brygge i forrige uke, men så kom det 100 hekkeplanter, og ikke nok med det, det måtte bygges en 20 meter lang "verandakasse":
Vis vedlegget 44617
Men, da har jeg to kolber i kjøleskapet med gjær etter starting som har stått en uke. Kan de brukes som dem er, eller må de friskes opp på noe vis?
Karboner til smak, mener jeg. Hvis det kan oversettes til International Pale Lager, så sier Brewfather 2.5-3.2 vol CO2.Og et annet imbesilt spørsmål; skal til å flaske Moderne Lys Lager, klasse 1A. Definisjonen sier ingen ting om karbonering av denne klassen. Er 2.5 vol CO2 greitt?
Karboner til smak, mener jeg. Hvis det kan oversettes til International Pale Lager, så sier Brewfather 2.5-3.2 vol CO2.