PetterL
Norbrygg-medlem
Jeg våger meg å stille et spørsmål som nok har blitt stilt mange ganger før, men jeg klarte rett og slett ikke grave meg gjennom bro-science-grumset for å finne et klart svar når det gjelder dette:
Det jeg er på utkikk etter er diverse bryggeparametre når det kommer til BIAB-oppsett.
- Hvor mye vann går tapt i malten? Jeg har funnet 1 liter/kg hvis du ikke klemmer posen, og ned mot 0,5 liter/kg hvis du klemmer (diskusjonen om hva det har å si å klemme posen trenger vi ikke ta, der er det nok sprikende argumenter å ta av).
- Hva er forventet meske-effektivitet ved no-sparge BIAB (hele vannmengden i mesk)? Her fant jeg det største spriket, både her på forumet, BYO og Homebrewtalk. Jeg fant tall helt ned i 55% opp til noen-og-80. Noen som kan komme med noen gode erfaringstall? Også her er vel klemming av posen en faktor.
- Anbefalt kverningsgrad. Her ser det ut som 1-1,1mm er en gjenganger.
1 liter/kg fikk ihvertfall aldri jeg når jeg brygga BIAB. 0,7-0,8liter/kilo hvis du bare lar posen renne av seg på et dørslag over kjelen eller over en gjøringsbøtte) og helt ned mot 0,5liter/kilo ved klemming. Apropos dørslag, Ikea har et fint og stort et: IDEALISK Dørslag - rustfritt stål, svart - IKEA
Effektiviteten varierer med hvilken FG du prøver å oppnå på vørteren og hvor mye væske som blir igjen i malten. Denne kalkulatoren er god å ha for å se hvor du bør legge deg på planlagt effektivitet: http://braukaiser.com/documents/batch_sparge_simulator.xls
Kverningsgrad på 1,0-1,2mm funker finfint til BIAB.
Det viktigste er å notere hva en gjør og justere til neste brygg.