Tråden for dumme spørsmål.

Dette er muligens et rart spørsmål heller enn et dumt. "Post hoc ergo propter hoc" er et latinsk ordtak som beskriver en tankefeil som gjør at vi enkle vesener antar at noe er årsaken til noe annet, kun basert på at de skjer etter hverandre.

Jeg drakk en hjemmebrygga dunkelweizen på fredag, og mens jeg drakk den kom det en hodepine snikende, som ikke slapp taket før søndags formiddag. Dama drakk en enhet av samme dunkelweizen noen timer etter meg, og fikk samme hodepine. Konsum av den dunkelweizen var det eneste vi gjorde likt den kvelden. Varte ikke like lenge for henne, men fortsatt godt ut i lørdagen. Så da er spørsmålet, kan det være noe med dette ølet som gir hodepine? Det kan også være fordi det var på fredag været i Oslo virkelig la seg på sommer-siden, og at vi begge ble dehydrert omtrent samtidig.

For øvrig ikke noe spesielt fornøyd med smaken av dette øllet. Får se om det endrer seg til det bedre.

Maltbase:
2.5 kg (50%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
1.5 kg (30%) — BestMalz Munich Dark — Grain — 28 EBC
1 kg (20%) — BestMalz Caramel Aromatic — Grain — 50 EBC

Meskeprogram:
Temperature — 66 °C — 30 min
Temperature — 72 °C — 30 min

Gjærprogram (brukte Fermentis WB-06):
Primary — 16 °C — 2 days
Primary — 17 °C — 12 days
 
Dette er muligens et rart spørsmål heller enn et dumt. "Post hoc ergo propter hoc" er et latinsk ordtak som beskriver en tankefeil som gjør at vi enkle vesener antar at noe er årsaken til noe annet, kun basert på at de skjer etter hverandre.

Jeg drakk en hjemmebrygga dunkelweizen på fredag, og mens jeg drakk den kom det en hodepine snikende, som ikke slapp taket før søndags formiddag. Dama drakk en enhet av samme dunkelweizen noen timer etter meg, og fikk samme hodepine. Konsum av den dunkelweizen var det eneste vi gjorde likt den kvelden. Varte ikke like lenge for henne, men fortsatt godt ut i lørdagen. Så da er spørsmålet, kan det være noe med dette ølet som gir hodepine? Det kan også være fordi det var på fredag været i Oslo virkelig la seg på sommer-siden, og at vi begge ble dehydrert omtrent samtidig.

For øvrig ikke noe spesielt fornøyd med smaken av dette øllet. Får se om det endrer seg til det bedre.

Maltbase:
2.5 kg (50%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
1.5 kg (30%) — BestMalz Munich Dark — Grain — 28 EBC
1 kg (20%) — BestMalz Caramel Aromatic — Grain — 50 EBC

Meskeprogram:
Temperature — 66 °C — 30 min
Temperature — 72 °C — 30 min

Gjærprogram (brukte Fermentis WB-06):
Primary — 16 °C — 2 days
Primary — 17 °C — 12 days
Det kan jo være at du har fått med noe fusel i det ølet, men jeg gikk på en smell sjøl samme dag med hodepine som varte utover, og jeg tilskriver det manglende hydrering. Det er vanskelig å legge om vanene når varmen kommer så brått. For min del var det ikke alkohol involvert, men mye kaffe og alt for lite vann. :(
 
Dette er muligens et rart spørsmål heller enn et dumt. "Post hoc ergo propter hoc" er et latinsk ordtak som beskriver en tankefeil som gjør at vi enkle vesener antar at noe er årsaken til noe annet, kun basert på at de skjer etter hverandre.

Jeg drakk en hjemmebrygga dunkelweizen på fredag, og mens jeg drakk den kom det en hodepine snikende, som ikke slapp taket før søndags formiddag. Dama drakk en enhet av samme dunkelweizen noen timer etter meg, og fikk samme hodepine. Konsum av den dunkelweizen var det eneste vi gjorde likt den kvelden. Varte ikke like lenge for henne, men fortsatt godt ut i lørdagen. Så da er spørsmålet, kan det være noe med dette ølet som gir hodepine? Det kan også være fordi det var på fredag været i Oslo virkelig la seg på sommer-siden, og at vi begge ble dehydrert omtrent samtidig.

For øvrig ikke noe spesielt fornøyd med smaken av dette øllet. Får se om det endrer seg til det bedre.

Maltbase:
2.5 kg (50%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
1.5 kg (30%) — BestMalz Munich Dark — Grain — 28 EBC
1 kg (20%) — BestMalz Caramel Aromatic — Grain — 50 EBC

Meskeprogram:
Temperature — 66 °C — 30 min
Temperature — 72 °C — 30 min

Gjærprogram (brukte Fermentis WB-06):
Primary — 16 °C — 2 days
Primary — 17 °C — 12 days

Rent bryggteknisk så er det vel fusel som er den mest aktuelle synderen for hodepine.

Men WB-06 gir forøvrig ingen dunkelweizen. Den er mer egnet til Wit enn bavarisk weizen.
 
Rent bryggteknisk så er det vel fusel som er den mest aktuelle synderen for hodepine.

Men WB-06 gir forøvrig ingen dunkelweizen. Den er mer egnet til Wit enn bavarisk weizen.

Etter hva jeg har lest er faktisk fuselen uskyldig der - stikk i strid med barnelærdommen om følgene av å drikke dårlig hjembrent. Mener det var snakk om at det heller er polyfenoler - men mulig jeg husker feil.

edit: Litt kjapp googling forteller meg at her er vi ute på åpent hav uten særlig håp om å få land i sikte på ei stund:p.
 
Sist redigert:
Har vært borti det samme, men jeg velger å skylde på acetaldehyd i den batchen. Var veldig framtredende, fikk alltid hodepine når jeg tok ei flaske fra det brygget. Slo ut resten av flaskene til slutt, ikke vært plaget siden. Det var gjæret med Mangrove Jack M15. . . #aldrimer
 
Rent bryggteknisk så er det vel fusel som er den mest aktuelle synderen for hodepine.

Men WB-06 gir forøvrig ingen dunkelweizen. Den er mer egnet til Wit enn bavarisk weizen.
Kanskje gjærvalget er skyld at det ikke ble noe bra øl da :)

Skal prøve en enhet til i nærmeste framtid, så får vi se om hodepina gjentar seg.
 
Er disse klebetermometerne som man setter på gjæringsdunken til å stole på ? Årsaken til at jeg spør er at etter nedkjøling av vørter målte med et termometer for væske(ikke digitalt) og det indikerte at vørteren var på 18 grader og det ble overført til gjæringskar.

Der har jeg montert på det før nevnte klebetermometer og det viser at vørteren er på nærmere 30 grader.Jeg venter en god stund og prøver igjen med væsketermometeret................Og det viser fortsatt 18 grader. Kjenner også det er litt varme på utsiden av gjæringskaret.

Hvem av disse skal jeg stole på
 
Er disse klebetermometerne som man setter på gjæringsdunken til å stole på ? Årsaken til at jeg spør er at etter nedkjøling av vørter målte med et termometer for væske(ikke digitalt) og det indikerte at vørteren var på 18 grader og det ble overført til gjæringskar.

Der har jeg montert på det før nevnte klebetermometer og det viser at vørteren er på nærmere 30 grader.Jeg venter en god stund og prøver igjen med væsketermometeret................Og det viser fortsatt 18 grader. Kjenner også det er litt varme på utsiden av gjæringskaret.

Hvem av disse skal jeg stole på
Det bør vel være ganske greit å kjenne med hånda? Det løse termometeret ditt kan du vel teste i kokende og iskaldt vann, så får du en idé om det er til å stole på.
 
Det bør vel være ganske greit å kjenne med hånda? Det løse termometeret ditt kan du vel teste i kokende og iskaldt vann, så får du en idé om det er til å stole på.

Det er litt varme på utsiden ,men ikke i nærheten av 30 grader mener jeg.Har nå testet termometeret i kokende vann og der virker det,men på iskaldt vann med isbiter så er det stuck på 12 grader(jeg vet at vannet i krana er kaldere en det ).

Så termometeret er det bare å kaste.Får forsegle gjæringskaret og røre inn gjæren i morgen :(.
 
Det er litt varme på utsiden ,men ikke i nærheten av 30 grader mener jeg.Har nå testet termometeret i kokende vann og der virker det,men på iskaldt vann med isbiter så er det stuck på 12 grader(jeg vet at vannet i krana er kaldere en det ).

Så termometeret er det bare å kaste.Får forsegle gjæringskaret og røre inn gjæren i morgen :(.

Invester i en thermapen, så har du et referansetermometer og slipper å lure :)
 
Thermapen er mye raskere. Jeg har begge to. De 4-5 sekunder ekstra som inkbird thermometeret bruker føles som en EVIGHET når du skal sjekke 5-6 forskjellige steder i mesken.

Det har jeg ikke merket, har du første versjon?
Jeg ble derimot skuffet over Thermapenen i helga når jeg skulle måle temperaturen i grillen, det gikk utrolig tregt oppover.
 
Det har jeg ikke merket, har du første versjon?
Jeg ble derimot skuffet over Thermapenen i helga når jeg skulle måle temperaturen i grillen, det gikk utrolig tregt oppover.
Jeg har en superfast thermapen 4, kjøpt i 2017. Ville tro det var standarden nåtildags. Inkbird thermometeret kjøpte jeg fra Brewshop for noen uker siden. Det er mye tregere side om side.
 
Har lest litt (riktignok på sider som muligens er partner med butikkene det gjelder), og for min del så er det disse to som har fanget oppmerksomheten min.
Og ja, jeg ønsker en selvstående koker. Har et rom å sette det på, så ønsker ikke å koke på komfyren min :)

Robobrew BrewZilla 35L, startpakke - Ølbrygging AS

Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS

Heller litt mer mot siste, da jeg såvidt skjønner at det kan være litt mer læringsrikt å kjøre BIAB?
Og ikke minst prisen.

Noen kommentarer å få på disse to, eventuelt hvorfor man ikke skulle velge noen av de? :)
Jeg startet med ulike oppsett på BIAB og gikk siden over til en bryggemaskin. Har ikke angret et sekund på det.

Du får øl ut av begge deler, men jeg opplevde BIAB å være mye vanskeligere å kontrollere mht temperatur. Temperaturen i en stor kjele opplevde jeg varierte ganske mye fra topp til bunn. Jeg brygget på komfyren og slet også med å få koketempratur på store kjeler.

Jeg har ikke behov for en helautomatisl bryggemaskin. Den må holde jevn temperatur og sirkulere vannet kontinuerlig. Jeg har en tilårskomne Grainfather som sikrer det. Så bruker jeg telefon, armbåndsur og noen nedtellingsur fra Clas Ohlsson til å passe på tiden når jeg skal skifte temperatur eller avslutte.

Med kokeplate opplevde jeg det som vanskelig å styre temperaturen under mesking. Bruker du for mye varme på så så fortsetter temraturen ofte å stige selv om du skrur av før du kommer til rett temperatur. 0g bruker du for lite varme på blir det "aldri" varmt nok. Riktignok kan du sette en temraturføler opp i gryta og koble til en av/på bryter i stikkontakten dersom du har en enkel kokeplate. Men hvis det er en digital kokeplate må du forvisse deg om at den starter med rett innstilling etter at strømmen har vært koblet ut. Mange starter opp igjen på 0.

Du kan kjøpe en induksjon kokeplate. Den reagerer så klart mye fortere når du skrur ned strømmen, men de blir dyre når du skal ha et kraftig varmeelement. Så da ser jeg ingen grunn til å begynne med BIAB. Jeg har inntrykk av at de fleste som bruker BIAB gjør det fordi de begynte i det små på kjøkkenet og siden bare har komplettert utstyr er litt etter hvert. Kanskje begynte de før bryggemaskiner i små størrelser var overkommelig også. Totalt har de brukt ganske mye kroner de også.

Når bryggemaskinen tusler og går under mesk og kok må jeg selvsagt innom i blant med ujevne mellomrom for å skifte til neste meske-skritt, ta ut masken, skylle, legge i humle osv. Tiden i mellom bruker jeg til annet forfallent i bryggeriet som flaskevasking, tapping av forrige batch etc. Eller kaffe eller tur med bikja.

Læreprosessen får du begge metodene. Å følge med på et termometer i timevis gir ikke mye læring.

Og du trenger ikke bekymre deg for pengene. De får bein å gå på uansett når du begynner å brygge øl. Det er tusen ting du bare MÅ ha etter hvert. Det eneste du ikke får med denne hobbyen er billig øl.

Noe av det første du bør tenke på etter mesking er tempraturkontroll på gjæring. De fleste får tak i et gratis/billig kjøleskap fra Finn og en tempraturkontoller fra eBay. Med noe og meske i og noe å gjære i med kontrollert temperatur er du good. Da blir du en av gutta - og får livslang læring.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Jeg startet med ulike oppsett på BIAB og gikk siden over til en bryggemaskin. Har ikke angret et sekund på det.

Du får øl ut av begge deler, men jeg opplevde BIAB å være mye vanskeligere å kontrollere mht temperatur. Temperaturen i en stor kjele opplevde jeg varierte ganske mye fra topp til bunn. Jeg brygget på komfyren og slet også med å få koketempratur på store kjeler.

Jeg har ikke behov for en helautomatisl bryggemaskin. Den må holde jevn temperatur og sirkulere vannet kontinuerlig. Jeg har en tilårskomne Grainfather som sikrer det. Så bruker jeg telefon, armbåndsur og noen nedtellingsur fra Clas Ohlsson til å passe på tiden når jeg skal skifte temperatur eller avslutte.

Med kokeplate opplevde jeg det som vanskelig å styre temperaturen under mesking. Bruker du for mye varme på så så fortsetter temraturen ofte å stige selv om du skrur av før du kommer til rett temperatur. 0g bruker du for lite varme på blir det "aldri" varmt nok. Riktignok kan du sette en temraturføler opp i gryta og koble til en av/på bryter i stikkontakten dersom du har en enkel kokeplate. Men hvis det er en digital kokeplate må du forvisse deg om at den starter med rett innstilling etter at strømmen har vært koblet ut. Mange starter opp igjen på 0.

Du kan kjøpe en induksjon kokeplate. Den reagerer så klart mye fortere når du skrur ned strømmen, men de blir dyre når du skal ha et kraftig varmeelement. Så da ser jeg ingen grunn til å begynne med BIAB. Jeg har inntrykk av at de fleste som bruker BIAB gjør det fordi de begynte i det små på kjøkkenet og siden bare har komplettert utstyr er litt etter hvert. Kanskje begynte de før bryggemaskiner i små størrelser var overkommelig også. Totalt har de brukt ganske mye kroner de også.

Når bryggemaskinen tusler og går under mesk og kok må jeg selvsagt innom i blant med ujevne mellomrom for å skifte til neste meske-skritt, ta ut masken, skylle, legge i humle osv. Tiden i mellom bruker jeg til annet forfallent i bryggeriet som flaskevasking, tapping av forrige batch etc. Eller kaffe eller tur med bikja.

Læreprosessen får du begge metodene. Å følge med på et termometer i timevis gir ikke mye læring.

Og du trenger ikke bekymre deg for pengene. De får bein å gå på uansett når du begynner å brygge øl. Det er tusen ting du bare MÅ ha etter hvert. Det eneste du ikke får med denne hobbyen er billig øl.

Noe av det første du bør tenke på etter mesking er tempraturkontroll på gjæring. De fleste får tak i et gratis/billig kjøleskap fra Finn og en tempraturkontoller fra eBay. Med noe og meske i og noe å gjære i med kontrollert temperatur er du good. Da blir du en av gutta - og får livslang læring.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Vi får tro @dmbardal har handla nå; den posten er jo en måned gammel:). Jeg må bare forsvare primitivismen litt:p.

Du må ha induksjonsplate på 3500 watt, en god meskespade og et digitalt termometer med lang føler. Da funker det veldig greit. Med litt erfaring er det ikke noe problem å ha rimelig kontroll på temperaturen uten å stresse. Og det er ikke så nøye med jevn temperatur. Min enkle mening er at det der er sterkt overdrevet. Det samme gjelder sirkulasjon.

Pris er nok ikke noe argument for oppsettet mitt. Jeg har to induksjonsplater og to kjeler (og nå får jeg en til; har akkurat handla en 75-liter for å kunne brygge større brygg uten stress).

At du ikke får billig øl som hjemmebrygger? Etter at grunninvesteringene var gjort, har jeg brukt lite penger på annet enn forbruksvarer og råvarer. Det er ikke sånn at det stadig er noe jeg "må ha". (Ja, det var den nye store kjelen, da:(.) Ølet er definitivt billig - om jeg ser bort fra at jeg gir bort mye av det, da:D.
 
Tilbake
Topp