Finn Berger
Moderator
To batcher, en starter.
Jeg har planer om å sette to batcher med en felles starter basert på 1 pakke WLP001. Jeg lager altså en stor starter som skal dekke begge. Når starteren er ferdig, siler jeg av «øllet» på vanlig måte slik at jeg står igjen med bunnfelt gjær. Deretter tilsetter jeg litt vann og rister godt slik at gjæren blir oppløst og slik at jeg kan dele den mellom de to batchene. Den ene batchen brygger jeg med en gang, mens den andre etter 14 dager. Går det greit å ha gjæren til batch nr 2 stående i kjøleskapet i 14 dager?
Dropp det der med vann, og la det være igjen litt av starterølet til å gjøre den jobben.
14 dager er maks av hva som vanligvis blir anbefalt, men det går sikkert greit. Det optimale ville likevel være å bare ta vare på litt, og sette en ny starter til batch nr. to.
Hvis du ikke brygger på en stram timeplan og er avhengig av å brygge etter akkurat 14 dager, kunne du brygge den andre batchen på gjæren fra den første. Men det kommer jo også litt an på hva slags øl det første er. Om det er sterkt og/eller er tørrhumla, er det en dårlig ide.