Konsistens, sammensetning og kvalitet er viktig for å kunne vurdere mengden. Jeg tenker alltid på tjukk, kremet slurry, slik du får når gjæren har fått stå et døgn eller to i kjøleskapet, eller slik den er etter endt gjæring når du heller av alt ølet før du høster den. Og jeg forutsetter at det ikke er tatt med bunnfall fra kokinga. Da er 3 dl mye hvis vi snakker om gjær som har starta jobben med optimale forutsetninger - dvs. at det har blitt brukt rikelig med sunn gjær som har fått godt med oksygen - og som derfor har kunnet gjennomføre gjæringa uten å slite seg ut.
Bruker du nok frisk gjær, får du ikke produsert så veldig mye mer gjær. For meg vil 3 dl gjerne være alt jeg kan høste fra et brygg på 25 liter (noen ganger mindre), og å pitche hele gjærkaka, er å overpitche - dersom det ikke dreier seg om virkelig sterkt øl, da. Men en pale ale har vel ikke all verdens OG? Til 22 liter ville jeg nøyd meg med halvannen dl fersk tjukk gjær. (Og så kunne jeg satt to batcher

.)
En skal ikke henge seg altfor mye opp i celletall, men forutsetninga her er at du trenger maks +/- 300 milliarder celler så lenge du har en OG på 1.060 eller under. Og antakelig er det ikke urealistisk å regne 200 milliarder pr dl i tjukk gjærslurry av god kvalitet. (Tenk på hvor lite volum tjukk gjær det er i ei pakke med ferskgjær fra Whitelabs, som skal inneholde 100 milliarder.)
edit: Jeg bruker den så å si ikke, men 001 flokkulerer vel rimelig godt? Med gjær som flokkulerer dårlig, som f.eks. altbiergjær, blir det veldig vanskelig å beregne mengde. Du må nesten ta med en del øl for å få høstet den, og skal du måle mengden, må du la den stå i kjøleskap ei stund. Men det skulle du ikke trenge med 001, tror jeg.