Apropos trykk: Da jeg sjekka utviklinga på NEIPA'en min i dag tidlig, hadde den trykka en stor mengde veldig fin og tjukk gjær ut gjennom gjærlåsen. Typisk wyeast 1319-gjær. Og ikke skjønner jeg hvordan det der var kommet ut gjennom gjærlåsen.
Det var nå det; sånt skjer jo. Men det besynderlige var at mens dette brygget hadde gjæret friskt og gått fra 1.060 til 1.028 på snaut et par døgn uten å lage bråk, så gikk det plutselig så til de grader over sine bredder nå, etter at det hadde begynt å roe seg. Jeg sjekka SG nå, og den var bare sunket med 4 poeng, til 1.024 - på 20 timer.
Så mitt dumme spørsmål er følgende: Hva har skjedd her? Gjæren kan ikke ha formert seg så kollosalt nå; så det må være gjær fra formeringa under stormgjæringa som plutselig hadde blitt besjelet av en voldsom frihetstrang, og hadde gått til kollektiv aksjon. Men hvorfor? Hva ligger bak?
Jeg tørrhumla i går, med en dose på 75 gram. Så det er nærliggende å tro at humlepartiklene har noe med elendigheta å gjøre.Men det har ikke skjedd noe sånt før.
Jeg er ikke helt happy med dette, heller, jeg er ikke sikker på at det er så bra at all denne gjæren blir borte på dette stadiet av gjæringa. Den har jo en jobb å gjøre fremdeles. Jeg heller fått slått gjæren ned i ølet igjen.