Tråden for dumme spørsmål.

Apropos trykk: Da jeg sjekka utviklinga på NEIPA'en min i dag tidlig, hadde den trykka en stor mengde veldig fin og tjukk gjær ut gjennom gjærlåsen. Typisk wyeast 1319-gjær. Og ikke skjønner jeg hvordan det der var kommet ut gjennom gjærlåsen.

Det var nå det; sånt skjer jo. Men det besynderlige var at mens dette brygget hadde gjæret friskt og gått fra 1.060 til 1.028 på snaut et par døgn uten å lage bråk, så gikk det plutselig så til de grader over sine bredder nå, etter at det hadde begynt å roe seg. Jeg sjekka SG nå, og den var bare sunket med 4 poeng, til 1.024 - på 20 timer.

Så mitt dumme spørsmål er følgende: Hva har skjedd her? Gjæren kan ikke ha formert seg så kollosalt nå; så det må være gjær fra formeringa under stormgjæringa som plutselig hadde blitt besjelet av en voldsom frihetstrang, og hadde gått til kollektiv aksjon. Men hvorfor? Hva ligger bak?

Jeg tørrhumla i går, med en dose på 75 gram. Så det er nærliggende å tro at humlepartiklene har noe med elendigheta å gjøre.Men det har ikke skjedd noe sånt før.

Jeg er ikke helt happy med dette, heller, jeg er ikke sikker på at det er så bra at all denne gjæren blir borte på dette stadiet av gjæringa. Den har jo en jobb å gjøre fremdeles. Jeg heller fått slått gjæren ned i ølet igjen.
 
Apropos trykk: Da jeg sjekka utviklinga på NEIPA'en min i dag tidlig, hadde den trykka en stor mengde veldig fin og tjukk gjær ut gjennom gjærlåsen. Typisk wyeast 1319-gjær. Og ikke skjønner jeg hvordan det der var kommet ut gjennom gjærlåsen.

Det var nå det; sånt skjer jo. Men det besynderlige var at mens dette brygget hadde gjæret friskt og gått fra 1.060 til 1.028 på snaut et par døgn uten å lage bråk, så gikk det plutselig så til de grader over sine bredder nå, etter at det hadde begynt å roe seg. Jeg sjekka SG nå, og den var bare sunket med 4 poeng, til 1.024 - på 20 timer.

Så mitt dumme spørsmål er følgende: Hva har skjedd her? Gjæren kan ikke ha formert seg så kollosalt nå; så det må være gjær fra formeringa under stormgjæringa som plutselig hadde blitt besjelet av en voldsom frihetstrang, og hadde gått til kollektiv aksjon. Men hvorfor? Hva ligger bak?

Jeg tørrhumla i går, med en dose på 75 gram. Så det er nærliggende å tro at humlepartiklene har noe med elendigheta å gjøre.Men det har ikke skjedd noe sånt før.

Jeg er ikke helt happy med dette, heller, jeg er ikke sikker på at det er så bra at all denne gjæren blir borte på dette stadiet av gjæringa. Den har jo en jobb å gjøre fremdeles. Jeg heller fått slått gjæren ned i ølet igjen.
Opplevd det samme med wlp400 nokre ganger.. går ryddig for seg, så har eg plutselig fått blowoff og for høg FG. Den er jo også en skikkelig topphøster. Har kun opplevd det når eg ikkje har hatt temp styring, men gjæra i romtemp.
 
Opplevd det samme med wlp400 nokre ganger.. går ryddig for seg, så har eg plutselig fått blowoff og for høg FG. Den er jo også en skikkelig topphøster. Har kun opplevd det når eg ikkje har hatt temp styring, men gjæra i romtemp.

Jeg har hatt dette med andre engelske gjærtyper; du tror det verste er over - og så våkner du plutselig til en tett gjærlås. Men det har ikke vært såpass seint i løpet, og ikke så voldsomt.

Denne var oppe i 20 grader, og det er litt høyere enn jeg pleier å la den gå, så det kan ha noe med det å gjøre. Jeg lot den stige, for det gikk gradvis og pent for seg, og jeg er ikke egentlig redd for 20 grader da.

Når jeg tenker meg om, så ga jeg dunken noen rotasjoner for å få gjæren ned i ølet i går kveld. Det er noe jeg ofte gjør, og siden den hadde roa seg betraktelig, så jeg ikke noen fare ved det, heller. Men det kan kanskje også ha bidratt.
 
Når vannet i gjærlåsen begynner å gå tilbake, er det da på tide å tappe?

Har en old Ale som kun har stått 9 dager nå, men tok en SG prøve og den er krystal klar og og samme sg som for 5 dager siden
Jada, vet at det kan skyldes temperatur endring og den har godt av å rydde opp og alt det der, men det smaker jo også nydelig

DSC04724.jpg
 
Når vannet i gjærlåsen begynner å gå tilbake, er det da på tide å tappe?

Har en old Ale som kun har stått 9 dager nå, men tok en SG prøve og den er krystal klar og og samme sg som for 5 dager siden
Jada, vet at det kan skyldes temperatur endring og den har godt av å rydde opp og alt det der, men det smaker jo også nydelig

Vis vedlegget 45779

5 dager på samme SG = tapp! Den har jo hatt plenty tid til å rydde allerede :p
 
Når vannet i gjærlåsen begynner å gå tilbake, er det da på tide å tappe?

Har en old Ale som kun har stått 9 dager nå, men tok en SG prøve og den er krystal klar og og samme sg som for 5 dager siden
Jada, vet at det kan skyldes temperatur endring og den har godt av å rydde opp og alt det der, men det smaker jo også nydelig

Vis vedlegget 45779

Sikkert lurt at du har gitt den såpass med tid. Men nå kan du sikkert tappe.
 
Har brukt WLP007 to ganger til Pale Ale, begge ganger sto det 14 dager på gjæringsbøtte og hadde ikke noe problem med karbonering på flaske. Målte ikke noe underveis, men så og si ingen aktivitet i gjærlås siste uke og FG som forventet med rundt 80% utgjæring etter 14 dager.
 
Jeg skal egentlig brygge en Fuck Yeah IPA fra BryggSelv imorgen. Men ser nå at jeg kun har fått med to poser Fermentis S-04, mens Brewfather mener jeg må ha 3. (Jeg hadde "kun" tenkt å rehydrere).
Brewfather anslår at jeg endre på FG 1.015 istedenfor 1.010 som oppskriften tilsier.

Bør det uansett bli en ålreit IPA om jeg bruker to poser og er flink med rehydrering, eller bør jeg få kjøpt meg minst en pakke til før jeg brygger denne?

Oppskrift (OG: 1.068, FG: 1.015, ABV: 7%)
 
Snodig gjærvalg. S-04 er en engelsk gjær, så bruker de den i en Amerikansk IPA? Tenker at to pakker går greit jeg. S-04 er en aggressiv jævel.

Jeg buker aldri noe annet enn engelsk alegjær til amerikansk IPA:p. Stort sett bruker jeg wyeast 1318, som Kinn.

Jeg er klar over at Sierra Nevadas gjær ("the Chico strain", etter stedet der bryggeriet ligger) er den "klassiske" IPA-gjæren, som alle gjærprodusentene har sin variant av, men mange amerikanske bryggerier bruker engelske gjærtyper, mener jeg. Likevel; BJCP krever amerikansk gjær: "American yeast that can give a clean or slightly fruity profile", men det synes jeg er litt merkelig.

Siden det er en regnfull søndag morgen og husmaling ikke er aktuelt, har jeg hatt litt tid til å grave. Jeg mente bestemt at jeg visste noe om hvor denne gjæren kom fra, men nå veit jeg at ingen veit det:). Dvs. sannheten er visst at den kommer fra det amerikanske bryggeriet Ballantine tilbake på 1960/70-tallet - og at det er en gjær de brukte til å brygge lager. De brukte en annen gjær til å brygge sin berømte IPA. Men hvor den så kom fra til Ballantine, veit ingen. Antakelig.

Jeg tenkte å si noe sånt som at "dette er en gjær som opprinnelig kom til USA med en skotsk brygger som het Ballantine, så egentlig er det altså en britisk gjær." Jeg tror jo den må ha kommet fra England opprinnelig - men det er det altså ikke mulig å vite. Den er forøvrig genetisk ganske spesiell på en måte som gjør at den veldig lett muterer, så den er uansett helt sikkert ikke lenger den gjæren den var da den kryssa Atlantern.

http://allaboutbeer.com/ballantine-ipa/
My Bloody Ballantine: Hunting Down the Origins of US-05 — Blog — Anspach & Hobday | London Craft Brewery
 
@Finn Berger: jeg leste diskusjonen angående direkte pitching av tørrgjær vs rehydrering, og etter å ha sett pdfen fra Fermentis du lenket til har jeg konkludert med å pitche tørrgjæren direkte fremover...

Det skaper dog et nytt spørsmål;

I dag rehydrerer vi typisk på 27c en halvtimes tid før vi pitcher i vørteren som gjerne holder rundt 18-20 grader.

Bør vi pitche tørrgjæren i en varmere vørter (25c?) og deretter trekke ned temperaturen til gjæringstemp (typisk 18-20c for oss) i gjæringstanken - eller kan vi like greit ta vørteren ned til gjæringstemperatur og pitche på den (relativt mye lavere) temperaturen? :)
 
@Finn Berger: jeg leste diskusjonen angående direkte pitching av tørrgjær vs rehydrering, og etter å ha sett pdfen fra Fermentis du lenket til har jeg konkludert med å pitche tørrgjæren direkte fremover...

Det skaper dog et nytt spørsmål;

I dag rehydrerer vi typisk på 27c en halvtimes tid før vi pitcher i vørteren som gjerne holder rundt 18-20 grader.

Bør vi pitche tørrgjæren i en varmere vørter (25c?) og deretter trekke ned temperaturen til gjæringstemp (typisk 18-20c for oss) i gjæringstanken - eller kan vi like greit ta vørteren ned til gjæringstemperatur og pitche på den (relativt mye lavere) temperaturen? :)

Fermentis sier du kan pitche på gjæringstemperaturen, og det har fungert greit for meg.

Jeg tror den beste måten å gjøre dette på, er å tappe litt i gjæringskaret, strø gjæren pent utover (sukkerdryss på grøten), og la det stå et kvarters tid før dere fortsetter tappinga. Tapp forsiktig - jeg bruker en slange - så unngår dere innblanding av luft, og dere unngår skum.

NB! Jeg ville ikke gjøre dette med andre gjærmerker enn Fermentis og Lallemand.
 
Fermentis sier du kan pitche på gjæringstemperaturen, og det har fungert greit for meg.

Jeg tror den beste måten å gjøre dette på, er å tappe litt i gjæringskaret, strø gjæren pent utover (sukkerdryss på grøten), og la det stå et kvarters tid før dere fortsetter tappinga. Tapp forsiktig - jeg bruker en slange - så unngår dere innblanding av luft, og dere unngår skum.

NB! Jeg ville ikke gjøre dette med andre gjærmerker enn Fermentis og Lallemand.

Takk for svar!

Går over på SS Brew Bucket på neste brygg og har kjøpt overganger for å pumpe inn vørter i toppen av lokket med pumpa rett fra Brewtools-maskina, så det blir nok en hel del plasking skal du se :(

Planen var i utgangspunktet å bytte ut ventilen i bunn i SS-bøtta med en triclamp for å fylle fatet fra bunn uten plask og rot, men det siste seg å være vanskelig grunnet "dip-tuben" SS har plassert inni den ventilen... Jaja, vi får se hvordan det går :)
 
Takk for svar!

Går over på SS Brew Bucket på neste brygg og har kjøpt overganger for å pumpe inn vørter i toppen av lokket med pumpa rett fra Brewtools-maskina, så det blir nok en hel del plasking skal du se :(

Planen var i utgangspunktet å bytte ut ventilen i bunn i SS-bøtta med en triclamp for å fylle fatet fra bunn uten plask og rot, men det siste seg å være vanskelig grunnet "dip-tuben" SS har plassert inni den ventilen... Jaja, vi får se hvordan det går :)

ah - det er alltid hyggelig å få sånne påminninger om hvor mye enklere (og billigere:D) livet er når man brygger etter KISS-prinsippet:p.
 
Skjønner ikke helt hvorfor du vil unngå plasking på kald side @Finn
Dette var en av teknikkene før man fikk enkel tilgang på ren O2
 
Har spørsmål om effekt av risting og oksidering av brygget. Er i gang med bryggedag og er andre gang vi brygger. Har vørter på kok og der funket det greit med tapping over i gjæringsdunken med mye plasking. Skal også sette 50 liter Cider på FirstPrice juice i en 60 liter vinballong av glass... og den ser jeg for meg strekk og ryggskader hvis jeg skal riste inn okysgen i den[emoji23]

Det jeg lurer på er hvor mye effekt ristemetoden egentlig har??

Luft består av ca. 21% okygen, i gjæringskar o.l etter man har satt på lokket er det ca. 5-10 liter luft.... klarer man teoretisk og praktisk for den sagt skyld å riste inn noe særlig grad av oksygen?

Ser for meg at metningsgraden av vesken på 20 grader etter å ha blitt helt oppi gjæringskaret er ganske bra..

Synspunkter/erfaringer der ute?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp