Jepp, aldri brukt den, så har ikkje dårlige erfaringerJeg har ikke brukt 007, men 002 kan være litt skummel sånn, så jeg forstår angsten din. Men @Kalvatn har jo greie erfaringer med 007.
Jepp, aldri brukt den, så har ikkje dårlige erfaringerJeg har ikke brukt 007, men 002 kan være litt skummel sånn, så jeg forstår angsten din. Men @Kalvatn har jo greie erfaringer med 007.
Snodig gjærvalg. S-04 er en engelsk gjær, så bruker de den i en Amerikansk IPA? Tenker at to pakker går greit jeg. S-04 er en aggressiv jævel.
Jepp, aldri brukt den, så har ikkje dårlige erfaringer![]()
@Finn Berger: jeg leste diskusjonen angående direkte pitching av tørrgjær vs rehydrering, og etter å ha sett pdfen fra Fermentis du lenket til har jeg konkludert med å pitche tørrgjæren direkte fremover...
Det skaper dog et nytt spørsmål;
I dag rehydrerer vi typisk på 27c en halvtimes tid før vi pitcher i vørteren som gjerne holder rundt 18-20 grader.
Bør vi pitche tørrgjæren i en varmere vørter (25c?) og deretter trekke ned temperaturen til gjæringstemp (typisk 18-20c for oss) i gjæringstanken - eller kan vi like greit ta vørteren ned til gjæringstemperatur og pitche på den (relativt mye lavere) temperaturen?![]()
Fermentis sier du kan pitche på gjæringstemperaturen, og det har fungert greit for meg.
Jeg tror den beste måten å gjøre dette på, er å tappe litt i gjæringskaret, strø gjæren pent utover (sukkerdryss på grøten), og la det stå et kvarters tid før dere fortsetter tappinga. Tapp forsiktig - jeg bruker en slange - så unngår dere innblanding av luft, og dere unngår skum.
NB! Jeg ville ikke gjøre dette med andre gjærmerker enn Fermentis og Lallemand.
Takk for svar!
Går over på SS Brew Bucket på neste brygg og har kjøpt overganger for å pumpe inn vørter i toppen av lokket med pumpa rett fra Brewtools-maskina, så det blir nok en hel del plasking skal du se
Planen var i utgangspunktet å bytte ut ventilen i bunn i SS-bøtta med en triclamp for å fylle fatet fra bunn uten plask og rot, men det siste seg å være vanskelig grunnet "dip-tuben" SS har plassert inni den ventilen... Jaja, vi får se hvordan det går![]()
Har spørsmål om effekt av risting og oksidering av brygget. Er i gang med bryggedag og er andre gang vi brygger. Har vørter på kok og der funket det greit med tapping over i gjæringsdunken med mye plasking. Skal også sette 50 liter Cider på FirstPrice juice i en 60 liter vinballong av glass... og den ser jeg for meg strekk og ryggskader hvis jeg skal riste inn okysgen i den[emoji23]
Det jeg lurer på er hvor mye effekt ristemetoden egentlig har??
Luft består av ca. 21% okygen, i gjæringskar o.l etter man har satt på lokket er det ca. 5-10 liter luft.... klarer man teoretisk og praktisk for den sagt skyld å riste inn noe særlig grad av oksygen?
Ser for meg at metningsgraden av vesken på 20 grader etter å ha blitt helt oppi gjæringskaret er ganske bra..
Synspunkter/erfaringer der ute?
Sent from my iPad using Tapatalk
På gjærstarter som står på magnetrører, vil gjæren danne krausen som ser ut som i gjærbøtta, eller er det nesten hvite fine skummet som kommer ganske tidlig krausen?
Spørsmål som slo meg mens jeg fiklet med utstyret (om det er lov å si) tidligere i dag:
- Vi er jo opptatt av å bruke næringsmiddelgodkjente slanger i bryggeprosessen, men vi (og sikkert mange andre) fyller bryggemaskina med hageslangen ....For vår del er det kun snakk om et par meter med slange som vi tar vannet strømme gjennom en stund før vi fyller maskina - men det er kanskje "ille nok"? Sitter det potensielle usmaker og mikroplast i denne som blir med i mesken, eller er det en høyst teoretisk problemstilling?
Alkoholen du får i ølet etter gjæring er eit mykje større problem for helsen din en eit par meter med hageslange ........
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke gunstig å bruke til varmt vann. Men jeg bruker næringsmiddelgodkjent slange til fylling av bryggevann, fra hageslangeuttaket på veggen og inn til krane i bryggeriet, og derfra til kjelene.Det har du helt sikkert rett i men jeg lurer allikevel. Det blir jo noen liter etter hvert og om slangen står i solen og varmes opp/kjøles ned syklisk over tid er det mulig at den er proppfull av mikroplast... men jeg vet ikke og tenkte kanskje at noen andre her visste![]()
Jeg bruker 2 pakker på 20 liter, ikke fordi jeg tror det er nødvendig, men fordi jeg vet at alt hjemmebrygg har en viss % av villgjær og bakterier, jeg tenker derfor at jo raskere min valgte gjær får fotfeste jo mindre sjans er det for annet rusk å etablere segKjører på med dumme spørsmål jeg...
På pakken til US-05 står det at en pakke (11,5g) holder til "20-30 liter vørter". Men dersom man tar utgangspunkt i "pitching rate" de oppgir i data-arkene sine konkluderer man enkelt med at man behøver ca 4 pakker.
Brewfather sin "pitch rate calculator" (0.75) sier også det samme; brygget mitt (OG 1.056) krever 517 milliarder celler (40 gram) av US-05.
Hvorfor skriver de 1 pakke = 20-30 liter når deres egne kalkulasjoner (samt 3-part) sier at man må doble det som står på pakka?
Og ja; jeg bestilte to pakker US-05 og ikke fire...Bør jeg skaffe to pakker ekstra og gå for 4? (50 liter til gjæringskaret).
Under 1.050 og gjæret ved 20C så går det helt fint med en pakke. Til høyere OG, lavere temperatur, trengs det mer gjær. Selv om det og ofte går greit med drøye underpitch.På pakken til US-05 står det at en pakke (11,5g) holder til "20-30 liter vørter".