Tråden for dumme spørsmål.

YngveKL

Norbrygg-medlem
Rehydrering av tørrgjær, jeg gjør det alltid. Spørsmål:

Istedenfor å koke opp 1dl vann, kan jeg tappe 1dl kokt vørter å bruke det..? :rolleyes:
Eller som jeg gjør, 35° vann fra springen. Litt vann i ytterbollen og vann og gjær i innerbollen. Holder varmen mye lengre. Uansett er det delte meninger og nødvendigheten av rehydrering.
 

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Rehydrering av tørrgjær, jeg gjør det alltid. Spørsmål:

Istedenfor å koke opp 1dl vann, kan jeg tappe 1dl kokt vørter å bruke det..? :rolleyes:
Javisst, men det blir jo det samme som å rehydrere ved å drysse over vørteren. Fermentis ser ca. 6-7 % bedre viabilitet ved å rehydrere i vann. Forskjellen er dog så liten at den ikke gir seg utslag i gjæringstid, utgjæring eller usmaker. Bare å gjøre det som passer best for deg.
 

JoW

Norbrygg-medlem
Javisst, men det blir jo det samme som å rehydrere ved å drysse over vørteren. Fermentis ser ca. 6-7 % bedre viabilitet ved å rehydrere i vann. Forskjellen er dog så liten at den ikke gir seg utslag i gjæringstid, utgjæring eller usmaker. Bare å gjøre det som passer best for deg.
Ikke helt enig med deg der, i en liten beholder 1dl vørter og eks 2 pakker med gjær vil gjæren ha mange flere celler pr ml væske enn om du pitcher rett i dunken. Når det kun er snakk om ett par timer har det sikkert ikke så mye å si fra eller til....
 

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Ikke helt enig med deg der, i en liten beholder 1dl vørter og eks 2 pakker med gjær vil gjæren ha mange flere celler pr ml væske enn om du pitcher rett i dunken. Når det kun er snakk om ett par timer har det sikkert ikke så mye å si fra eller til....
Litt usikker på hva du mener? Skulle det være en fordel med større celletetthet ved rehydrering? Produsentene anbefaler vel ikke 2 pakker tørrgjær per dl væske? Tror du må utdype litt.

For ordens skyld: Dette er ikke en løs påstand fra min side. Dette bygger på forskning fra Fermentis og Lallemand, de to ledende produsentene av tørrgjær.
 
Sist redigert:

Nordlands

Norbrygg-medlem
Ikke helt enig med deg der, i en liten beholder 1dl vørter og eks 2 pakker med gjær vil gjæren ha mange flere celler pr ml væske enn om du pitcher rett i dunken. Når det kun er snakk om ett par timer har det sikkert ikke så mye å si fra eller til....
Poenget for anbefalingen med rehydrering i rent vann er jo at gjæren ikke skal bli "sjokket" av kraftig vørter, men skal få våkne først og så begynne å spise i sitt eget tempo. Om du rehydrerer i 1 dl vørter eller drysser rett i karet blir jo det første gjæren ser uansett vørter i full styrke.

Jeg har tidligere bare drysset rett i, men rehydrerte i går for første gang pga. sterk vørter (1.086) og jeg ikke hadde mer gjær enn akkurat.
 

JoW

Norbrygg-medlem
Litt usikker på hva du mener? Skulle det være en fordel med større celletetthet ved rehydrering? Produsentene anbefaler vel ikke 2 pakker tørrgjær per dl væske? Tror du må utdype litt.

For ordens skyld: Dette er ikke en løs påstand fra min side. Dette bygger på forskning fra Fermentis og Lallemand, de to ledende produsentene av tørrgjær.
Jeg er fullt klar over at Fermentis anbefaler å drysse gjæren rett i dunken.
Det jeg tenker på er at ved å la gjæren få sette i gang i en blanding som er tilsvarende å overpitche, før den blir tilsatt i dunken. ikke nødvendigvis er negativt?
Hvor mange celler dør ved å drysse gjæren rett i dunken, ved høy SG i forhold til ved lav SG?

Jeg har lest om folk som lar gjæren få lov til å begynne i mindre volum, når de brygger sterke øl, for så å mate den med vørter litt og litt for å ikke stresse gjæren og beholde god gjærhelse.

jeg har ikke forsket på dette selv, og både pitcher tørrgjær rett i dunken, hydrerer og lager startere etter hva jeg føler for.
 

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Var redd jeg kom til å trenge fryktelig mye vann og dermed tynne ut ølet? Mente jeg leste et sted (som jeg ikke finner igjen nå) at det kreves 10 ganger mer vann for å løse opp laktose enn sukrose...

EDIT: Forsøk på å finne tilbake denne kilden har vist et par andre resultater som sier at det ikke er snakk om så utrolig mye. Hvis jeg slipper unna med under en liter så er det sikkert greit.
Har ikke forsøkt, men jeg ville prøvd med en noen dl vann og rørt ut så mye laktose jeg fikk til. Du finner kjapt ut om dette er en farbar vei. Med en liter mer vann får du 1/25 tynnere øl. Jeg hadde levd godt med det.
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Grunnen for å rehydrere tenker jeg er mye for å unngå klumper, og ved å røre ut kunne tilføre vørteren en homogen blanding gjær. Syns det funker fint å strø jevnt på over hele skumtoppen etter tapping til gjæringstanken.
 

Nordlands

Norbrygg-medlem
Jeg er fullt klar over at Fermentis anbefaler å drysse gjæren rett i dunken.
Det jeg tenker på er at ved å la gjæren få sette i gang i en blanding som er tilsvarende å overpitche, før den blir tilsatt i dunken. ikke nødvendigvis er negativt?
Hvor mange celler dør ved å drysse gjæren rett i dunken, ved høy SG i forhold til ved lav SG?

Jeg har lest om folk som lar gjæren få lov til å begynne i mindre volum, når de brygger sterke øl, for så å mate den med vørter litt og litt for å ikke stresse gjæren og beholde god gjærhelse.

jeg har ikke forsket på dette selv, og både pitcher tørrgjær rett i dunken, hydrerer og lager startere etter hva jeg føler for.
Dette blir vel i så fall det som kalles en vitality starter, som er noe annet enn rehydreringen som skjer de første 15 min. Jeg ser ikke hvordan overpitch skal hjelpe mot dødeligheten under selve rehydreringen. SG vil jo være like høy uansett volum de første minuttene, om ikke timene.
 

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Jeg er fullt klar over at Fermentis anbefaler å drysse gjæren rett i dunken.
Det jeg tenker på er at ved å la gjæren få sette i gang i en blanding som er tilsvarende å overpitche, før den blir tilsatt i dunken. ikke nødvendigvis er negativt?
Hvor mange celler dør ved å drysse gjæren rett i dunken, ved høy SG i forhold til ved lav SG?

Jeg har lest om folk som lar gjæren få lov til å begynne i mindre volum, når de brygger sterke øl, for så å mate den med vørter litt og litt for å ikke stresse gjæren og beholde god gjærhelse.

jeg har ikke forsket på dette selv, og både pitcher tørrgjær rett i dunken, hydrerer og lager startere etter hva jeg føler for.
Ok, da er jeg med. Har ikke vært bort akkurat den teknikken før, men det er mange som lager en forkultur for å revitalisere gjær som har tilbrakt tid i kjøleskap før pitching. Om det har noe for seg å overpitche tørrgjær i et lite volum er jeg usikker på. Flinke folk anbefaler vel å ikke ”overbefolke” startere under oppdyrking. Men det er kanskje ikke direkte sammenlignbart.
 

loebrygg

Norbrygg-medlem
Bare en liten innrømmelse eller kanskje kommentar på denne tråden; jeg har nesten sluttet å lese den
Jeg gidder ikke klikke meg inn på en tråd som jeg ikke aner hva handler om eller fort sporer av... :rolleyes:
 

msevland

Dommer
Sentralstyre
Noen som har dette?: Digitalt pH-meter
Evt. noen gode alternativer med utskiftbar probe som er lett tilgjengelig?
18. januar holder @AndyHagen del 2 av sin kursserie. 1. var vann. 2. er vannjustering.
Kursene er selvstendige og bygger ikke på hverandre.
Anders kommer til å teste bl.a. dette Ph-meteret da. Meld dere på :)
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Så nettopp i øltid gruppa på fjæsboka en stakkar som hadde hele julestouten sin utover gulvet pga en dårlig JG kobling.

Jeg bruker jo JG på alle mine slanger fra fat til piknik kran og hadde egentlig ikke lyst til å bytte heller, så spørsmålet blir jo. Er dette noe som hender ofte?

Jeg regner med starsan tar knekken på de over tid så jeg lar aldri slangene ligge med starsan over tid og skyller alltid med varmt vann før de legges vekk til de tas i bruk igjen. Jeg kobler de heller aldri av så lenge det er noe igjen på fatet og verken lukker manifold eller CO2 tank. Er det bare snakk om tid før jeg har 18 liter øl i veggtilvegg teppet mitt? :eek:
 

Mc.

Norbrygg-medlem
Prøvde no sparge i dag med ny meskekjele.
32 liter vann og 5.35 kg malt. 90 minutters kok gav ca 20 liter med OG 1050. Mesket 60 min pluss utmesk.
Synes det var lite selv med ingen skylling.
På Beersmith kom jeg ned på 61 % effektivitet. Brygghuseffektivitet.
Ikke så mye trub i kjelen. Kanskje 1.5 liter.
Skal jeg være fornøyd med dette?
 

Finn Berger

Moderator
Prøvde no sparge i dag med ny meskekjele.
32 liter vann og 5.35 kg malt. 90 minutters kok gav ca 20 liter med OG 1050. Mesket 60 min pluss utmesk.
Synes det var lite selv med ingen skylling.
På Beersmith kom jeg ned på 61 % effektivitet. Brygghuseffektivitet.
Ikke så mye trub i kjelen. Kanskje 1.5 liter.
Skal jeg være fornøyd med dette?
Brygghuseffektivitet er vrient å kommentere. Det er meskeeffektiviteten som er interessant. Har du den? Jeg beregner en meskeeffektivitet på 72/73% med no sparge. (Bruker en helt vanlig 36 liters kjele med helt vanlig falskbunn, eller en SS Brewtech 60-liter, alt etter hvor stor batch det er snakk om. Men effektiviteten blir den samme.)
 

Cascade

Norbrygg-medlem
Er effektivitet/utbytte beregneren på bryggekalkulator.no grei nok å bruke ?
Har aldri satt meg inn i dette med effektivitet, men det burde jeg nok. Forstår det sånn at det er meskeeffektiviteten som er interessant og ikke brygghuseffektiviteten. Skylling gir noe høyere effektivitet, korrekt? Noe ca verdier det er vanlig å ligge på her? (Er Speidel og Brewfather bruker)
 
Topp